VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železnice po sto letech – více cestujících, více vlaků, rychlejší cesta

České Budějovice - Na konci října oslavíme 100. výročí od vzniku republiky. Prakticky ve stejný okamžik vznikly také Československé státní dráhy. Jejich nástupcem v České republice je národní dopravce České dráhy.

17.10.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jan Čech

Podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se za sto let ukázalo, že Češi železnici mají ve velké oblibě. Už v roce 1921 připadalo na každého Čechoslováka 13 cest podniknutých vlakem a každý na železnici ujel 475 kilometrů. Železnice ale tehdy neměla konkurenci. Auta a autobusy byly vzácností a letecké linky ještě neexistovaly. Ostatně i prezident T. G. Masaryk přijel do nové republiky vlakem a právě přes jižní Čechy. Dodne tuto událost připomíná třeba pamětní deska v Českých Budějovicích.

Podívejme se na to, jak se cestovalo vlaky před téměř 100 lety, když vznikla Československá republika, a dnes.

Přibližně před sto lety, v roce 1921, již byla situace v mladém Československu stabilizována. Železniční doprava tehdy představovala podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jediný moderní obecně dostupný dopravní prostředek. Síť autobusů neexistovala. V provozu bylo jen několik málo začínajících spojů. Vlastní automobil byl nedostižný luxus i pro řadu zámožných osob. V této době bylo v Československu přibližně 3 a půl tisíce osobních vozů. Jeden tak připadal na více než 3 a půl tisíce obyvatel. Ve stejné době zde jezdilo jen něco přes 2 000 nákladních automobilů, přibližně 200 speciálních a kolem 2 000 motocyklů a tříkolek. Dnes je u nás registrováno přes 5,5 milionu osobních automobilů a jeden automobil tak připadá na méně než dva občany. První československá letecká linka byla zavedena až na podzim roku 1923. Železnice tak nesla tíhu prakticky veškerých meziměstských přeprav.

Na trati Praha – České Budějovice jezdily v roce 1921 jen tři dálkové spoje, dnes jich tady jezdí 23 a nesrovnatelná je také rychlost jízdy. V roce 1921 jel rychlík tři a čtvrt hodiny, dnes jsou to u expressu jen dvě hodiny.

Vlakem jezdíme víc a levněji
„V roce 1921 tak využilo služeb železnice 174 milionu lidí, kteří ujeli skoro 6,5 miliardy kilometrů. To představuje přibližně 13 cest na každého občana mladého státu a přibližně 475 kilometrů ujetých vlaky,“ říká Petr Šťáhlavský a dodává, že při srovnání se současností je však třeba vzít v úvahu, že železnice neměla žádnou konkurenci, vzdálenosti napříč Československem byly mnohem větší, ale na druhou stranu představovalo cestování i v „dřevěné“ 3. třídě při běžných platech drahý luxus. Při průměrné mzdě kolem 200 až 300 korun měsíčně, úředník si prý vydělal dokonce 300 až 500 korun měsíčně, stála jízdenka rychlíkem z Prahy do Brna 75 korun. Za průměrnou mzdu tak bylo možné pořídit přibližně jen 3 až 4 cesty, úředník si mohl dovolit dokonce 4 až 6,5 cest mezi oběma městy. Při současné průměrné čisté mzdě 22 až 23 tisíc korun si může občan České republiky pořídit až 100 jízd mezi oběma metropolemi.

„V současnosti přepraví železnice jen na území České republiky 183 milionů osob, které ujedou skoro 9 a půl miliardy kilometrů. To je i navzdory rekordní motorizaci našich domácností přibližně 18 cest na obyvatele a téměř 950 kilometrů na obyvatele, které ve vlaku ujede,“ popisuje současnost Petr Šťáhlavský. Přitom vzdálenosti v rámci České republiky jsou mnohem menší, než tomu bývalo v Československu. Pokud bychom započetli i údaje za Slovensko, byl by počet cestujících přibližně 250 milionů a ti by ujeli vlaky skoro 13 miliard kilometrů.

Rychleji a častěji
Tipněte, o které je to trati? Vyzývá Petr Šťáhlavský a dodává - jezdí na ní jen 3 rychlíky za den a cesta trvá skoro 8 a půl hodiny. Nevíte? Je to spojení Prahy a Bohumína v roce 1921. Do Olomouce nebo Brna to není o mnoho lepší. Prahu a Olomouc za den spojovaly jen 3 páry rychlíků a cesta trvala skoro 6 hodin, mezi Prahou a Brnem jezdily dokonce 4 rychlíky. Cesta mezi oběma městy jim trvala 5 až 5,5 hodiny.

To si dnes asi nikdo nedokáže představit, protože dnes cesta vlaku z Prahy do Olomouce trvá přibližně 2 hodiny (to je přibližně o 3,5 až 4 hodiny méně), do Ostravy méně než 3 hodiny (o více než 5 hodin méně) a do Brna je to 2,5 hodiny (o 2,5 až 3 hodiny méně).

Také četnost spojů je podle Petra Šťáhlavského nesrovnatelná. Z Prahy do Olomouce jezdily krátce po vzniku Československé republiky jen 3 rychlíky denně, zatímco dnes se dostanete jen s Českými drahami 33 vlaky, na Ostravsko jezdily také jen 3 dálkové vlaky, dnes jich je 17 a do Brna lze dnes cestovat dokonce po dvou různých tratích až 32 spoji Českých drah, v roce 1921 tam jezdily jen 4 rychlíky mladičkých ČSD.

