Za poslední dva roky eviduje Krajské ředitelství policie Jihočeského kraje celkem 9 903 dopravních nehod, při kterých vznikly škody ve výši 11,77 miliard korun, 109 jich skončilo tragicky. V minulém roce se jich podle Milana Bajcury stalo díky pandemii znatelně méně oproti roku 2019.

Top 3 úseky v kraji

Největší nehodovost podle statistik vykazuje právě krajské městě. „V Českých Budějovicích máme 57procentní nehodovost, i z toho důvodu, že spousta nehod se přes policii neřeší,“ vysvětlil s tím, že jde o nehody do 100 tisíc. Nejčastější příčinou v centru města bývá styl jízdy. „Řidiči se nedostatečně věnují řízení,“ uvedl. Ve městě jeden dává přednost chodci na přechodu a další do něj narazí. „Nedobrzdí a vznikají velké škody na majetku,“ vysvětlil. Výjimkou nejsou ani srážky s chodci či cyklisty.

Stříbrnou pozici obsadilo Českokrumlovsku, kde se nejvíce kolizí stává u Holkova. „Jedná se o nepřehledný železniční přejezd, když se jede z Kamenného újezdu a také místní křižovatku. Stává se řada tragických nehod, na přejezdu nejsou ojedinělé ani sebevraždy,“ popsal policejní mluvčí. Zde je hlavním důvodem hlavně nerespektování dopravního značení, konkrétně nedání přednosti v jízdě proti příkazní značce Stůj, dej přednost.

Třetím nejnebezpečnějším úsekem je ostrá zatáčka na Prachaticku u Libínského Sedla. Nehody se tu kumulují především v zimním období a nepříznivém počasí. „Strmý kopec se zatáčkou vynáší, v zimě tam bývá náledí a lidé končí v lesním porostu nebo příkopu,“ popsal. Na tomto úseku řidiči většinou nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky a svým schopnostem.

Loni jihočeští policisté řešili 4 286 nehod. Během nouzového stavu od 11. března do konce roku šlo o 3 918 nehod. „Nehodovost se ve srovnání s běžnými roky dosti snížila, protože lidé nemohli jezdit. Poklesli i smrtelné nehody o 14 kusů oproti roku 2019,“ zmínil s tím, že ubylo i těžkých zranění. Denně však na jihu Čech policisté evidují průměrně na dvě desítky nehod. „Logicky nám přibyla lehká zranění. A to díky modernímu technickému vybavení vozidel jako je více airbagů, automatické dotahování pásů či celkově pevnější karoserie,“ vysvětlil Bajcura.

Nejhorší nehody

Nejvíce nehod se loni stalo na Českobudějovicku a Jindřichohradecku. „Takovým mementem může být úmrtí tří mladých kluků mezi Novými Hrady a Byňovem, kteří narazili s vozidlem Alfa Romeo. Šlo asi o nejtragičtější nehodu loňského roku z hlediska počtu vyžádaných životů,“ konstatoval.

Letos už při dvou nehodách zemřeli na místě dva lidé. „Šlo o cyklisty, které mezi obcemi Kaliště a Zaliny srazil mladý řidič a dvě malé děti, které nepřežily srážku s vlakem na přejezdu u Nedabyle na Českobudějovicky,“ upřesnil Bajcura s tím, že zde Správa železnic kvůli tragédii umístí závory. Na místě jsou podle něj špatné rozhledové podmínky, protože se obec rozrostla téměř k trati a výhledu tak brání budovy.