Pavel Kosmata
- narodil se ve Vodňanech, kde v současné době také žije
- vyučil se elektromechanikem v Plzni, poté studoval na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
- mezinárodní železnice, kterou společně s přáteli v Novém Údolí vytvořil, je v současné době nejkratší trať na světě

Jak jste se k práci strojvedoucího dostal?

Už můj dědeček řídil vlak. I mě to proto začalo lákat. Začal jsem pracovat jako strojvedoucí ve Volarech, a to ještě za minulého režimu. Bylo to někdy před dvaadvaceti lety. Avšak dostat se tak do Nového Údolí byl problém. Bylo to přece jenom pohraničí a člověk bez povolení vzhledem k tehdejším podmínkám zkrátka neměl šanci. Stožecko tak bylo v podstatě nepřístupné. Mrzelo mě to.

Teprve až po změně režimu to bylo možné. Železnice v Novém Údolí byla vybudována téměř před sto lety, avšak po druhé světové válce byla rozebrána. Do tohoto překrásného místa jsem se vlastně dostal až před sedmnácti lety. Vzhledem k unikátní přírodě a mé lásce k železnici jsem se rozhodl ještě s několika kamarády vybudovat v Novém Údolí vlastní železnici. Chtěli jsme obnovit historickou tradici. Vytvořit znovu spojnici mezi dvěma zeměmi. V současné době se stará o železnici zhruba dvacet lidí.

Čím je tato železnice výjimečná?

Naše železnice je dlouhá pouhých sto pět metrů. Jinými slovy, jedná se o vůbec nejkratší mezinárodní železnici na světě. Každoročně se ji snažíme prodloužit, vybavit něčím novým naše muzeum a podobně. Je to zkrátka náš velký životní koníček. Naším cílem je spojit železnicí naše muzeum s Bavorskem. Celou železnici jsme postavili doslova ručně. Je v tom samozřejmě spousta práce, ale výsledek stojí za to. Každý úsměv dětí při jízdě je pro nás jasným důkazem, že jsme udělali dobře. Železnice má stále větší úspěch.

Co všechno vaše železnice návštěvníkům nabízí?

V současné době máme tři historické vozy a jednu parní a jednu šlapací drezínu. V našem muzeu, které sídlí v jednom z historických vagonů, mohou zájemci zhlédnout řadu unikátních fotografií ze soukromých sbírek, které jinde neuvidí. Nabízíme celou řadu nejrůznějších setkání. Letos jsme navíc představili historický model Nového Údolí za téměř sto tisíc korun. Ten věrně ukazuje jeho podobu z let minulých. Návštěvníci tak mohou vidět, jak vypadala osada Nové Údolí v dobách své největší slávy. Na příští rok plánujeme oslavy sta let železniční trasy Volary – Haidmühle. Snažíme se vymýšlet stále nové nápady a nabídnout tak návštěvníkům co možná nejkvalitnější a nejzajímavější program. V neposlední řadě také vylepšujeme i zázemí pro návštěvníky. Máme v plánu proto udělat další lavičky, položit další výhybku, zrekonstruovat přilehlou krčmu a další plány.

Co na váš koníček říká partnerka? Nevadí jí, že do něj vkládáte tolik času?

Je opravdu velice vstřícná a chápavá. Ví, že je to můj největší koníček a naprosto jej respektuje. Vím, že mu věnuji opravdu spoustu času, ale problémy mezi námi nevznikají. Jsem jí vděčný za to, že mou zálibu přijala s takovou samozřejmostí a pochopením. Naopak mé děti jsou již téměř dospělé a postarají se o sebe samy. Dali jsme si vysoký cíl, ale nepochybuji o tom, že se ho podaří úspěšné dotáhnout až do konce.