A to přesto, že se uzávěrka soutěže neustála odsouvala, až se soutěž protáhla na více než dva roky. I proto se vedení letiště dostalo do sporu se státním podnikem Řízení letového provozu (ŘLP).

Vedení letiště proto požá-dalo o pomoc i vládu. „V současné době Letiště České Budějovice usiluje o to, abychom byli zařazeni mezi ostatní regionální letiště, která jsou řízena ŘLP. Tento příslib jsme také dostali při nedávné návštěvě vlády od premiéra Babiše,“ uvedla mluvčí letiště Martina Vodičková.
ŘLP nicméně viní ze situace vedení letiště.

Podle šéfa Řízení letového provozu (ŘLP) Jana Klase se soutěží zbytečně ztratily dva roky, neboť letiště na dotazy (ŘLP) neupřesnilo zadání. „Tato zakázka byla opakovaně prodlužována až do letošního roku, přesto nikdy nedošlo k vyjasnění zadání způsobem umožňujícím realizaci, což je možno doložit absen-cí odpovědí na vznesené do-tazy,“ uvedl Jan Klas.

Podle něj není v moci žádného poskytovatele zahájit služby do dvou let. Samotný výcvik dispečerů prý trvá dva roky, zároveň je třeba vysoutěžit a nainstalovat technologie, připravit postupy, nechat systémy, lidi i postupy certifikovat příslušnými úřady. To by údajně zabralo čtyři roky.

O řízení provozu na letišti v Budějovicích má nicméně ŘLP stále zájem. Nabízí přitom poprvé v tuzemsku technologii Remote Tower, což je digitální či virtuální věž. Dispečer by neseděl přímo na letišti, díky technologiím by provoz řídil na dálku. Na virtuální věže sázejí například v Maďarsku nebo ve Švédsku. „Jde o námi preferovanou variantu řešení pro Budějovice, a to zejména z hlediska nižších nákladů na pořízení a pak i samotný provoz,“ doplnil mluvčí ŘLP Richard Klíma. Nebrání se tomu ani letiště. „Pro nás je to schůdná varianta, nicméně zatím tato cesta není v Česku certifikovaná,“ sdělila Martina Vodičková.

Remote Tower ovšem neřeší časový tlak, pod kterým se letiště ocitlo. Od května 2020 si tak zřejmě bude muset částečně poradit samo. Na letišti aktuálně vzniká nový terminál, v budoucnu chce letiště odbavovat alespoň 80 tisíc cestujících ročně. Dnes funguje v režimu veřejné vnitrostát-ní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounů do 36 metrů). Nynější přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat i stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320.

K tématu, proč se podnik nepřihlásil do tendru Letiště České Budějovice, řekl ředitel ŘLP: „Došlo k veřejnému a nepravdivému nařčení ŘLP ČR, aniž by tomu předcházel jakýkoliv pokus o věcné řešení problému přímou komunikací. Můžeme dokumentovat naši opakovanou snahu o upřesnění zadání jak před vyhlášením výběrového řízení mezi lety 2008 a 2010, tak po obnovení prací po roce 2014 včetně veřejné zakázky na poskytování LPS v roce 2016.“

Pro dokreslení absurdity výroků vedení společnosti Jihočeské letiště České Budějovice je podle Jana Klase možno poukázat na rozpor, kdy je podnik ŘLP prezentován jako jediný subjekt, který může službu zajistit, ale zároveň toto plnění učinil předmětem otevřeného řízení, které z povahy věci předjímá větší počet subjektů schopných zajistit plnění. „Rozhodnutí o zajištění služby otevřeným řízením v roce 2016 navíc znemožnilo našemu podniku podílet se na smysluplném zadání, aniž by se tím nedostal do rozporu se zákonem, případně se nevyřadil z možností být realizátorem řešení,“ uzavřel Jan Klas.

Jan Šindelář, zdopravy.cz