Podle posledních výzkumů bylo v České republice nějakým způsobem šikanováno přibližně čtyřicet procent studentů. Nikdo však nenašel řešení, jak tomuto obrovskému problému zabránit. Šikana se více či méně projevuje v podstatě na všech školách.
„Samozřejmě, že se se šikanou setkáváme i u nás ve škole. Snažíme se jí však co nejvíce předejít. Například máme zdvojené dozory o přestávkách. Jakékoli problémy pak řeší výchovná komise. Na problémové děti dohlížíme více. Pokud k něčemu dojde, celou věc také řešíme s rodiči,“ sdělila zástupkyně ředitele prachatické základní školy, dříve speciální, Miroslava Kunešová.
Ta vidí veliký přínos v žákovské školní radě, se kterou se pravidelně schází. „Právě přes radu se dozvídáme nejvíce věcí, týkajících se problémů našich žáků,“ doplnila. Všemu se sice zabránit nedá, ale situace v prachatické základní škole je poměrně dobrá.
Jinde tomu tak bohužel není. Za měsíc březen média informovala hned o pěti případech, kdy se na českých školách staly vážné incidenty týkající se právě šikany. Vrcholem se pak stalo, že si děti natáčejí své projevy násilí na mobilní telefony. V České Třebové pak žáci deváté třídy dokonce ponižovali mladého učitel, kterému nasadili na hlavu odpadkový koš. Učitel pak dokonce odmítl zveřejnit jména agresorů.
Problémy se šikanou chtějí například v Polsku řešit takzvanou nulovou tolerancí. Ta má své zastánce i odpůrce. Do škol bude zakázáno nosit mobilní telefony a také by se mělo zavést nošení stejnokrojů a vláda má připravené i další opatření.
„Ano s mobilními telefony jsou opravdu problémy, ale s nošením stejnokrojů bych asi nesouhlasila,“ řekla dále Miroslava Kunešová. K celé věci se vyjádřila také ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Dana Kuchtová, ani ta neshledává řešení nulové tolerance jako správné.
„Velikým problémem je to, že v současné době neví většina pedagogů, jak šikanu ve škole odhalit a následně ji řešit, v tom vidím zásadní problém. Bohužel v současné době se budoucí učitelé na vysokých školách stále dozvídají o tomto problému velmi málo,“ řekla Dana Kuchtová.
Ta vidí alespoň částečné řešení v tom, že by měli být učitelé lépe připraveni a vyškoleni tak, aby se jim šikanu podařilo odhalit a nebo ještě lépe, předejít jí.
Kde je vlastně motiv násilníků k tomu, aby ubližovali svým spolužákům? „Motivů je mnoho. Teprve asi před třiceti lety vědci šikanu objevili a přišli na to, že je těžko zařaditelným typem agrese a vymyká se. Do značné míry je samoúčelná, násilníka těší a vyvolává mu dobrý pocit, který potřebuje opakovat, případně i zvyšovat,“ vysvětlil specialista na školní násilí Michal Kolář.
Šikana z našich škol zřejmě hned nezmizí, ale na druhou stranu je dobré, že se o ní mluví a učitelé ji začínají řešit.