„Nejlepší situace je v okolí Lipky a směrem na Kvildu. Tam jsou podle mých informací silnice téměř bez děr a tedy v dobrém stavu. Je to způsobeno tím, že se tam nepoužívá chemický posyp. Inertní posypy vozovku tolik nenarušují. U chemických posypů je problém v tom, že sníh rozpouští při teplotách nad nulou, jenže když potom voda zmrzne v prasklinách, začne se prasklina zvětšovat.

Zvýšený provoz také samozřejmě tvorbě děr napomáhá. Nejhorší úsek je tedy v okolí Netolic,“ vysvětloval ředitel prachatické pobočky Správy a údržby silnic Jiří Růžička s tím, že tento úsek by se měl začít vyspravovat studenou balenou směsí podle podmínek tento týden. „Nebude to ale kompletní oprava, protože tento úsek je připravený k celkové výměně povrchu v letošním létě,“ pokračoval dále Růžička. Vysvětloval ale také, že na nějaké počítání nákladů a mapovaní nejvíce poničených úseků je ještě brzy.


„Nemůžeme se teď pouštět ani do počítání škod. Příští týden má zase napadnout sníh a situace se může změnit. Samozřejmě mám nějaká hlášení a v případě, že je situace neúnosná, vyjíždíme, abychom komunikace opravili tak, jak v současných podmínkách můžeme, tedy studenou balenou směsí. To ale není trvalá oprava, je určena k tomu, aby vypomohla v přechodném období,“ vysvětlil dále Růžička.
Právě na využívání těchto směsí si stěžuje řada řidičů. „Takové opravy vůbec nic neřeší, jsou to vyhozené peníze. Na jednu stranu se na povrchu šetří, takže není kvalitní, a po několika letech se musí vyspravovat. Nejsem žádný znalec asfaltu, ale myslím si, že v dřívějších dobách toho asfalt vydržel mnohem více,“ myslí si jeden z dotazovaných řidičů Petr Cimerhanzl. Zhodnotit kvalitu asfaltu ale nedokáže ani jednatel prachatické Správy a údržby silnic Jiří Růžička.
„Můj osobní názor je takový, že se kvalita asfaltů snížila. Ze své pozice k tomu ale nemohu nic říci, protože směsi, které dostaneme, vždy vyhovují všem požadavkům podle receptury a jsou odzkoušeny nezávislou firmou, která jejich kvalitu posuzuje. Samozřejmě, že vím, že se o té kvalitě mluví. Výrobci těchto směsí se ale obhajují tím, že v dřívějších dobách, kdy toho silnice vydržely více, byl menší provoz. A na stavu vozovky se opravdu provoz projevuje, stejně jako zvýšené využívání chemických posypů. Zaslechl jsem také, že v době před naším vstupem do Evropské unie jsme měli povolený menší podíl recyklovaných materiálů v obalových směsích než nyní. Ale to jsem opravdu jen tak zaslechl, není to nic oficiálního. To by se člověk musel zeptat konkrétně u firem, které obalové materiály vyrábějí,“ upozornil Růžička.
Se zástupci žádné společnosti vyrábějící obaly v regionu jsme se však v pátek nedokázali přes četné pokusy spojit.
S problematickými úseky nemají řidiči ale co do činění pouze mezi městy, ale i ve městech samotných. Například v Prachaticích prý v zimě problematické úseky monitorují, ale na jejich opravy bude čas až v létě.


