Jedná se o kulatou značku s modrým podkladem a bílou vločkou a vozidlem. Tedy příkazovou dopravní značku.

„Takovou dopravní značku a její platnost bych samozřejmě uvítal,“ říká vedoucí prachatického dopravního inspektorátu Martin Grožaj. Jedním dechem ale dodává, že vlastníci komunikací by si ji nesměli dávat svévolně, kde by se jim zachtělo.

Vhodné úseky

Zákon jasně říká, že by měl vlastník komunikace takovou instalaci projednat s odborníky, ideální je předchozí domluva s policií. „A to hned z několika důvodů. Nedokáži si v praxi dost dobře představit, že by byla umístěna před úzkým úsekem. My bychom v takovém úseku pak prakticky nemohli kontrolovat, zda řidiči příkazovou dopravní značku respektují, protože bychom je nemohli vlastně ani odstavit a zkontrolovat. Zároveň by se řidiči ani v takovém úseku nemohli otočit a opustit jej,“ doplňuje Martin Grožaj.

Každý kopec

Na Prachaticku je podle jeho slov úseků, které by si zmíněnou dopravní značku s vločkou zasloužily, celá řada. „Obecně lze říci, že když napadne sníh, tak je to téměř každý kopec, který není bez zimních pneumatik sjízdný,“ poznamenává Martin Grožaj.

Zároveň říká, že je div, že zatím nikde v regionu nedošlo ke kalamitní situaci po vstupu do schengenského prostoru. „Dříve byla praxe, že se řidiči na letních pneumatikách přes hranice pro špatné obutí vozidla nedostali,“ vysvětluje.

Jasná pravidla

Někteří řidiči nákladních vozidel na novou značku říkají, že se jedná o zbytečnou šikanu, protože mají na vozidlech „univerzály“. „Pokud bude značka přikazovat zimní pneumatiky, musejí je mít v takovém úseku i oni,“ upozorňuje Martin Grožaj.

„U pneumatik rozlišujeme letní a zimní směs. Tak zvané univerzály prakticky neexistují, řidiči jimi často označují pneumatiky s hrubším vzorem,“ říká Miroslav Beránek z prachatické prodejny pneumatik.