Ten měl podle odborníků s letadlem v kritický okamžik před nehodou klesnout pod minimální předepsanou letovou hladinu. V důsledku toho narazil vrtulí do vodičů elektrického vedení 22 kV. Náraz nejenže jeden z vodičů přetrhl a zbylé dva poškodil, ale především odlomil dva z listů vrtule letadla. „Zničení vrtule mělo za následek úplnou ztrátu výkonu pohonné jednotky a s vysokou pravděpodobností vedlo k vysazení motoru,” uvádí se mimo jiné v závěrečné zprávě.
Pravidla létání pro Českou republiku přitom uvádějí minimální výšku letu nad vodní hladinou 150 metrů. Dráty vysokého napětí jsou v místě střetu nad vodou ve výšce 18,5 až 21 metrů. Posádku nezachránilo ani vystřelení padáku, ke kterému podle svědků i vyšetřovatelů došlo v nízké výšce a příliš pozdě na to, aby zmírnilo tragický pád.
Pilot letadla přitom patřil mezi zkušené letce. Pilotní průkaz vlastnil téměř tři roky, na všech typech ultralehkých letadel měl odlétáno skoro 400 hodin a měl i kvalifikaci letového instruktora.
16. července se na konci osady Bělá u Nové Pece zřítilo ultralehké letadlo. Po nárazu do vodičů vysokého napětí vysadil letadlu motor. Po zhruba 320 metrech letadlo narazilo do stromu a pevných překážek u domu a začalo hořet. Pilot zemřel druhý den, pasažér šest dní po nehodě.