Údajně se čekalo na výsledky auditu pečovatelské služby. Nicméně již v té době jednalo s pečovatelkami o změně jejich pracovní náplně a začalo řešit omezení některých činností. Již před týdnem bylo zřejmé, že pečovatelskou službu čekají zásadní změny. Poté, co Deník otiskl minulou sobotu a toto pondělí názor vedení nemocnice, reagovaly i pečovatelky s tím, že vyjádření zástupců nemocnice je v rozporu s kroky, které nemocnice podniká.
Po opakovaných žádostech nám společnost BH – Nemocnice Vimperk poskytla vyjádření prostřednictvím mediálního zástupce Ludmily Prokopcové.
„Audit, který byl oznámen zástupci BH – Nemocnice Vimperk a. s. v květnu tohoto roku, je již ve finální fázi a navzdory tomu, že nejsou audit a s ním spjatá jednání zcela ukončena, rozhodla se nemocnice a její provozovatel - společnost BOHEMIA HOSPITALS a. s. uveřejnit alespoň dosavadní zjištění,“ uvádí v tiskovém prohlášení Ludmila Prokopcová.
Podle dalších slov je důvodem k tomuto uveřejnění před oficiálním termínem především přetrvávající nejistota obyvatel Vimperska. „Jelikož je tato nejistota založena zejména na dezinterpretaci dostupných informací a na neověřených dohadech, považuje nemocnice za nezbytné, aby sdělila všechna dostupná fakta a vyjasnila tak celou situaci,“ doplnila Prokopcová.
Společnost BH – Nemocnice Vimperk a. s. podle svého prohlášení ozřejmila již v květnu svůj záměr věnovat zvýšenou pozornost tématu pečovatelské služby, a to hned z několika důvodů. Jde především o to, že služba byla shledána neefektivní a její roční ztráty přesahující jeden milion korun znemožňovaly rovnoměrné rozvíjení všech služeb poskytovaných nemocnicí ve Vimperku.
Jak se v prohlášení nemocnice dále uvádí, analýza ukázala několik nedostatků, k nimž zaujal provozovatel ihned aktivní stanovisko, v zájmu lepší alokace všech zdrojů na provoz a zachování této služby. Prvním z těchto nedostatků bylo nevyvážené hospodaření oddělení. „Po skončení analýzy jsme zjistili, že předchozí provozovatel nám předal 37 klientů, kteří měli uzavřenou smlouvu na poskytování pečovatelských služeb podle vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí, a dalších 32 klientů, kteří čerpali takzvané komerční služby,“ uvedla Ludmila Prokopcová. Tyto služby jsou dle jejích slov poskytovány nad rámec platné vyhlášky, jíž se musí provozovatel řídit. „Jedná se o služby, které byly navrženy bývalou vedoucí oddělení Pečovatelské služby jako reakce na poptávku ze strany klientů. Bohužel, tyto služby byly poskytovány za tak nízké ceny, že náklady na jejich provoz vysoce převyšovaly výnosy. Tím se neustále zvyšoval rozdíl mezi náklady a výnosy za služby. Z toho důvodu jsme byli nuceni komerční služby k 1. září přestat poskytovat, neboť jen tak budou prostředky a čas kvalifikovaných pečovatelek efektivně využity,“ vysvětluje Prokopcová.
Dalším zjištěným nedostatkem, jak se uvádí v tiskovém prohlášení, byl nevyrovnaný poměr mezi počtem pečovatelek a klientů. Na 37 klientů se smlouvou na pečovatelskou péči, která vyžaduje kvalifikované pečovatelky, zde bylo 13 pečovatelek. Takto individualizovaná péče je nejen neodůvodněná, ale především ekonomicky neudržitelná. Pro lepší představu, v nemocnici se setkáme s poměrem jedna sestra na dva až tři pacienty na jednotce intenzivní péče. Proto jsme se rozhodli přizpůsobit počet pečovatelek objemu poskytovaných služeb, aniž bychom byli nuceni snížit kvalitu poskytované péče,“ zdůvodnila Prokopcová.
Skutečnost, že jsou pečovatelky převáděny na jinou práci, obhajuje nemocnice nutností dodržet platnou legislativu. „Snížením počtu pečovatelek, které jsou dále schopny kvalifikovaně zajistit poskytování pečovatelské služby v rozsahu požadovaném platnou legislativou, bylo nutné přistoupit k individuálnímu řešení pracovních poměrů těch zaměstnankyň, jejichž kvalifikace byla vyšší než jimi poskytované služby, jako například rozvoz obědů a podobně. Přestože by byl u těchto zaměstnankyň důvod k výpovědi, rozhodlo se vedení společnosti řešit nastalou situaci vyhledáním pozice, kde bude jejich kvalifikace plně využita. Následovala tedy nabídka na přechod na oddělení LDN ve Vimperku nebo Volyni, což plně odpovídá jejich kvalifikaci. To nám zároveň umožní odpovídajícím způsobem využít pečovatelky, které byly v oblasti pečovatelské služby nadbytečné. Naším záměrem tedy zřetelně není zbavovat se personálu, ale naopak jej využít do doby rozhodnutí o konečné podobě pečovatelské služby,“ zdůraznila Prokopcová.
Ne všechny pečovatelky jsou ale na toto řešení ochotny přistoupit. „Tyto kroky je možné činit pouze se souhlasem jednotlivých zaměstnankyň. V případě jejich pasivního přístupu či nesouhlasu s převedením na jinou, byť kvalifikovanou, práci, je možné, že zaměstnankyně sama požádá o výpověď, či je zaměstnavatel k tomuto kroku donucen,“ dodala.
Využívání pečovatelek mimo jejich kvalifikaci i na služby, které svou náplní nejsou v souladu s vyhláškou ministerstva práce a sociálních věcí pro pečovatelskou péči, to jsou podle provozovatele nemocnice stručně řečeno důvody, proč bylo nutné, aby pečovatelky pečlivě rozepsaly svou náplň práce v průběhu směny. Jen tak bylo možné zajistit, aby jejich pohyb vozem, trasy rozvozu jídla nebo samotné poskytování péče bylo v souladu s vyhláškou a především pokrývalo potřeby maximálního množství klientů.
„Tyto změny vnímáme jako logické vyústění výše uvedených nedostatků. BH – Nemocnice Vimperk byla zřízena primárně za účelem poskytování zdravotní péče. Je pro nás proto nepřijatelné, aby ztráty v pečovatelské službě a výhody pro klienty této služby byly dotovány z výnosů zdravotní péče, a tím poskytovány na úkor hospitalizovaných klientů. To bylo dosud jedinou možností, jak ztráty vyrovnat. BH – Nemocnice Vimperk a. s. i její provozovatel BOHEMIA HOSPITALS a. s. chápou nezbytnost pečovatelské služby pro obyvatele Vimperska a jsou si jisti, že služba má v regionu svoje opodstatněné místo s ohledem na demografickou situaci. O struktuře pečovatelských služeb nyní usilovně jednáme jak s městem, tak dalšími subjekty. Předpokládáme, že v nejbližší době budeme moci obyvatele informovat o dosažených výsledcích,“ hovoří se závěrem tiskového prohlášení.