O rekonstrukci ulice, která je hlavní přístupovou cestou do centra Vimperku a podél níž se nachází kulturní i školská zařízení, se ve městě hovoří dlouhodobě. Naposledy před třemi roky, kdy provoz v ulici dočasně komplikovaly výkopy související s teplovodem. Nově zadalo město zpracování územní studie, která by měla řešit prostor od křižovatky Fišerka až po objekt Gymnázia. Jak uvedla starostka Jaroslava Martanová, řešit by se měl i veřejný prostor v navazujících ulicích. „Měla by řešit veřejné prostranství, to znamená chodníky, mobiliář, uspořádání veřejné zeleně a další aspekty určující veřejný prostor pro setkávání lidí," dodala s tím, že je to zásadní i ve vztahu k některým objektům, pokud se týká jejich fasád a podobně. „Chceme celkově vylepšit stav území, aby bylo příjemné a přívětivé jak pro místní, tak pro návštěvníky města. I na tento projekt se budeme ucházet o dotaci z evropských fondů," zdůraznila starostka.


Finanční podpora mimo rozpočet města bude zcela zásadní. Rekonstrukci ulice 1. máje totiž řeší několik projektů, které má město k dispozici z dřívějška, ať už se to týká samotných inženýrských sítí, povrchů komunikací, veřejného osvětlení a zeleně, ale i napojení kanalizace Základní školy TGM do ulice 1. máje. Podtrženo a sečteno, bude město Vimperk na celkovou rekonstrukci potřebovat řádově desítky milionů korun. Částečně si sice může pomoci využitím nájemného od provozovatele vodovodů a kanalizací na rekonstrukci těchto rozvodů. Tento model ostatně město využilo při dokončené rekonstrukci úpravny vody v Brlohu za bezmála třicet milionů korun. „Pokud se týká financování, plánujeme zapojit peníze z nájmu za vodohospodářský majetek, protože rekonstrukce této ulice by se v první řadě týkala vodovodů a kanalizace. Uvidíme, jak se podaří projekt rozčlenit do etap, což bude závislé i na celkové výši nákladů," doplnila Jaroslava Martanová. Podle dosud zpracované projektové dokumentace se rozpočtované náklady pohybují kolem 55 milionů korun.


Vedení města opakovaně při diskusi o rekonstrukci ulice 1. máje zdůrazňovalo nutnost obnovy vzhledem k důležitosti této komunikace jak pro místní, tak pro návštěvníky, kteří míří do centra. I proto se nabízí otázka, zda ponechá město výslednou podobu jen na jednom vybraném zhotoviteli, nebo vyhlásí architektonickou soutěž. „Jsou dvě možnosti, buď vypsat architektonickou soutěž, nebo oslovit architektonické kanceláře, které udělají nabídku. Pak je to otázkou nastavení podmínek výběrového řízení. Celou záležitost jsem konzultovala na Centru regionálního rozvoje v Českých Budějovicích, kteří budou správci a budou administrovat IROP. Shodli jsme se na tom, že v případě územní studie a zapojení veřejnosti bude lepší variantou přímé oslovení architektonických kanceláří s výběrem jedné konkrétní, než to řešit prostřednictvím architektonické soutěže," vysvětluje starostka.


Příklon ke konkrétnímu výběru architektonické kanceláře má i další důvod. „Pokud by se dělala architektonická soutěž, vzejde z ní návrh, který se vybere a podle něj se pak musí projekt realizovat. Tudíž už není možnost zapojit do řešení veřejnost. A my ji chceme zapojit," potvrdila starostka s tím, že počítá také s oslovením aktivní skupiny Prostor Vimperk, která se architektuře a podobným projektům ve městě věnuje.


Pro budoucí podobu ulice 1. máje bude důležité i zvýšení bezpečnosti chodců, ať už se jedná o ty, kteří míří do nebo z centra, nebo ty, kteří využívají některou z řady institucí v ulici. „Musíme se zabývat bezpečným pohybem zejména dětí a veřejnosti do školských zařízení, na zimní stadion, do letního areálu, do knihovny, městského kulturního střediska a tak dále. Dnes je problém se zajížděním a vyjížděním vozidel a s pohybem dětí k ZŠ TGM, protože to vše se děje kolem parkoviště hotelu Zlatá hvězda těsně pod horizontem, což je minimálně problematické," podotkla starostka.


Alespoň pokud se týká základní školy, rýsuje se podle jejích slov alespoň pro školu řešit příjezdy a odjezdy ve spodní části areálu školy. To by pomohlo zpřehlednění a bezpečnosti. To však není jediný problematický bod. „Je tu i otázka zastavování vozidel u mateřské školy a naproti u praktické školy, většina rodičů zastavuje u přechodu pro chodce, což také není ideální. Zkušenosti vypovídají o tom, že když se opraví komunikace, její povrch se zkvalitní, provoz na ní se zrychlí. Pokud bychom to opravili tak, jak je současná podoba, tedy chodníky po obou stranách oddělené od komunikace místy pruhem zeleně a dva poměrně široké jízdní pruhy, provoz pro návštěvníky a místní rozhodně ubere na jejich bezpečí. Proto chceme taková opatření, aby vynutila zpomalení dopravy a současně byl prostor pro bezpečné zastavení," uzavřela.