Pravidelná osobní železniční přeprava osob totiž patří od sobotní jedenadvacáté hodiny nenávratně minulosti. Pro Jihočeský kraj bylo dotování tohoto způsobu přepravy, o kterou prý navíc nebyl ani zájem, finančně náročnější, než když několik cestujících z vybraných stanic přepraví za zhruba čtvrtinový doplatek mikrobusem.
Na to ale v sobotu odpoledne, kdy se konala rozlučková jízda s Netolickou dráhou, nikdo moc nemyslel. Byť bylo znát, že toto opatření se mnoha lidem nepozdává, převládala spíše chuť si poslední jízdy vlakem z Netolic do Temelína a zpět užít. Pomohlo tomu také vcelku slušné počasí, které vylákalo na projížďku spojenou s menší procházkou nejen Netoličáky, ale i přespolní. „Chtěli jsme sem jet už minulý týden, ale bylo špatné počasí. Tak jsme vyrazili na výlet kolem zdejších rybníků až teď a spojili jsme to rovnou s rozlučkovou jízdou, i když podobné trachtace zrovna nevyhledáváme,“ usmívá se trojice turistů z Týna nad Vltavou, která byla jen částí početnější skupiny rozptýlené porůznu v přeplněném vlaku. A to soupravou Regionova, kterou pro tuto speciální příležitost vypravily České dráhy, nejeli zdaleka všichni, kteří na nádraží v Netolicích přišli.
Smuteční věnce a černé pivo čepované přímo ve vlaku ale byly spíše recesí. Ačkoliv, jak mnozí cestující s úsměvem poznamenávali, kdyby se tu čepovalo pivo pořád a pak rozváželi od zastávek domů dvoukolákem, možná by byly vlaky plné a nebylo by je třeba rušit. I když i tak nad rozhodnutím kraje kroutí hlavně pravidelní cestující hlavou. „Co mi je platný mikrobus, který jede z Malovic, když já jezdím z Netolic. Za tím je víc, než nějaká ztráta,“ naštvaně komentuje rozhodnutí kraje jeden z pravidelných cestujících, který si poslední jízdu rovněž nenechal ujít.
Jeho slova více méně potvrdil i starosta Netolic Oldřich Petrášek, který odpoledním spojem cestoval i s rodinou. „Z jízdních řádů je jasně vidět, že to, co kraj sliboval, že bude spojení autobusy srovnatelné s železnicí, neplatí. Zajímavá je rychlost, se kterou se spěchalo zrušit dráhu i administrativně. Tomu se zatím podařilo zabránit. Drážní úřad pozastavil řízení o zrušení dráhy. Pokud by byla zrušena i administrativně, znamená to, že si s ní může každý dělat, co chce, třeba vytrhat koleje a prodat je do sběru,“ pozastavil se starosta nad tempem, které kraj v otázce rušení této regionální trati zvolil.
Nelíbí se to ani Českým drahám, byť jsou to právě ony a její zástupci, kterým je podsouváno, že zrušení Netoličky je jejich práce. „To je absolutní nesmysl. Je to přesně naopak. Věříme, že dnešní jízda, byť je poslední v takovém tom plnokrevném provozu, neznamená konec vlaků na netolické lokálce,“ doufá Pavel Kosmata. Také pro něho byla sobotní jízda hodně trpká. „Po sto šestnácti letech je to smutná událost. Nemyslel jsem si, že toho někdy budu svědkem,“ dodal.