I přesto, že zima podle kalendáře začíná až 21. prosince, povinnost mít na autě zimní pneumatiky platí již od 1. listopadu. Navíc teploty v posledních dnech klesají i pod bod mrazu.

Jak ale upozornila tisková mluvčí policie Hana Millerová, zimní pneumatiky svou funkci začínají plnit již při plus sedmi stupních Celsia. "Léty prověřeným pravidlem je fakt, že pokud teplota klesne pod sedm stupňů, je čas pro přezutí. Od této teploty se začínají projevovat rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou. Letní pneumatiky při teplotě pod sedm stupňů tuhnou a zhoršují se tím jejich vlastnosti," upozornila s tím, že i když se přes den teplota vyšplhá třeba i nad 10 stupňů, v ranních či nočních hodinách může naopak hodně klesnout.

"Jde nejen o bezpečnost samotných řidičů, ale rovněž o bezpečnost všech účastníků silničního provozu," říká Hana Millerová, podle níž není prevence v tomto směru nikdy dost. "Vozidlo, které je vybavené zimními pneumatikami, má vyšší přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu," zmínila a pro příklad uvedla, že například šířka přechodu pro chodce je pouhé 3 metry, brzdná dráha osobního vozidla vybaveného zimními pneumatikami na suché vozovce při teplotě 0 stupňů a rychlosti 60 km/h je právě o tyto 3 metry kratší, než při použití letních pneumatik.

"Uvědomme si, že právě tyto tři metry mohu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí," varuje policejní mluvčí. Dále upozornila i na to, že by si měli řidiči uvědomit, že i přesto, že obují zimní pneumatiky, nemohou jezdit na sněhu a ledu stejně, jako po suché silnici. "Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami," dodává.

Nebezpečí ale nemusí číhat pouze při teplotách pod bodem mrazu nebo kolem nuly. Pozor by si řidiči měli dávat i na spadané listí a bahno, které zemědělci vyvezou na komunikace při vyjíždění z polí.

Jihočeští policisté se tak v tomto období zaměří právě na problematiku zimního obutí. Sankce v případě nerespektování zákona činí až dva tisíce korun.

Rady pro řidiče:
- pneumatiky určené pro zimní provoz mají většinou jednotné označení, a to na svém boku. Jedná se o písmena M+S - bláto+sníh (mud+snow) nebo (winter) – zima.
- je nutné obout vozidlo pouze zimními pneumatikami. Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě zůstanou pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, může se velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud zůstanou zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední budou pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně.
- zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům.
- minimální hloubka dezénu činí nejméně 4 mm. Pokud klesne hloubka dezénu pod 4 mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně dojde k problémům nejen při jízdě, ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat. Pro vozidla převyšující nosnost 3 500 kg platí hloubka dezénu nejméně 6 mm.
- uplatnění pro zimní pneumatiky je 5 měsíců