Osobní auto uvízlé v závěji, silnice na Strážný s uvízlými kamiony i slepá důvěra v navigaci, takové jsou poslední dva dny pro silničáře na Prachaticku.


Ve všech uvedených případech je na vině nezodpovědnost či špatný odhad řidičů. Přestože technika silničářů jezdila v úterý skoro až do půlnoci, aby první kusy vyjely znovu ve středu již po jedné hodině ranní, vydatné sněžení a nárazový vítr údržbu silnic komplikovaly. „Nejhorší úsek je vždy na silnici z Vimperku na Strážný vzhledem k vytíženosti komunikace. Navíc všichni mají pocit, že silnice musí být celoročně černá. Tam byly opět chvilkové problémy s kamiony, i když se na tomto úseku neustále pendluje od půl třetí od rána," shrnul vedoucí cestmistr ze střediska Vimperk SÚS Prachatice Jaroslav Flachs.


Místy až metrové a vyšší závěje se tvořily v horských oblastech hlavně na Novohuťsku a Kvildsku. Tam na místní komunikaci z Nových Hutí na Pláně uvízlo osobní auto, přestože je to silnice, kterou obec neudržuje a je i osazená zákazem vjezdu. Problematičtější jsou ale nedisciplinovaní řidiči kamionů na silnici z Vimperku na Strážný. Sypač, který jel na Kubovu Huť, musel vysypat prakticky celý náklad, aby kamiony, které stály v Horní Vltavici, mohly pokračovat dál na Vimperk. Jenomže pod Kubovou Hutí zůstal viset kamion ve směru od Vimperku, takže v jednu chvíli byla situace opravdu hodně komplikovaná. Většina řidičů sice jezdí opatrně, a když vidí, že by měli problémy, raději zůstanou stát. Vždycky je to lepší, než aby po několika metrech silnici úplně zablokovali," dodal cestmistr. Za vydatného sněžení by měli být řidiči opatrnější a počítat s tím, že i když jsou silničáři v terénu, situace se mění co chvíle. Z Vimperku do Strážného trvá průjezd sypače přibližně tři čtvrtě hodiny, byť se jedná o nějakých dvacet kilometrů.


Po aktuální zkušenosti uvažují silničáři i o tom, že by využili novou zákonnou možnost a pro transitní dopravu uzavřeli úsek silnice II/156 přes Ktiš, Tisovku a Markov na Zbytiny. „V úterý jsme opět řešili uvízlý kamion, jehož řidič se spolehl jen na navigaci, přestože je upozorněn dopravním značením, že tento úsek není určen pro kamionovou dopravu. Někteří řidiči prostě neumějí používat zdravý rozum a pak se nestačí divit, kolik za takovou nerozvážnost zaplatí," dodal Martin Grožaj z prachatického závodu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.


A k nehodám ovlivněným nejen počasím vyjížděli také dopravní policisté. Ve středu řešili dvě dopravní nehody. První se stala okolo sedmé hodiny ranní v ulici Špidrova ve Vimperku. „Řidička zastavila před přechodem a zezadu do ní narazilo druhé vozidlo, ke zranění nedošlo, viník měl v dechu pod jedno promile alkoholu. Druhá nehoda se stala před půl čtvrtou odpoledne na Hornovltavicku. Řidič osobního vozidla nezvládl řízení na zasněžené a kluzké vozovce, dostal s vozidlem smyk a převrátil se na střechu," uvedla policejní mluvčí Martina Joklová.


A nehody pokračovaly také včera. Hned ráno kolem osmé hodiny nezvládl řidič osobního auta jízdu na zasněžené vozovce a u osady Klášterec sjel do silničního vodotoku a narazil do stromu. Přibližně ve stejný čas havaroval i řidič dalšího osobního vozu, tentokrát u Lenory. U železničního přejezdu nezvládl projetí pravotočivé zatáčky, dostal na zasněžené vozovce smyk a přejel s vozidlem mimo vozovku přes železniční přejezd. Přední část vozu zůstala ve vodotoku, zadní naopak na železniční trati tak, že přejezd musel být zhruba na dvě hodiny uzavřen. „O necelé tři hodiny později u Kubovy Huti přejela řidiči lesnického stroje zadní část vozidla do protisměru ve chvíli, kdy projíždělo osobní vozidlo. Střetu už se nedalo zabránit," dodala policejní mluvčí s tím, že ani u jedné z nehod nedošlo ke zranění osob.