Lepší to ale nebylo ani u osobní dopravy. I na dnes frekventovaných tratích v okolí Prahy, kde jezdí zastávkové vlaky každou čtvrthodinu, jezdily osobní vlaky v hodinových i dvouhodinových intervalech. Třeba z Prahy do Kolína jezdilo denně jen 11 osobních vlaků a po jednom vlaku do Jičína, Českého Brodu a po jednom posilovém vlaku v pracovní dny a ve volné dny. V současnosti vyjíždí v pracovní dny z Prahy tímto směrem neuvěřitelných 62 zastávkových spojů.

Podobné to bylo i na jiných tratích. Z Prahy do Benešova jezdilo jen 9 osobních vlaků s dřevěnými lavicemi za den a několik posilových víkendových vlaků. Doba jízdy byla 2 hodiny. V současnosti vyjíždí v pracovní dny z Prahy tímto směrem 64 regionálních spojů s klimatizovanými vozy, které trať projedou za poloviční čas, za jednu hodinu.

Autor: Edwin Otta

17.10.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář 13 000 Kč Stavební truhláři Tesař - klempíř - pokrývač. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Místo výkonu práce - Stavby v okrese Prachatice a Strakonice, Možnost zaučení, Způsob prvního kontaktu zájemce o volné pracovní místo se zaměstnavatelem - telefonický kontakt nebo e-mailem: Zdeněk Brabec, tel. 776731533, e-mail: truhlarstvi.brabec@email.cz. Pracoviště: Zdeněk brabec, 383 01 Prachatice. Informace: Zdeněk Brabec, +420 776 731 533. Gastronomie - Gastronomie Šéfkuchař 35 000 Kč Šéfkuchaři v jídelnách, menzách Šéfkuchaři. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pro naši firemní restauraci ve Vimperku přijmeme zaměstnance na pozici šéfkuchaře/šéfkuchařky., Normování pokrmů-práce s PC- MS Office, Aktivní se podílení na výrobě, výdeji a distribuci teplých a studených pokrmů, Obsluhování technologických zařízení pro výrobu jídel., Zodpovídat za kvalitu vyrobené stravy, dodržování technologických a hygienických předpisů., Nabízíme: HPP, firemní stravování, slevy na partnerské produkty, školení , Kontaktní osoba: Majerová Hana, tel. 725 515 992, e-mail: Rohde.415@aramark.cz. Pracoviště: Aramark, s.r.o. - provozovna vimperk, Špidrova, č.p. 49, 385 01 Vimperk. Informace: Hana Majerová, +420 725 515 992. Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 21 000 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů), pomocní kuchaři Kuchař-kuchařka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt nutno učinit telefonicky., Zaměstnanecké výhody: Po dobu práce ubytování zdarma, příspěvek na důchodové připojištění, prémie., Kontakt: paní Žáková Jitka, tel.: 730 166 838, e-mail: hotel@alpskavyhlidka.cz. Pracoviště: "gnosis" spol. s.r.o. hotel alpská vyhlídka, 385 01 Vimperk. Informace: Jitka Žáková, +420 730 166 838. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 14 800 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladový manipulant. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14800 kč, mzda max. 16400 kč. Volných pracovních míst: 61. Poznámka: Práce pouze mimo okres Prachatice ( v rámci ČR a SR). Ubytování a dopravu hradí zaměstnavatel (do zaměstnání). Oprávnění na obsluhu vysokozdvižného vozíku výhodou. Cestovní náhrady hrazené zaměstnavatelem. Schůzku domluvit telefonicky předem. Kontaktní osoba: Pavel Nikodem, tel.: +420 602 132 288 (kdykoliv), e-mail: pnikodem@koritensky.cz. Pracoviště: Koritensky a.s., Slunečná, č.p. 1166, 383 01 Prachatice. Informace: Pavel Nikodem, +420 602 132 288.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na českobudějovickém Sokolském ostrově se sešlo kolem čtyř set lidí, aby vyjádřilo požadavek, aby Andrej Babiš odstoupil z vlády.
16

V Budějovicích demonstrovali za Babišovu demisi

Všestranná zpěvačka DASHA se bude připravovat na muzikál  tvorbu dalšího alba. Foto: Archiv zpěvačky.
3

DASHA zazpívá poprvé svůj repertoár

Výstava poprvé představí největší sbírku jihočeských betlémů

Jindřichův Hradec - Výstava v Muzeu Jindřichohradecka poprvé představí největší sbírku jihočeských betlémů na světě.

Ne každý má na nové fáro. Ojetinky taky poslouží

Jižní Čechy – Pořídit nové, či staré auto – to je, oč tu běží. Movitější to většinou neřeší a vybírají si v autosalonech. Ostatní pátrají v inzerci, autobazarech a snaží se vybrat vozítko v co nejlepším poměru stáří, ujetých kilometrů a ceny.

Cyklokros v Táboře. Přiletí světová esa.

Tábor - V Táboře se pojede 17.11. závod Světového poháru v cyklokrosu. Vyrazíte? Na dotazy Deníku odpovídal Petr Balogh.

Bude každý desátý z nás diabetik?

České Budějovice – Každodenní stres, vysedávání u počítače, nezdravé obědy, večer s přáteli v pivnici a ráno sladká snídaně korunovaná přeslazenou kávou.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT