Ten už sice chtěli jihočeští silničáři spravit před zhruba rokem, ale prošetřování výzev Regionálního operačního programu, do kterého si dali žádost o dotaci, všechny práce posunulo. O zhodnocení stavu komunikací, které spadají pod Správu a údržbu silnic Jihočeského kraje na Prachaticku, jsme požádali ředitele prachatického závodu Jiřího Růžičku. „Pokud se týká hromadných výtluků, ty vyjma úseku u Netolic jinde nemáme,“ potvrdil Růžička. Do zásadnějších oprav se ale pustit nemůže, zatím to vypadá, že se vozovka bude opravovat kompletně. Navíc v tomto období nejedou ani obalovny, takže nejhorší výtluky se zatím budou i nadále vyplňovat studenou obalovanou směsí. „Ta se používá v zimním období, kdy nejedou obalovny, ale je to provizorní řešení, protože takovým způsobem vyspravený výtluk se brzy vydrolí,“ připustil ředitel prachatického závodu SÚS. Kritické úseky budou muset opravit, a to dvěma možnými způsoby. „Pokud nám kraj oznámí, že se letos silnice dělat nebude, pak bude oprava rozsáhlejší včetně vyfrézování. Pokud se ale silnice bude dělat, dejme tomu za dva tři měsíce, tak ve chvíli, kdy se rozjede obalovna, opravíme jen to nejnutnější bez frézování,“ shrnul Růžička. Co se týká ostatních poruch povrchu komunikací po zimě na Prachaticku, převládají ve srovnání s loňským rokem spíše mrazové trhliny. „Ty budeme průběžně opravovat, ale rozsah v tuto chvíli nejsem schopen přesně říct. Záleží na množství i rozsahu a hloubce poškození,“ vysvětlil Růžička. Trhliny jsou podle něho i na nových úsecích. Přesto nezpůsobují řidičům takové komplikace, jako právě výtluky. Některé silnice nebude navíc v letošním roce opravovat Správa a údržba silnic, ale dodavatelé v rámci reklamačního řízení. Proto se podle ředitele prachatických silničářů nedá s určitostí říci, ani kolik peněz budou potřebovat. Ve srovnání posledních dvou zimních období se objevuje méně výtluků, zato mrazových trhlin přibylo. „Pokud jde o úsek kolem Netolic, tam je situace obdobná už několik let. Ale mnohem víc se letos objevují mrazové trhliny, a to i na nových opravených površích. Trhliny jako takové nepředstavují aktuálně pro řidiče větší riziko poškození vozidla, ale spravit je musíme. V opačném případě by se z nich mohly po příští zimě vlivem klimatických podmínek stát výtluky,“ dodal Růžička. Podle něho je to do určité míry ovlivněno i způsobem zimní údržby. „Je jasné, že silnice ošetřené inertním posypem jsou po zimě v lepším stavu, než ty, které ošetřujeme chemicky. Na inertem ošetřených silnicích sice řidiči mají menší komfort jízdy vyžadující větší opatrnost, ale silnice jsou méně zatěžované střídáním teplot, než chemicky ošetřovaný povrch, který je náchylnější k narušování,“ doplnil Růžička. V prvním sledu se momentálně zabývají silničáři prořezávkami, následně úklidem komunikací od zbytků inertního posypu, a jakmile spustí provoz obalovny, přijdou na řadu opravy komunikací. Na zahájení provozu obalovny čekají také na Městském úřadu v Prachaticích. „Zatím mapujeme stav našich komunikací. Začátkem dubna bychom se mohli pustit do oprav ve vytipovaných oblastech,“ ujistila vedoucí odboru komunálních služeb a dopravy MÚ Prachatice Ivana Jeřábková. Doplnila ale, že i vozovky ve městě z části patří Jihočeskému kraji, a tak jejich opravu musí provést Správa a údržba silnic. Nejhorší je podle slov Jeřábkové situace v ulici Družstevní. „Tuto ulici ale letos opravíme kompletně. A v době, kdy bude rozkopaná se do rekonstrukce zapojí také tepelné hospodářství a vymění teplovod,“ dodala Jeřábková. Zatím jen odhadované náklady na rekonstrukci jsou více než dvanáct milionů korun. V současné době komise vybírá dodavatelskou firmu, jasněji by mělo být na konci března. Na jiné drobné opravy komunikací pak má odbor v rozpočtu pro letošní rok sedm set tisíc korun.