Správa NP Šumava totiž plánuje výstavbu hned pěti veřejných dobíjecích stanic od Stožce po Srní. Elektromobilita se tak výrazně zvýší. Využít k tomu chce Správa vlastní objekty v území národního parku. Podle náměstka ředitele Správy Miloše Juhy aktuální záměr vychází z celkové koncepce využití elektromobilů, a to nejen osobních. „Jsou to vcelku dvě jednoduché záležitosti. Zaprvé chce Správa rozvíjet elektromobilitu obecně. To znamená, že se budeme letos pokoušet vypsat výběrové řízení na Zelené autobusy jako elektrobusy,“ uvedl.

Elektromobil dobijete brzy na pěti místech v NP Šumava

Záměr vybudování veřejných dobíjecích stanic má navíc pomoci i rozšíření osobní dopravy služebními vozidly Správy. Přímo ve Vimperku má tak vzniknout veřejná dobíjecí stanice instalovaná na objektu Správy parku v ulici Nad Stadionem. Správa pro stanici vyčlení dvě parkovací místa, která jsou na pozemku v majetku města Vimperk. Správa sice již v objektu jednu nabíjecí stanici pro svá vozidla má, nicméně nová stanice bude podstatně rychlejší. „Když nabíjíme elektromobily, trvá to nyní zhruba deset až dvanáct hodin. Proto připravujeme vybudování veřejné nabíjecí stanice, která by umožnila i příjezd vozidel ze všech směrů a pohyb po Šumavě a dobíjecí časy do půl hodiny na osmdesát procent kapacity,“ upřesnil Miloš Juha.

Stanice by měla dobít baterie elektromobilu na dojezd dalších sto kilometrů. Podobných veřejných stanic chce mít Správa na území parku celkem pět. Jedna bude již zmíněná ve Vimperku, další plánujeme v Kašperských Horách, na Srní, v Kvildě a ve Stožci. „Naším cílem je, aby ještě v letošním roce síť veřejných dobíjecích stanic fungovala,“ říká Miloš Juha

Veřejné dobíjecí stanice by logicky využívala i Správa, ale především to bude zásadní krok k elektromobilitě na Šumavě obecně. „Když někdo pojede do Klatov, dobije si na Srní, protože vzdálenost už je přece jen větší. Poslouží nám to i pro případ, že bychom elektromobily rozšířili i na jednotlivá územní pracoviště. Základní síť těchto pěti stanic by měla pokrýt veškerý pohyb elektromobilů po Šumavě,“ podotkl náměstek ředitele.

Dva dobíjejí, třetí čeká


Stejně jako ve Vimperku i v případě zbylých čtyř dobíjecích stanic se předpokládá, že by byly na objektech Správy s možností volného přístupu veřejnosti. Součástí stanice bude chytrá elektrodobíječka, která by umožnila dobíjení všech baterií elektromobilů různých značek. „Existují různé proměnné nároky u každého elektromobilu pro nabíjení baterií. Týká se to jak rozdílných koncovek, tak různého průběhu nabíjení baterie. Všechno řídí software. Mělo by se jednat o nejmodernější chytré nabíječky poslední vývojové řady,“ doplnil.

Každá z plánovaných veřejných dobíjecích stanic by navíc měla umožnit dobíjení hned dvou elektromobilů současně. „V případě Vimperku by byla vyhrazena dvě stání, u zbylých čtyř stanic by byla tři stání s tím, že se současně dobíjejí dvě vozidla a třetí čeká,“ upřesnil Miloš Juha.


