Studenti si mohli vybírat ze dvou variant testů, těžší a lehčí. V příštím roce by ještě nemělo záležet na tom, jakou variantu si studenti vyberou, do budoucna se ale počítá s tím, že pouze těžší varianta bude studentům otevírat dveře na vysoké školy.

Zkouška z českého jazyka je pro všechny povinná, další předměty si mohli studenti vybírat. Buď to byl nějaký cizí jazyk, nebo matematika. Také ve výběru předmětů se očekává v dalších letech změna. Předpokládá se totiž, že matematika bude povinná pro všechny studenty stejně jako mateřský jazyk.

„Vyzkoušel jsem si tři předměty a byl jsem docela překvapený. Všichni mluví o tom, že těžká varianta byla příliš těžká, ta jednoduchá zase příliš snadná. Mohu to jenom potvrdit. Zatímco u matematiky, kde jsem si vybral těžší variantu, jsem byl mnoha příklady zaskočen, u lehké češtiny jsem se zase mnohdy musel pousmát. Například hledat, co je špatně ve slově „výkend“ mi připadalo jako úloha pro absolventy několika ročníků základní školy, a ne pro žáky gymnázia,“ upozorňoval Matěj Schneider z prachatického gymnázia.

Naproti tomu těžká varianta testu z češtiny prý tolik lehká nebyla. Hlavně proto, že na gymnáziu se prý v poslední době dává přednost výuce literatury, zatímco mluvnice stojí trochu stranou.

„Nepřipadá mi, že by to byla moje chyba, ale na některé otázky jsem odpověď opravdu neznala. Byly tam takové zvláštnosti, jako například seřadit několik různých básní podle doby jejich vzniku. Samozřejmě u nich nebyl uveden autor, takže jsme museli spoléhat jen na svůj cit. O poesii se příliš nezajímám, mám ale pocit, že se správným seřazením básní by měl problém i mnohý básník. Je přece jasné, že styly jsou hlavně v poslední době různě pomíchány, žádný hlavní proud neexistuje. Proto mi to připadalo dost neobvyklé, z něčeho takového zkoušet,“ tvrdila další maturantka prachatického gymnázia Petra Dohnalová s tím, že si vůbec nedokáže představit, jak budou na podobné otázky odpovídat žáci odborných škol.

Dohnalová už před zkouškou tvrdila, že si chce vyzkoušet raději těžší varianty testů tak, aby byla na opravdovou zkoušku na jaře dostatečně připravená. „Nechci se nikoho dotknout, ale připadalo mi to celé ještě trochu zmatené. Ale je jasné, že do nových kolejí se budeme muset dostávat všichni. Myslím, že generálka splnila svůj účel, teď záleží na všech, jak se k této nové výzvě postaví,“ doplnila Petra Dohnalová.

Všichni se shodují ale na dalších komplikacích, které s sebou generálka na státní maturitu přinesla. Do poslední chvíle se prý například nevědělo, v jakém oblečení mají studenti přijít, zda v tom obyčejném, nebo ve svátečním, ve kterém se chodí k ústní části maturit.

„Připadalo mi také hodně divné, jak po nás vždy chtěli občanské průkazy. Jsou to přeci učitelé, kteří nás znají už osm let, takže mi to připadalo trochu hloupé. Tohle se dá všechno řešit. Samotný obsah maturit ale podle mého názoru potřebuje také ještě dodělat. A ne jen znění otázek, ale i grafická úprava testů,“ myslí si Martin Piloušek, který na prachatickém gymnáziu uzavírá už osmý rok svého působení. Podle něho by se měl řešit například prostor na slohové práce, které jsou součástí testů ze všech jazyků.

„Zatímco na češtinu jsme měli obrovský prostor, asi sedm stránek, při němčině to bylo jen několik řádek na zhruba dvě stovky slov. Připadalo mi to málo, a měl jsem problém s tím, aby se mi celý text vešel do daného prostoru. Myslím si, že někdo zkrátka píše malá písmena, jiný větší, takhle ty testy unifikovat mi připadá jako diskriminace. Slohy přece počítač číst nebude, nechápu tedy, proč by měl být prostor pro ně tak svázaný,“ upozorňoval další maturant Michal Kušnirik.

Generálka maturity tak ukázala, že ne všichni jsou již na ni připravení. To by ale studenti zřejmě nebyli ani na klasickou maturitu, je přeci ještě polovina října. Do jara je ještě čas, pořádně vše doladit. „Je to zkrátka něco nového, a my jsme první, koho to potká opravdu. Sice mne trochu mrzí, že nebudu maturovat postaru, nedá se ale nic dělat, učit bych se musel stejně,“ uzavřel Martin Piloušek. A vyslovil tak nahlas to, co si myslí i mnoho ostatních.