V policejních statistikách, které za celou Českou republiku čítají 97 usmrcených osob jen za první prázdninový měsíc, tak přibyli i čtyři mrtví ze dvou nehod na Prachaticku.
„S názorem, že se řidiči zklidnili, mohu na základě policejních statistik, alespoň pokud se týká Prachaticka, souhlasit jen částečně,“ zdůraznil vedoucí Dopravního inspektorátu Prachatice Martin Grožaj. Při celkovém srovnání statistických údajů od roku 1999 byl letošní červenec vůbec nejhorším od uvedeného data co do počtu osob usmrcených při dopravních nehodách. „Největší měrou se na této nepříznivé statistice podílela nehoda ze druhé poloviny července. Při ní na silnici mezi městy Vodňany a České Budějovice na krátkém úseku, který spadá pod Prachaticko, zemřeli najednou tři lidé v terénním voze, který se čelně střetl s protijedoucím nákladním vozidlem. Čtvrtou usmrcenou osobou byl v závěru měsíce motocyklista, který zemřel po střetu s nákladním vozidlem,“ shrnul policista s tím, že k takovému číslu se přiblížil jen rok 2005. „V tomto roce vykazuje statistika tři dopravní nehody se smrtelným zraněním,“ doplnil.
Od začátku roku se na Prachaticku staly sto čtyři dopravní nehody, při nichž pět osob zemřelo, čtrnáct bylo zraněno těžce a dvacet šest lehce. Sedmnáctkrát sehrál při nehodě spolupodíl alkohol. „V tomto srovnání jsme na tom ve statistice o něco lépe, jak co do celkového počtu dopravních nehod, který poklesl o 35 nehod, tak v usmrcených osobách, kterých bylo loni šest. Poklesl i počet těžce zraněných – o devět, a lehce zraněných osob bylo o tři méně,“ upřesnil vedoucí DI Prachatice Martin Grožaj. Od prvního srpna už ale policisté vyšetřovali hned dvě nehody s těžkým zraněním.

Prachaticko – Čtyři lidé, jejichž život předčasně a naprosto zbytečně skončil na silnicích Prachaticka jen za jediný měsíc. To je černá bilance následků dopravních nehod podle policejních statistik na Prachaticku. Naštěstí v ostatních sledovaných údajích čísla tak tragická nejsou.
Byť bylo letos v červenci více nehod a zvýšil se počet nejen usmrcených, ale také lehce zraněných osob, oproti loňskému roku ubylo celkem od začátku roku těžce i lehce zraněných osob a policisté se zabývali i nižším počtem dopravních nehod. Z celkového přehledu statistických údajů týkajících se dopravních nehod na Prachaticku za červenec vyplývá mimo jiné i druhý nejnižší podíl alkoholu. „Letos to byly jen tři nehody, o jednu méně bylo jen v roce 2007, jinak za uplynulých jedenáct let byly počty vždy vyšší. Nejvyšší počet byl v roce 2000, a to osm nehod,“ uvedl Martin Grožaj. Co do počtu celkového od prvního ledna do prvního srpna je ale podíl alkoholu na dopravních nehodách letos za jedenáct let nejnižší. „Měli jsme i třicet šest, a to v letech 2000 a 2004. Pro mne, jako pro dopraváka, jsou to údaje příznivé,“ doplnil Grožaj. Podle něho je zatím sestupná tendence, alespoň u řidičů, kteří jsou účastníky dopravní nehody.
Pokud se týká srovnání prvního pololetí až k prvnímu srpnu, to už vypadá v období od roku 1999 o něco příznivěji. „Zatímco za prvních sedm měsíců jsme v roce 1999 zaznamenali 659 nehod, o rok později 729, letos to byly jen 104 dopravní nehody. To ale neznamená, že by se všichni řidiči za tu dobu naučili jezdit podle předpisů. Spíše to odráží možnosti zákona, kdy ne ke všem nehodám musí policie vyjíždět,“ domnívá se Grožaj. Řidiči se naučili používat u nehod do sto tisíc korun euroformuláře a podle dopravního policisty je ještě pozitivnější skutečnost, že se to naučily i pojišťovny zaštítěné Českou kanceláří pojistitelů. „Dnes už nejsme voláni k banalitám typu odřený blatník či ulomené zrcátko. Policisté se tak mohou věnovat především dohledu nad silničním provozem a vyšetřování skutečně závažných dopravních nehod,“ uvedl Grožaj.