Most přes Zlatý potok před odbočkou na Kralovice na silnici třetí třídy ve směru od Nebahov začnou řemeslníci příští pondělí opravovat. Prachatický deník o tom informoval Martin Grožaj, technik prachatického střediska Správy a údržby silnic.


V místech není možné stanovit objízdnou trasu, a to nejen pro její případnou délku a dobu prováděných prací. Opravy jsou totiž plánované do poloviny letošního listopadu. „Jde sice o nejzazší možný termín. Předpokládáme jeho otevření o něco dříve," řekl Martin Grožaj.


Pro řidiči to tak bude znamenat pouze zdržení. Vedle původního mostu bude vybudováno provizorní přemostění. „Jeho šířkové poměry ovšem nedovolí obousměrný provoz, proto bude pohyb vozidel řízen semaforem," upřesnil Martin Grožaj.


Most přes Zlatý potok nebude v letošním roce jedinou opravou, která potrápí řidiče na Prachaticku. Opravovat se budou dílčí úseky jednotlivých silnic ve správě Jihočeského kraje. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury bylo jen pro jižní Čechy uvolněno téměř 336 milionů korun. „Pro Prachaticko je přiděleno téměř 36 milionů korun na opravy silnic," přidal čísla Martin Grožaj. Ke všem opravám by mělo dojít někdy v rozmezí od května až do října letošního roku.

Úsek silnice plánovaný pro opravu ve Zbytinách.
Z původních osmi vybraných silnic prachatická Správa a údržba silnic vybrala čtyři. „Prioritou při výběru byl stav povrchu. Stále na okrese máme povrchy z takzvané penetrace, tedy kameniva prolitým asfaltem. Tyhle povrchy jsou pro dnešní hustotu provozu velmi nevhodné," vysvětlil Martin Grožaj.

Zpevnění podloží

Podle něj je nejhorší takovou silnicí ta ze Čkyně na Předenice. Pro méně znalé terénu je to úsek od autobusového nádraží ve Čkyni ve směru na Záhoříčko a dál ve směru na Strakonicko. „Úsek budou s největší pravděpodobnosti znát hlavně lidé místní nebo vyznavači rallye," upřesnil.


K opravě dojde v úseku přibližně jednoho kilometru, kde jsou nejen deformace, ale místy asfalt úplně chybí. „Částečně bude zpevněno i podloží vozovky a vyjde to na více než tři miliony tři sta tisíc korun," řekl Martin Grožaj.

Místy chybí asfalt

Další takovou komunikací je průtah obcí Ktiš, tedy ve směru od Smědče k fotbalovému hřišti a dál na Zbytiny. „Tam sice není penetrace, ale povrch dostal zabrat ukládáním inženýrských sítí a následnou špatnou sanací povrchu pak došlo k různým propadům silnice. Jsou tam výtluky nebo asfalt chybí zcela. Už není možné vyspravovat dalším látáním vozovky," popsal Martin Grožaj.


V této části se bude opravovat 425 metrů vozovky za přibližně jeden a čtvrt milionu korun.

Nejdražší a nejdelší

Finančně i na kilometry bude největší oprava asi osmi kilometrů silnice za přibližně dvacet sedm milionů korun silnice spojující Vlachovo Březí a Čkyni. Práce budou rozděleny na několik úseků. První část je z Vlachova Březí přes Libotyni ke křižovatce na Radhostice. Od křižovatky Radhostice po křižovatku Bošice se pracovat nebude. „Ten úsek není tak špatný, aby vyžadoval opravu," řekl Martin Grožaj.


Další úsek je pak od bošické křižovatky až k železničnímu přejezdu před Čkyní. Vozovka podle Martina Grožaje vykazuje značný stupeň poškození. Jde o mozaikové trhliny, což je poškození, které vypadá jako puzzle, ale také trhliny síťové, které prostupují všemi vrstvami vozovky a do nich se dostává voda. „Střídání teplot pak komunikaci úplně poničí. V tomto případě chceme použít sklokeramické sítě, které konstrukci zpevní. Také proto je tak vysoká cena," zdůvodnil s tím, že taková metoda byla použita v prachatické Krumlovské ulici a zdá se, že to pomohlo.

Průtah ZbytinamiČást komunikace v Křišťanově bude zcela nová.

Poslední čtvrtou silnici z peněz SFDI je průtah Zbytin. „Tam máme dluh vůči obci, protože příjezdové komunikace jsou z loňska opravené a zbyla část od mostu k železničnímu přejezdu u pily. Tenhle úsek se podaří zcelit a bude opraveno vše," řekl. Stejně taková situace je průtah obcí Křišťanov, kde navážeme na nedávno opravenou silnici druhé třídy a vyplníme další mezeru mezi opravenými silnicemi. V úseku Blažejovice, Zbytiny a Křišťanov tak budou silnice kompletně opraveny. Oba úseky vykazují záplatu na záplatě, nerovnosti, koleje. Opravy SÚS Prachatice vyjdou na přibližně čtyři miliony korun.


V katastrofálním stavu je také silnice z Dobré Vody na Hlásnou Lhotu v katastru obce Záblatí. „To vnímám jako velmi špatnou vizitku Prachaticka. Tu silnici využívají lidé, kteří se jezdí rekreovat do kempu na Křišťanovický rybník," dodal M. Grožaj.