Ta je v Jihočeském kraji dokonce jediná, jejíž zdravotníci mají ve vozidlech víceúčelové transportní zařízení, a to díky sponzorům hned ve třech exemplářích. První přitom dostali zhruba před dvěma roky. „Dva provozujeme v Prachaticích a jeden předáme do vozidla ve Vimperku, takže obě výjezdová stanoviště v rámci oblastního střediska budou vybavena stejným zařízením. Standardně jsou tak vybaveny tři z pěti zásahových vozidel,“ dodal Miroslav Froněk z prachatického stanoviště ZZS Jihočeského kraje.

Ve své třídě je to špičkový výrobek, který kombinuje transportní sedačku a schodolez. Jeden kus stojí více než osmdesát tisíc korun. „Když nejede výtah v paneláku, je to občas hodně velký problém. Sice nám někdy vypomohou hasiči, ale nemůžeme je volat ke každému transportu. S tímhle zvládne jeden člověk bez problémů přímé schody, u točitých nebo více zalomených schodišť si musí pomoct ve dvou, ale je to mnohem jednodušší,“ tvrdí vedoucí lékař prachatické záchranky Rudolf Heřman.

Ten si chválí nejen mnohem komfortnější transport pacientů k vozidlu záchranné služby, ale i to, že se právě do sanitek bez problémů vejde. „V nových nástavbách už se počítá s umístěním zařízení z vnější strany nástavby, takže už nepřekáží uvnitř, kde tak má posádka vozu dostatek místa k ošetření a stabilizaci pacienta před dalším transportem,“ pochvaluje si Heřman i jako zasahující lékař.

Největším problémem je cena, která daleko přesahuje rámec běžných finančních možností záchranné služby. Ta má v Jihočeském kraji přes padesát vozidel, takže doplnit speciální zařízení do všech by znamenalo investici v řádech milionů korun. Vlastní transportní prostředek váží 23 kilogramů a jeho nosnost je necelých 230 kilogramů. Přepravovat na něm lze vyjma bezvědomí všechny pacienty. Následně je pacient v prostoru vhodném pro rozložení lůžka přeložen a s ním pak transportován do dalšího zdravotnického zařízení.

Deník/Miroslav Fuchs