Jak jsou na tom ostatní NP České republice?KRNAP
Správa jezdí s 2 elektromobily a do budoucna plánuje nákup dalších. Park, respektive Správa NP stanice zatím neprovozuje.
NP Podyjí
V Národním parku Podyjí je v současnosti několik soukromých půjčoven elektrokol. Správa NP podporuje elektrocyklistiku mimo jiné tím, že zprovoznila dobíjecí stanici v návštěvnickém středisku NP Podyjí v Čížově.
NP České Švýcarsko
Ani česká, ani saská strana zatím dobíjecí stanice nebudují. Důvodem je i fakt, že na území NP České Švýcarsko nejsou téměř žádné obce. Rozvoj elektromobility také znesnadňuje náročný terén tohoto národního parku.
Zdroj: MŽP ČR


Správa stále využívá dva elektromobily zapůjčené společností ČEZ na dobu 36 měsíců. „Oba Nissany Leaf jezdí od loňského července prakticky pořád a i přes zimu jezdily bez problémů. Nedá se hodnotit, jestli se v zimním období projevila nižší kapacita baterií vlastní jízdou v horších klimatických podmínkách, spíše se snížila v souvislosti s vyššími nároky na vytápění sedaček a podobně, což vede k mírnému snížení kilometrů,“ říká k dosavadnímu provozu elektromobilů Miloš Juha. Podle něj je to obdobné, jako když si v létě u běžného vozu pustíte klimatizaci. Naproti konvenčnímu autu má elektromobil tu výhodu, že topí prakticky hned. Od konce července, kdy Správa elektromobily převzala do užívání, najely do začátku letošního května oba dva dohromady celkem bezmála 7800 kilometrů.

„Již loni v létě zapůjčil projekt Elektromobilita ČEZ Správě Národního parku Šumava na tříleté vyzkoušení dva vozy Nissan LEAF. Zástupci obou stran zároveň představili regionální program výstavby sítě veřejných dobíjecích stanic vybavených nejrozšířenějšími dobíjecími standardy. Celá tato aktivita organicky zapadá do série již probíhajících akcí v rámci projektu e-Šumava a současně koresponduje s vizí Elektromobility ČEZ šířit dobíjecí infrastrukturu po celém území České republiky," shrnul za společnost ČEZ Martin Schreier, mluvčí pro obnovitelné zdroje.


Podle jeho slov letošní zrychlení tempa výstavby dobíjecí infrastruktury ČEZ po celé České republice umožňuje zejména nedávné uzavření kontraktu s vítězem výběrového řízení na dodávku nových stanic, společností ABB Česká republika. „Region Šumavy tak nyní bude komplexně zakomponován do celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ," ubezpečil.


V úzké kooperaci se Správou Národního parku Šumava připravujeme výstavbu ucelené sítě veřejných dobíjecích stanic, které jsou určeny pro všechny nejrozšířenější standardy dobíjení elektromobilů. Podlouhlý úzký tvar území NP Šumava táhnoucí se v délce více než 70 kilometrů od jihovýchodu na severozápad vybízí k řešení v podobě navazující sítě dobíjecích bodů. Majitelé elektromobilů budou moci doplnit energii jak v klasických dobíjecích stanicích tak zejména v rychlodobíjecích stanicích.

Je lepší předběhnout nabídkou poptávku

"Rychlodobíjecí stanice je standardně vybavena DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále je k dispozici AC nabíjení se standardním konektorem (zásuvkou) Mennekes, který umožňuje proces nabíjení s výkonem až do 22 kW. Nabíjení s pomocí DC konektorů umožňuje 80% dobití kapacity akumulátoru elektromobilu mezi 20 a 30 minutami. Uživatel se při dobíjení identifikuje jedinečnou ID kartou fungující na bázi paušálních plateb. Měsíční paušální platba zákazníka za využívání sítě klasických stanic činí 150 korun," dodal Martin Schreier.

Průzkum, kolik se již v regionu pohybuje elektromobilů, Správa nemá, a ani ho nezadávala. „Obecně platí, že elektromobilita se rozvíjí, ale její další rozvoj je limitovaný právě dostupností veřejných dobíjecích stanic. Proto chce Správa jít naproti zájmu o elektromobily a vytvořit podmínky pro jejich využívání na Šumavě dříve, než by jejich počet vzrostl bez patřičného zázemí. Nám jde v tomto ohledu v první řadě o ochranu životního prostředí, ne primárně o rozšíření elektromobilů. Nicméně čím víc bude po Šumavě jezdit vozidel tichých a bez emisí, tím to bude pro životní prostředí lepší,“ uzavřel Miloš Juha.