Radnice chce mít ale něco v ruce, a tak zadala sčítání dopravy. To se uskutečnilo minulý týden. Podle slov Martina Malého, starosty Prachatic, budou výsledky k dispozici asi do konce dubna.


Robert Zeman požadoval sčítání dopravy loni v lednu a zastupitelé souhlasili. Došlo na něj letos a jen někde. „Jen průzkum v oblasti Malého náměstí a v souvislosti s obchvatem bude stát asi půl milionu korun, pokud bychom sčítali na všech křižovatkách, možná by nestačilo deset milionů,“ řekl Martin Malý.

Jen v místech, kde podle Martina Malého, starosty Prachatic, město „tlačí dopravní bota" nechali prachatičtí spočítat průjezd aut. A tak ČVUT rozložilo trojnožky s kamerou na křižovatce u Lázní, na křižovatce ulic Nebahovská a Žernovická a ve Starých Prachaticích. Z těchto míst je totiž možné zjistit, jaké auto městem jen projíždí a jaké v Prachaticích zůstane.

Průzkum se časem stane součástí podkladů pro případnou přeložku, která má vést v Nádražní ulici směrem na Těšovice. Jestli bude ale zatím nikdo neví. „Neznám priority nového vedení Jihočeského kraje," zhodnotil prachatický starosta. Chce se s jeho zástupci sejít a zjistit, zda a kdy by mohlo k případné stavbě dojít. Do té doby než ministerstvo kultury zpečetí osud Kralovy vily se ovšem nestane vůbec nic.

Otázka pro: Martina Malého, starostu Prachatic

Martin MalýZdroj: redakceMinisterstvo kultury zatím nerozhodlo o vyhlášení Kralovy vily památkou. Máte zprávy, kdy k tomu dojde a bude možné začít jednat o stavbě obchvatu Prachatic?
Rozhodnutí o vyhlášení Kralovy vily nemá žádný časový horizont. Nikdo nám neřekl, jestli to bude trvat půl roku nebo rok. Ministr řekl, že ministerstvo musí podrobně posoudit jaký veřejný zájem, jestli mít Kralovu vilu, nebo obchvat Prachatic, dostane přednost. K tomu budou potřeba posudky a analýzy. Osobně nevím, kdo je bude zpracovávat a za jak dlouho budou hotové. Do té doby rozhodně zůstane obchvat Prachatic jen šuplíku.

Sčítání dopravy, do kterého se pustili studenti ČVUT v Prachaticích a s nímž v pátek skončili, sice zastupitel Robert Zeman kvituje, má však jednu zásadní výhradu. „Abychom se pustili do průzkumu, jsem navrhoval na zasedání zastupitelů už před rokem. A realizuje se teprve nyní," nelíbí se mu časová prodleva a odpovídá na další dotazy Prachatického deníku.

Robert Zeman, zastupitel Prachatic:

Robert ZemanZdroj: redakceProč si myslíte, že měl být průzkum hotový dříve?
My zastupitelé jsme ho schválili loni v lednu. Měl být hotový dávno hlavně v souvislosti s diskuzí o zachování či demolicí Kralovy vily v Nádražní ulici.

Vy sám jste si ale hrubé sčítání udělal. Co z něj podle vás vyplývá?

Počítal jsem dopravu v létě, zaznamenával veškeré průjezdy křižovatkou Nebahovská – Žernovická. Jednalo se o 25. červenec a následující dny v týdnu. Šlo tedy o období, kdy byla uzavřena silnice u Vodňan. Z výsledků více než sedmnáctihodinové práce je možné tvrdit, že tranzitní kamionová doprava si díky uzavření komunikace ve Vodňanech i díky úpravě křižovatky v Těšovicích našla jiné trasy. To je samozřejmě dobrá zpráva nejen pro Prachatice, ale i všechna města a obce dotčené touto tranzitní dopravou. Naprostá většina dopravních prostředků byly dle průzkumu osobní automobily, z toho dodávky činí zhruba dvacet procent.

A co na to naši čtenáři?
Potřebují Prachatice obchvat?

ANOJiří Gabriel KučeraZdroj: Deník / Leona Fröhlichová










Jiří Gabriel Kučera, Prachatice
Nyní či do budoucna potřeba bude. Je ale důležité zvolit správné místo, aby se nezničily jiné památky.

NEPetra KolesováZdroj: Deník/Leona Fröhlichová










Petra Kolesová, Prachatice
Nemám pocit, že by doprava byla tragická. Ve špičce je aut ve městě více, ale nemyslím, že by se tvořily kolony.