Důvodem pro snížení rychlosti je podle netolických zastupitelů hlavně fakt, že je potřeba zajistit bezpečnost chodců, jež přecházejí vozovku ve směru od vlakové zastávky do Netolic, a zajištění větší bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu.

„Na tohle téma se jedná léta, už když se v loňském roce opravovala komunikace u Kratochvíle, bylo jedním z návrhů snížit rychlost vozidel nad 3,5 tuny od Petrova Dvora na křižovatku u bývalé prádelny. Ale ani takový návrh neprošel,“ řekl Deníku ředitel prachatické Správy a údržby silnic Jiří Růžička. Ten si ale zároveň myslí, že současný stav značení na netolickém obchvatu je nadstandardní. „Problém s dalším značením a snižováním rychlosti nemáme, tedy v případě, že financování značení nepůjde z našeho rozpočtu. V neposlední řadě to neovlivní ani zimní údržbu komunikace,“ doplnil Růžička s tím, že to, zda je vhodné snížit rychlost v tomto bezmála dvoukilometrovém úseku, by měl posoudit nezávislý odborník.

Policie nesouhlasí

Nesouhlasné stanovisko však vydal dopravní inženýr prachatického Dopravního inspektorátu Policie ČR. „Označení obce v tomto úseku je v rozporu se zákonem o pozemních komunikacích. Nejde totiž o zastavěnou zónu. Ta má jasné parametry a zákon říká, že aby šlo za zastavěné území, jsou vzdálenosti mezi jednotlivými čísly popisnými kratší než sedmdesát pět metrů,“ vysvětlil dopravní inženýr Václav Kalous.

Jenže nesouhlasné stanovisko policie není pro rozhodnutí dopravního úřadu směrodatné, ale pouze doplňující.

Petice účastníků silničního provozu, která vznikla v pondělí a v současné chvíli koluje městem Prachatice, měla včera pod textem s omezením rychlosti především razítka od velkých firem, jež na Prachaticku působí, jde například o ČSAD nebo Lesy České republiky.

Petice je mezi šoféry

Reakce na záměr netolické radnice, snížit na obchvatu města rychlost na padesát kilometrů v hodině, na sebe nenechala dlouho čekat. Teprve v sobotu 5. září Deník zveřejnil nápad netolických zastupitelů, a hned v pondělí dopoledne spatřila světlo světa Petice účastníků silničního provozu. Ti poukazují na to, že na obchvatu Netolic, jež byl postaven za státní peníze, snížení rychlosti umístěním značek se začátkem obce povede ke zhoršení plynulosti silničního provozu a zároveň ke zhoršení kvality ovzduší a životního prostředí.

„Petici jsem osobně podepsal, vždyť snížení rychlosti u Netolic je naprostý nesmysl, přece existují jiná řešení, například dát u přechodu pro chodce výstražná světla,“ řekl Deníku Jaroslav Maryška z Prachatic a dodal, že se s jejím textem naprosto ztotožňuje.

Vedoucí prachatického dopravního inspektorátu Martin Grožaj s postupem netolické radnice nesouhlasí. „Myslím, že pověsit tam značky, je hodně alibistické, podle mého názoru by bylo dobré tam situaci řešit stavebními úpravami, ať už nadchodem či podchodem k zastávce českých drah nebo vybudováním chodníků se zábradlím,“ uvažuje policista. Připustil, že se v úseku stala tragická nehoda. „Kdyby ale měla být rychlost snížena v místech tragických nehod všude, více než padesátkou bychom nejezdili, stačí se podívat na úsek z Prachatic do Husince, kde je spousta pomníčků,“ argumentuje Jaroslav Maryška.

Umístění dopravních značek se snížení rychlosti zároveň ale zhorší plynulost dopravy. Čímž se může silnici stát ještě mnohem nebezpečnější. "Zatím jsem slyšel pouze negativní ohlasy na snížení rychlost," řekl Deníku policista. Jaroslav Maryška zase poukázal na fakt, že by možná bylo příhodnější vyčistit okolí vozovky od přerostlých keřů a dalších náletů, pak by bylo vidět více a možná by i tehdy byla situace tam bezpečnější. "Padesátka je jen bič na šoféry, pro který není oprávněný důvod," zdůraznil.

Nejefektivnější způsob

Podle netolického starosty Oldřicha Petráška je ale snížení rychlosti nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak udělat obchvat bezpečný. „Usilujeme o to již několik let. To totiž úřad obdržel petici netolických lidí, ale s tím, aby na obchvatu byla rychlost snížena,“ řekl včera. Na otázku, zda již prachatický dopravní úřad rozhodl o umístění značek u Netolic, Deníku v pondělí do uzávěrky nikdo nebyl schopen odpovědět. Během dne ale měla petice desítky podpisů.

Druhou stranou mince je fakt, že na popud vlády se odstraňují přebytečné značky v akci nazvané Čisté silnice. Nedávno například na Prachatiku zmizela celule, jez omezovala rychlost v Chlumu u Volar. "To, co se chystá v Netolicích je v rozporu s nařízením vlády," zkonstatoval na závěr Martin Grožaj s tím, že na komunikaci je umístěna značka, jež řidičům rychlost doporučuje. Někdo by mohl ale poukázat na fakt, že nehody s tragickými následky byly v tomto úseku dvě. "Musíme říci, že byly, ale tu pobllíž čerpací stanice zavinil řidič pod vlivem alkoholu. Takoví šoféři stejně na omezení rychlosti v podobě značek nereagují," uzavřel.

Svůj názor můžete říct, také Vy čtenáři Prachatického deníku, Vaše názory budeme postupně uveřejňovat tištěném vydání.