Po poslední nehodě, která se udála prakticky ještě ve stanici Vodňany letos v únoru, se proto urychlily přípravy na instalaci zařízení, které by takovým neštěstím v budoucnu zabránilo.

Radioblok, jak se zabezpečovací zařízení pro jednokolejné regionální tratě nazývá, poprvé představila společnost AŽD Praha, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty koncem března ve Strunkovicích nad Blanicí. O zhruba měsíc později byl spuštěn zkušební provoz. „Tím, že spolupracujeme s firmou O2, by neměl být problém s přenosem signálu po celé délce trati,“ věřil na konci března zástupce dodavatelské firmy AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Jenomže jsou. Kvůli nedostatečnému pokrytí signálem veřejného mobilního operátora v celé délce trati byl dočasně přerušen tréninkový provoz. „Přihlášení vlaku, přijetí povolení k další jízdě a další komunikace totiž probíhá déle, než bylo očekáváno. Protože je k přenosům dat používána mobilní síť veřejného operátora, která nedává radioblokovým komunikacím žádnou prioritu, jsme v tuto chvíli v jednání s O2 a byl přerušen tréninkový provoz. Operátor přislíbil upravit směrování a náklon antén s cílem zajistit lepší signál v místech datových přenosů, posílení kapacit pro přenos dat a dokrytí tak zvaných hluchých míst,“ uvedl tiskový mluvčí dodavatele Radiobloku společnosti AŽD Praha Jiří Dlabaja.

Výběr trati pro instalaci zabezpečovacího zařízení nebyl náhodný. Fakt, že je zkoušeno právě na trati Číčenice – Volary, vychází z tragických nehod uplynulých sedmi let. Podle Jiřího Dlabaji by v budoucnu k takovým nehodám docházet nemělo. „Je pozitivně zjištěno, že Radioblok by všem nehodovým událostem, které se zde odehrály, stoprocentně zabránil. Kdy bude celý systém uveden do plného provozu, ale nelze přesně říci. Vše závisí na výsledcích zkušebního a ověřovacího provozu. Pokud nenastanou žádné komplikace, odhadujeme, že by Radioblok mohl být plně zprovozněn v prvním čtvrtletí příštího roku,“ doplnil Dlabaja.

Celé zařízení svými technickými prostředky brání vydání vzájemně kolizních povolení, jízdě vlaku a posunu bez povolení. Lidově řečeno, nedovolí, aby strojvedoucí nebo dispečer pustil proti sobě dva vlaky na stejné koleji. „Navíc za pomoci systému GPS provádí kontrolu nad činností strojvedoucího v povolené části trati. Pokud dojde k vyjetí mimo povolenou oblast, je strojvedoucí akusticky varován a vlak je automaticky nouzově zastaven,“ upřesnil mluvčí AŽD.
Na konci března, kdy byli novináři seznámeni s fungováním radioblokového zařízení, bylo řečeno, že stejný systém by mohl chránit bezpečí cestujících i na trati ze Strakonic do Volar přes Vimperk. To sice potvrdil i Jiří Dlabaja, nicméně vše bude závislé jednak na finančních možnostech Správy železniční dopravní cesty a na tom, kdy bude zařízení definitivně schváleno do provozu. „V současnosti je radioblokový systém nasazován pouze v rámci zvýšení bezpečnosti v traťovém úseku Číčenice – Volary. O dalším nasazování radioblokového systému bude rozhodnuto až po ověření první aplikace na trati Číčenice – Volary,“ uvedl mluvčí ředitelství SŽDC Tomáš Drvota.

Instalaci radioblokového zařízení financují zčásti České dráhy, zčásti Správa železniční dopravní cesty. Celkové náklady se pohybují kolem dvaceti milionů korun. Na Českých drahách je financování mobilní části systému do hnacích vozidel, což představuje zhruba jeden milion korun pro jedno vozidlo. Kolem deseti milionů korun pak hradí SŽDC za instalaci stacionární radioblokové centrály. Ta je umístěna ve stanici v Prachaticích. Podle zástupce AŽD Zdeňka Chrdleho je to výhodné z hlediska polohy stanice zhruba v polovině trati z Číčenic do Volar. „V případě vedlejší trati by byla druhá centrála ve Vimperku. Je ale možné blokovou radiocentrálu převést kamkoli, takže by mohla být i ve Volarech. Protože se zatím jedná o jednu trať, je v tuto chvíli lepší pro řešení dopravních situací mít centrálu zhruba v polovině tratě,“ upřesnil Chrdle.

Nehody na trati Číčenice – Prachatice
Červenec 2004
Na trati mezi Bavorovem a Strunkovicemi nad Blanicí se střetly dva osobní vlaky, zraněno bylo 33 osob, dva lidé zemřeli, škoda 3,9 milionu korun. Nedovolený odjezd ze stanice Bavorov.
Září 2007
Na trati mezi stanicemi Vodňany a Bavorov se střetly dva osobní vlaky, zraněno bylo 13 lidí, škoda 137 tisíc korun. Příčina: Nedovolený odjezd z dopravny Bavorov.
Únor 2011
Na trati Vodňany – Číčenice se střetl osobní a nákladní vlak. Zraněno bylo 14 osob, jedna zemřela. Škoda byla odhadnuta na 5,26 milionu korun.