Bude to první představení, které před točnu připravil a zařadil. „Hledal jsem dílo, které by vedlo dialog s prostorem zámeckého parku,“ vysvětluje, proč zvolil právě Mesiáše. „V nynějším období velkých celospolečenských témat jsem hledal dílo s duchovní katarzí,“ dodává ještě. Šéf opery poukazuje na zajímavost, že ve stejný den, kdy začal Händel oratorium Mesiáš komponovat, tj. 22. srpna 1741, byl korunovaný Josef I. Adam ze Swarzenbergu, který zámecký park založil. Bude to navíc poprvé v historii, kdy zazní na otáčivém hledišti barokní opera.

Letohrádek Bellárie v zahradě krumlovského zámku prochází rekonstrukcí.
Letohrádek Bellárie památkáři renovují. Ale práce provoz otáčka nezastaví

Jedná se o nejvelkolepější ale i nejnáročnější představení, do kterého se opera pod vedením Tomáše Ondřeje Pilaře pustila. Šéf opery prozrazuje, že v novince účinkuje 150 lidí. „Máme vzácné umělecké hosty,“ vysvětluje. Mezi sólisty uslyšíte soprán Karolíny Janů nebo Markéta Klaudové Böhmové, alt Markéty Cukrové nebo Michaely Zajmi, tenor sólisty Jihočeského divadla Petera Malého či Marka Žihly a bas Romana Hozy či Jana Šťávy. Zahraje orchestr opery Jihočeského divadla, zapojí se také balet Jihočeského divadla a baletní škola. Opera si podle Tomáše Ondřeje Pilaře navíc k této příležitosti sestavila z jednotlivců kompletní sbor odborníků na interpretaci barokní hudby.

Händelovo oratorium Mesiáš na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.Händelovo oratorium Mesiáš na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.Zdroj: Martina Root

Taktovky se chopí nový šéfdirigent Jihočeského divadla David Švec. „Je to jeden z největších klenotů světové hudby vůbec,“ nechal se slyšet na adresu oratoria před časem dirigent. „Budou tam velké nároky na detail,“ uvedl David Švec s tím, že se na takovou práci, která bude výzvou, velmi těší.

Český Krumlov v roce 1988. Na náměstí Kl. Gottwalda.
Krumlovská osmdesátá. Stavěly se řadovky, opravovalo otáčko

Zazní slavný sbor Hallelujah i další úchvatná hudební čísla. „Hudební nastudování se bude blížit autentickému interpretačnímu stylu, jevištní zpracování bude zasazeno do 40. let 18. století,“ přibližuje Tomáš Ondřej Pilař. Těšit se můžete na krásné repliky kostýmů, které nosily skutečné historické postavy. „Kostýmní výtvarnice Dana Haklová pracovala dokonce s materiály z krumlovských archivů,“ poukazuje šéf opery a režisér.

Velkou roli bude hrát světlo. Za touto scénografií stojí Petr Vítek. „Pracuje s velkými světelnými objekty, které jsou určitou reminiscencí pojetí světla v barokní estetice,“ přibližuje Tomáš Ondřej Pilař a dále vysvětluje: „V době Händlova života bylo světlo viditelným znamením neviditelné boží milosti. I proto pracujeme se světlem jako s dominantním prvkem.“

Podívanou můžete navštívit od čtvrtka 4. srpna do neděle 7. srpna a od úterý 9. do neděle 14. srpna vždy od 21 h.