VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Netolic už vlak asi nevyjede

Netolice – Ani téměř historická událost, kdy se úplně poprvé v březnu letošního roku spojily jízdní vlakové řády Netolice – Týn nad Vltavou, netolické dráze nepomohla.

11.10.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miluše Reindlová

Po tom, co Jihočeský koordinátor dopravy i přes protesty netolických radních a cestujících zrušil bez náhrady ranní a večerní spoje, hrozí další novinky. A bohužel k nelibosti cestujících, kteří vlak využívají, ať už při cestování do práce, školy anebo jen tak za výletem.
„Z neoficiálních zdrojů se k nám doneslo, že na příští rok již není u dopravce ČD objednána osobní doprava na netolické dráze. O to víc smutnější byl fakt, že nejen nás, ale všechny zainteresované obce a cestující prozatím nikdo oficiálně neinformoval,“ konstatoval starosta Netolic Oldřich Petrášek s tím, že tak museli zareagovat nesouhlasným dopisem, který putoval na Krajský úřad Jihočeského kraje.
Nejasná situace negativně působí hlavně na cestující. „Už změna, která se uskutečnila zhruba v prosinci minulého roku, mě docela rozčílila. Jezdím totiž do Plzně a zrušené ranní spoje jsem využívala často. Od té změny to ale vychází tak, že člověk, který jede z Netolic do Plzně, musí v Číčenicích čekat hodinu. A to je docela veliká komplikace. Pokud je ale situace taková, že se provozování tratě nevyplatí, její zrušení bych i chápala. Pokud by nám cestujícím ale byla zařízena náhradní doprava, třeba v podobě mikrobusů, které by jezdily v rozumný čas,“ vyjádřila se k situaci jednadvacetiletá studentka z Netolic.
Plánované úplné zrušení železniční tratě do Netolic kritizují cestující i zástupci místních samospráv, přestože si uvědomují dopad ekonomické nevýhodnosti při současném využití vlakových spojů.
„Ani my bychom netrvali na provozování vlakové dopravy, která by jezdila poloprázdná, za každou cenu. Podle nás ale jistě existují i jiné možnosti využití. Protože jsme v blízkosti významných center cestovního ruchu, nabízel by se třeba polopravidelný provoz nostalgických vlaků,“ řekl Petrášek, který upřesňuje, že dopis v podobném smyslu dorazil i k rukám hejtmana. Odpovědí všem dotčeným obcím byla pozvánka na schůzi, kterou na výzvu náměstka hejtmana Martina Kuby svolal Jihočeský koordinátor dopravy.
Společná schůzka se uskuteční dnes, kde se bude o osudu netolické dráhy jednat. Už ale jen spekulace o jejím zrušení, jež se nejen Netolicemi a ostatními obcemi prohnaly, vyvolaly veliké ohlasy. Jak potvrdila na jednání zastupitelstva ředitelka netolického muzea Daniela Liščáková, od té doby se zájem o výstavu Stifterova pošumavského železničního spolku z Vimperka výrazně zvedl.
O spletitou situaci se v poslední době velmi zajímá i Jana Steinochrová se svým manželem, který pracuje jako výpravčí. K nim se samozřejmě přidali i další obyvatelé, jež za záchranou této „milé“ lokálky stojí.
Ti z vlastní iniciativy oslovili hned několik důležitých osob s tím, že odpovědi, které dorazily, zamotaly situaci snad ještě více. Podle jedné z odpovědí, je totiž nutné kriticky si přiznat, že počet cestujících na trati není nikterak velký a převod na autobusovou dopravu by byl tak logický a obhajitelný. „Stát chce na druhou stranu fiktivně ušetřit na údržbě tratě. To je ovšem velký omyl. Správa železniční dopravní cesty do tratě už léta neinvestuje a provozní náklady jsou naprosto minimální,“ stálo v odpovědi, která dále uvedla, že údržba je pro již zmiňovanou Správu i mimořádně obchodně zajímavá.
A jak prozradila Jana Steinocherová, která tak o železniční dopravě ví nemálo informací, je obecně známo, že cena ztrátovosti netolické lokálky je průměrem ztráty všech regionálních vlaků ČD na území kraje. „To samozřejmě vede k jistému zkreslení. Nejdražší provoz totiž mají regionální vlaky vedené na hlavních elektrifikovaných tratích. Tam je nutno počítat také s náklady na průvodčího, s vyšším poplatkem za dopravní cestu, velkou spotřebou energie, náklady na lokomotivu a obvykle i třívozovou soupravu. Netolická lokálka je oproti tomu vedena pouze motorovým vozem,“ upřesnila. Podle dalších informací, které uvedla po nedávné výměně dopisů, se za poslední léta srazily náklady v kraji o desítky milionů, drasticky byl omezen i počet osobních pokladen a průvodčích ve vlaku. Používáno je také nezbytné množství vozidel.
Podle všech faktů, které se k Janě Steinochrové a dalším přívržencům netolické dráhy donesly, je tak oficiálním důvodem pro zrušení tratě pravděpodobně finanční stránka. Proti finančnímu důvodu stojí několik ale.
„I kdyby se vlaková doprava nahradila, autobus rozhodně není schopen dodržet jízdní dobu Netoličky, to je z Netolic do Dívčic za devatenáct minut jako vlak. K tomu jsou některé cesty v zimě i neudržované a když se na nich setká autobus s osobním autem, mají problém kolem sebe projet. Nedokážu si tak představit, jak to bude vypadat při střetnutí dvou autobusů.
Po srovnání dalších faktů tak vyplývá, že konečný cenový rozdíl nákladovosti je nakonec mizivý. „Myslím si, že existují další možnosti jak dopravu udržet a současný stav je především výrazem nevůle Jihočeského kraje o nich jednat,“ doplnila.
Faktorů, jež mluví pro zachování netolické dráhy je víc. Přesto situace nasvědčuje tomu, že všechny dotčené obce a jejich obyvatelé, kteří doufají, že dráha bude i nadále fungovat, budou zklamáni. Podle oficiálního návrhu jízdního řádu nejsou od 27. února příštího roku na trase Netolice – Dívčice objednány žádné vlakové spoje. Změněny jsou i ty směrem na Týn nad Vltavou. Pokud tato situace nastane, Netolice budou odříznuty od okolních měst, jako tomu bylo na přelomu loňského a letošního roku. Každý si může dohledat, že jediným spojením bylo prvního a druhého ledna právě to vlakové,“ uzavřela.

Autor: Miluše Reindlová

11.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Kam s bolavými zuby?

Ilustrační foto

Bohoslužby na Prachaticku

Kam na Prachaticku?

Prachaticko - Přinášíme vám přehled tipů pro volný čas.

V Chlumanech se při volbách i vaří a peče

Chlumany – Čtvrt hodiny po druhé odpolední mělo v pátek v Chlumanech odvoleno více než deset voličů z celkových 275 zapsaných a další postupně chodili.

Osadníci si vyrobili sezení

Staré Prachatice - Do výroby nábytku do nové pergoly se pustili místní osadníci.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení