V našem regionu to byla konkrétně služba poskytovaná společností NEJ TV.
„Tato porucha postihla podle mých informací celý jihočeský region. V současné době více říci nemohu, kolegové pracují na jejím odstranění,“ uvedl v pátek dopoledne zástupce zmiňované společnosti pro Prachaticko Rudolf Starý s tím, že pravděpodobnou příčinou bylo poškození optického kabelu, který vede z Prahy do jižních Čech. Z dalších měst, která výpadek zaznamenala, uvedl také Český Krumlov, Tábor, Sezimovo Ústí nebo třeba Vimperk. Komplikace přitom zaznamenaly i jiné kabelové televize. Po celé páteční dopoledne se Deník snažil zjistit příčinu celého problému.
Bylo to ale složité. Optický kabel, na němž se porucha stala, je majetkem Českých drah, jeho správu a dohled nad ním ale zajišťuje společnost ČD – Telematica. Za celou dobu telefonování se nepodařilo zjistit, zda má ČD Telematica tiskového mluvčího, který by mohl podávat informace tisku. Nevěděl to nikdo z kontaktovaných pracovníků společnosti, a to ani na krajské pobočce v Českých Budějovicích, ani na ohlašovně poruch. Celkem bylo kontaktovaných osob v rámci společnosti ČD – Telematica deset, nikdo ale o poruše nic nevěděl.
Pokrok nastal až v době, kdy Deník zavolal na ústřední informace Českých drah, kde sice nevěděli, kdo je tiskovým mluvčím společnosti, ale přesměrovali nás na marketingovou pracovnici Dagmar Rajmanovou.
Ta nám poskytla telefonní číslo na ředitelku společnosti Lenku Malcherovou. Ve 14 hodin jsme se od ředitelky Malcherové dozvěděli, že se o závadě ví a je právě opravována. Více informací jsme se ale nedozvěděli s tím, že v pondělí bude vydáno tiskové prohlášení.
Tou dobou již zástupce NEJ TV Rudolf Starý věděl, že situace je pod kontrolou a závada je odstraněna, tedy alespoň pro prachatický region. Zhruba od dvou hodin pátečního odpoledne tak mohli obyvatelé jižních Čech opět na internet.
„Zatím se neobjevil nikdo, kdo by chtěl nějakou kompenzaci. Myslím si, že by také výpadek musel trvat déle než 48 hodin a musel by být způsoben třetí stranou. Kdyby nás ale někdo takový kontaktoval, byl by postup asi hodně individuální a záležel by na tarifech poskytovaných služeb,“ uvedl Rudolf Starý včera.
Podle včerejšího vyjádření společnosti ČD – Telematica pracuje na odstraňování problémů intenzivně několik týmů odborníků společně s dodavateli hardwarových prvků sítě.
„U části zákazníků se nám již podařilo problém vyřešit převedením služby na jiný typ technologie. V současné době měníme typologii sítě a hardwarové prvky. Děláme vše proto, aby příčina výpadků byla odstraněna v co možná nejkratším čase,“ ujišťoval ředitel úseku obchod a marketing společnosti ČD – Telematika Tomáš Hebelka.
Z vyjádření také vyplývá, že společnost eviduje problémy při přenosu dat na síti IPNETu již od konce minulého týdne.