Žulová replika nyní vzniká pod rukama akademického sochaře Jiřího Genzera v ateliéru u Prahy. Na konci května nebo začátkem června ji umělec odhalí. Podpořit má těhotenství.
Miroslav Kovačičín, předseda Spolku přátel Vítkova Hrádku na Zelený čtvrtek v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou vylíčil, že originál se z kostela svatého Tomáše ztratil, a byl nalezený na smetišti. Původní gotický unikát byl převezený z Lipenska v roce 1953. „Madona byla převezena do Alšovy jihočeské galerie. Spolek po dohodě se sochařem Jiřím Genzerem nechal vyrobit repliku. Teď už je hotový podstavec a akademický sochař ji dopracuje,“ řekl k projektu. Jestli bude soška umístěna v kostele nebo ji lidé spatří venku, zatím neví. „To je předmětem jednání,“ dodal.
Plastika nabere na novém významu. „Socha podpoří plodnost žen. V současné době se totiž mnohé páry potýkají s problémem reprodukce, takže třeba i pomůže neplodným párům,“ zamýšlí se nad novým významem díla Miroslav Kovačičín.
Gotická asi osmdesát centimetrů vysoká socha sedící Panny Marie je halena tajemstvím. „Mnoho dostupných informací není. K osudům sochy před druhou válkou by bylo potřeba projít starou německou literaturu, která je obtížně dostupná,“ uvedl Jiří Havlice z budějovického Národního památkového ústavu. Podle něho představuje výjev, kdy Panna Marie předává malému Ježíškovi jablko jako symbol jeho duchovní vlády nad světem a zároveň schopnosti vykoupit svou obětí všechny lidské hříchy včetně toho prvotního.
O originálu z 15. století hovořil v Hluboké nad Vltavou také David Kubec vedoucí oddělení konzervace a ochrany sbírek Alšovy jihočeské galerie. „Byla zhotovena na přání německé mlynářské rodiny v německém Rychnově. Plastika je výjimečná zejména tím, jak je výborně vyřezána. Působí na nás dynamickým, lehce manýristickým dojmem. Madona je vyrobena zřejmě z lipového dřeva a působí velmi realisticky a živě,“ popsal odborník s tím, že plastiku mohli lidé vidět například loni ve stálé expozici v Alšově jihočeské galerii.