„Ve městě se o komunikace stará několik různých firem. Na těch úsecích, které provozuje město, provádíme monitoring ve spolupráci s městskými strážníky, sestavujeme soupis a podle financí, které jsou na tyto opravy vyčleněny, v letních měsících tyto úseky opravujeme. Ve městě je ale situace jiná než na komunikacích mimo město, kde jsou často poškozeny několikakilometrové úseky. Tady to bývají jednotlivé díry, proto je i jejich oprava trochu problematičtější,“ uvedla vedoucí odboru komunálních služeb a dopravy Městského úřadu v Prachaticích Ivana Jeřábková. Podle ní se opravy ve městě provádějí v naprosté většině pomocí teplé balené směsi, a tedy v letních obdobích, v zimě se opravuje jen v opravdu výjimečných případech. „Nejhorší je situace zřejmě v Družstevní ulici. Tu ale v letošním roce čeká celková rekonstrukce včetně teplovodu a dalších sítí, bylo by tedy zbytečné něco tam opravovat teď. V zimě je navíc oprava komunikací dosti problematická, komplikují ji například výkyvy teplot, které ovlivňují i podloží vozovek,“ doplnila Ivana Jeřábková.
Někteří řidiči jsou k práci silničářů shovívaví a chápou, že v zimě je opravdu lepší počkat, než provádět opravy, které stejně dlouhodobě nic neřeší. „Jezdím sice docela často a jako asi každému řidiči mi výmoly cestování znesnadňují. Uvědomuji si ale, že každá práce má svůj čas, aby byla provedena pořádně. Teď v zimě se s tím tak nějak vyrovnám, doufám ale, že přes léto se situace podstatně zlepší, a to i přesto, že na nějaké velké rekonstrukce asi nejsou finance,“ tvrdil další z oslovených řidičů Patrik Coufal.


Pro některé jsou ale díry v silnicích vysloveně noční můrou. „Právě jsem se vrátila z Českých Budějovic. Ta cesta odtud na Prachatice je opravdu zoufalá. Když se těm výmolům člověk může vyhnout, tak se to dá nějak zvládnout, ale když jede proti auto a nebo je silnice děravá v obou směrech, tak člověk nemá jinou možnost, než díru projet a doufat, že se nic nestane,“ uvedla řidička Petra Dohnalová.
Co by však měl dělat řidič, pokud by neměl takové štěstí a automobil by si při projetí výmolem poničil? Všichni oslovení silničáři se shodují v tom, že hlavní je vyfotografovat jak poškození vozidla, tak i úsek, na němž k nepříjemnosti došlo. V případě, že řidič sežene dostatečnou dokumentaci, má reálnou naději, že mu správce komunikace škodu zaplatí.


„Pokud se někomu něco takového přihodí, měl by zajistit co nejvíce podkladů, protože takové případy předáváme dále pojišťovně. Základem je popsat, co se na autě rozbilo, zda se ohnul disk, nebo píchlo kolo a podobně, důležité je také specifikovat přesně místo, kde se nepříjemnost přihodila. Musí to být konkrétní údaje. Proto v dnešní době mohou pomoci fotoaparáty, která má dnes každý druhý mobilní telefon,“ poradil Jiří Růžička. Z jeho vysvětlení ale vyplývá, že na odškodnění má řidič nárok pouze v případě, že dodržel všechna upozornění. „Když je místo nějak dopravně značeno, například nerovná vozovka, a je doporučeno snížení rychlosti, řidič neobdrží nic, pokud těchto varování neuposlechl,“ doplnil Růžička s tím, že spolu s těmito údaji je nutné zaslat na správu silnic také kopii řidičského průkazu a velkého technického průkazu.


Stejné požadavky má také Městský úřad v Prachaticích. „Máme samozřejmě pojistku proti odpovědnosti za škody. Při jejich posuzování záleží na konkrétní situaci a asi by se to řešilo případ od případu. Řidič ovšem musí dodržet bezpečnou jízdu v závislosti na stavu vozovky a dopravním značení, v opačném případě bychom mu nic nevyplatili. Žádost by se měla hlásit na finančním odboru, musím ale říci, že si nemohu vzpomenout na to, že bychom nějakou podobnou žádost obdrželi,“ ujistila vedoucí odboru komunálních služeb a dopravy v Prachaticích Ivana Jeřábková.