Provozovatelé výtahů, obvykle vlastníci nemovitostí, mají ze zákona povinnost starat se o jejich technický stav. Ve většině případů si pomáhají tím, že uzavřou smlouvu se servisní společností.

„Staráme se o většinu výtahů v prachatickém regionu. Jednak o jejich revize, ale i zkoušky. Pokud je na zařízení závada, výtah zastavíme a jednáme s jeho provozovatelem,“ popisuje obvyklou praxi ředitel českobudějovické pobočky revizní firmy Jiří Řechtáček.

Podle jeho slov ve sto procentech případů mají jejich provozovatelé o rychlé odstranění závady zájem. „Žádné problémy na Prachaticku nemáme,“ poznamenal Jiří Řechtáček.

K životnosti výtahů, která je zhruba patnáct let, doplnil, že vždy záleží na tom, jak se provozovatel o zařízení stará. „Péčí může životnost prodloužit. celkově jsou výtahy v Jihočeském kraji z let sedmdesátých až osmdesátých uplynulého století, kdy byla největší výstavba s výtahy,“ dodal ředitel.

Prachatická městská správa domů a bytů se snaží každý rok vyměnit ve svých budovách jeden výtah.

„Začali jsme ve Slámově ulici, kde jsou výtahy nejstarší. Jeden z toho důvodu, že nové výtahy jsou drahé. Mluvíme zhruba o milionu korun za výměnu jednoho takového zařízení,“ uvedl jednatel společnosti Jiří Vejvoda.

Všechny výtahy v městských domech mají potřebnou revizi. I tak se ale jedná o stará zařízení, která jsou poruchová. „Že by v nich ale zůstávali uvěznění lidé, je jen výjimečná situace. Nemůžu ale říci, že by se to nestávalo vůbec. V každém takovém případě ale vyjede na místo technik, který se postará o odstranění závady. V praxi do půl hodiny od nahlášení,“ říká Jiří Vejvoda.