Na to jsme se ptali Jana Macharta, Tomáše Mayera, Dominiky Jurčové a Kristýny Jandové ze Základní školy Zlatá stezka v Prachaticích.

Víte, co jsou to výměnné pobyty?
Jan
– Vyměňují se při něm lidi.
Kristýna – Hlavně tedy studenti.
Tomáš – Aby měli blíž ke škole, třeba když je někdo z Prachatic a dojíždí do Českých Budějovic. Je to docela daleko, a tak tam můžou přes týden spát.
Kristýna – Já si myslím, že to je spíš pro vzdálenější obyvatele, například z Francie nebo Anglie.

Jak myslíte, že fungují školy v jiných zemích? Je to stejné jako u nás, nebo to tam vypadá jinak?
Jan
– Určitě se učí něco jiného. A v takové Austrálii nemají tak moderní věci jako my, třeba počítače a jiné elektrické přístroje.
Tomáš – A v Chile nemají vůbec třídy jako my. Mají jednu společnou, kde se učí všechny ročníky a asi také nemají moc učebnic. Na jejich nákup by potřebovali nějakou finanční podporu.
Dominika – Já myslím, že se začínají učit později, než my. Mohou začínat tak v devět a tím pádem se jim škola prodlouží až do pozdního odpoledne. A také jejich hodiny mohou být delší.
Kristýna – V jiných zemích nosí děti do školy uniformy, to u nás moc není. Rozvrh ale budou mít nejspíš stejný jako my.

Chtěli byste se podívat do jiných škol? A kam by to bylo?
Jan
– Já bych se rád podíval do Ameriky. Mají tam modernější věci, jsou prostě napřed. A taky tam jsou mrakodrapy, ze kterých bych se chtěl podívat dolu na město.
Tomáš – To já zase do nějakých afrických škol, protože tam jsou mnohem víc spjatí s přírodou, vlastně stav mezi člověkem a přírodou je tam obrovský. To já bych chtěl zažít.
Dominika – Já bych odjela na ostrov, kde by mě jen obklopovalo moře. Na učení by tam byl větší klid a k tomu bych poznala ještě zvířata a přírodu.
Kristýna – A já do Francie, protože tam je Eiffelovka, kterou bych hrozně chtěla vidět. Protože se moje sestra učí francouzštinu a já ji často zkouším, moc se mi tato řeč líbí. Chtěla bych se ji tam proto naučit.

A co kdyby přijeli žáci z jiných škol k vám. Co byste jim tady ukázali?
Jan
– Určitě bych ukázal památky, které v Prachaticích máme, třeba radnici nebo kostel. A taky bych je vyvezl na Šumavu.
Tomáš – Kdyby přijel žák třeba z Afriky, nejdřív bych ho seznámil s tradicemi. A také připravil na počasí, které ho u nás čeká, museli bychom tak na zimu nakoupit něco teplého, aby mu nebyla zima.
Dominika – To je dobrý nápad, třeba jim vysvětlit, že u nás na Velikonoce barvíme vajíčka.
Kristýna – Já bych jim kromě památek vyprávěla i o naší historii. A kdyby to byla holka, ukázala bych ji i své místo v lese.