„V současnosti jede naplno letní údržba a příprava na zimní sezonu. To znamená, že je třeba opravit mostky, vyrobit tyče na vyznačování a mulčovat travnaté části stopy. Od října pak budeme pokračovat s vyřezáváním náletů podél stop tam, kde větve a nálety překážejí průjezdu rolby,“ shrnula aktuální přípravy starostka Stožce Zdeňka Lelková. Mimochodem, právě s rolbou měli v srpnu spojenou malou oslavu v Českých Žlebech. „Zagarážovali jsme tam novou rolbu získanou z prostředků Programu Evropské územní spolupráce Rakousko-Česká republika,“ vysvětlila starostka.

Novou rolbu využijí zejména pro nejbližší region směrem k Lipnu. „Budeme s ní udržovat stopy hlavně v části Stožecka od Nového Údolí a pak na Novopecku až po Zadní Zvonkovou, která je ve správním území města Horní Planá,“ vymezila stožecká starostka oblast, kde využijí k úpravě stop novou rolbu.

Ta byla pořízena z devadesáti pěti procent z dotace, zbylou část hradila ze svého rozpočtu obec Stožec. Jakým způsobem bude financován její vlastní provoz, ale dosud není zcela rozhodnuto. „O prostředcích na provoz rolby a její obsluhu budeme jednat s partnery projektu, kterými jsou ASK Trojmezí a obec Ulrichsberg v Rakousku. O jejím využití pak i s městem Horní Planá a obcí Nová Pec,“ doplnila Lelková.

Stožecko by tak měly již tuto zimu udržovat hned dvě rolby. Ta první upravuje bílou stopu více než deset let. A nejen kolem Stožce. „Oblast Stožecka je velmi zúžený prostor na to, kde tato rolba všude jezdila. Udržovala trasy od Volar a Lenory směrem k Českým Žlebům a na Dobrou, dále po části správního území obce Strážný a Horní Vltavice. Ze Stožce pak jezdila na Plešné jezero, podél Schwarzenberského plavebního kanálu až na Zadní Zvonkovou, udržovala stopy v okolí Nové Pece. Pořízením nové rolby se té první uleví, protože tak velký region nebylo možné zvládnout podle potřeb a tak často, jak to mnohdy jednotlivé obce požadovaly. Rovněž v případě poruchy teď budeme mít v rezervě výpomoc, to však bude platit i opačně,“ pochvaluje si starostka novou investici do zimní údržby lyžařských stop.


Jenomže ta není zadarmo a větší díl financování spadá na obec. „Finanční prostředky na zimní údržbu se liší podle aktuálních sněhových podmínek, ale v průměru ročně vynakládá obec zhruba 300 až 400 tisíc korun. Do toho je však započítána právě i letní příprava, která rovněž není zadarmo. V té však s námi v posledních dvou letech velmi dobře spolupracuje Územní pracoviště Správy NP Šumava v Českých Žlebech. Daří se nám získávat prostředky na pracovníky také od úřadu práce a v neposlední řadě i od sponzorů,“ shrnula starostka Lelková. Příspěvek od sponzorů má přitom různou formu. „Někteří nám zapůjčí techniku na letní údržbu, někteří přispějí přímo penězi, jiní svým osobním podílem na organizaci. Bohužel, příspěvky od podnikatelů v cestovním ruchu, kteří mají z údržby běžeckých stop největší profit, nejsou největší. Do budoucna se bude muset řešit systémově i forma příspěvků samotných lyžařů. Pořízení techniky a údržba nejsou levné záležitosti. A zatímco na sjezdovkách jsou platby ve stovkách korun na osobu denně, běžecké stopy zůstávají přístupné stále zdarma,“ uzavřela shrnutí přípravy na zimní sezonu Zdeňka Lelková trochu kritickou připomínkou.