Hledají akce

„Máme devítikilový prací prášek za sto osmdesát korun a už se ho prodalo sto padesát balení. Není značkový, ale ženy, které jej chodí kupovat, si rozmýšlejí, zda koupit značku a menší velikost, nebo neznačkový, ale za dobrou cenu,“ říká majitel prachatické drogerii Milan Bezděka.

Podle jeho slov ženy i nadále nakupují například značkové krémy, ale takové, které jsou levnější. „Jen zhruba deset procent zákazníků kupuje i nadále značkové dražší zboží a nehledá jinou, levnější variantu. Zbytek zákazníků pak opravdu kouká, jak co nejlépe ušetřit,“ dodává Milan Bezděka.

V další z prachatických drogerií pro změnu personál říká, že mají stálou klientelu zákazníků, která nakupuje pořád stejně. „Nezdá se mi, že by zákaznice sahaly po levnějším zboží,“ myslí si prodavačka.

Kvalita rozhodne

„Koukám po kosmetice, která je kvalitní a přitom levnější a nemá značku. Mám takovou zkušenost, že značka ještě nezaznamená v každém případě, že je výrobek kvalitní. Například u parfémů se dívám na to, co mi voní a nehledám značku,“ říká k otázce značkové a neznačkové kosmetiky, Iva Květoňová.

Menší množství

To, že zákazníci šetří, potvrzují například i v prachatickém supermarketu Terno. „Je znát, že lidé například kupují méně pečiva, prostě tolik, kolik sní. U mléka se ale třeba zdá, že jde na odbyt stejně. U másla pak mnozí spíše sáhnou po margarínových výrobcích,“ říká vedoucí prodejny Marie Kunešová.

„Obvykle nakupujeme pouze tolik potravin, kolik opravdu sníme. Nekupujeme třeba dvacet rohlíků, když víme, že jich sníme deset. Stejně tak nenakupujeme drahé výrobky, když se dají koupit stejné levněji nebo třeba za dva dny v akci. Ale to nesouvisí jen se zdražováním, zbytečné věci jsme nekupovali nikdy,“ popisuje dále Iva Květoňová.