Tak obrovský přínos by měla lanovka, která by spojila Novou Pec s lyžařským areálem na Hochfichtu. Tvrdí to alespoň zastánci její výstavby, místní obyvatelé i většina podnikatelů. Ti již několik let usilují o uskutečnění zmíněného plánu.

Ve čtvrtek odpoledne se v Nové Peci uskutečnilo možná zásadní jednání, které by mohlo věc posunout dále. Stavba lanovky potažmo sjezdovky má velmi mnoho překážek, a to zejména z hlediska vzácného prostředí Národního parku Šumava a pak také zákonů.

Setkání vyvolal senátor Tomáš Jirsa, který diskuzi vedl. Dále se ho účastnili místní podnikatelé a také Novopečtí v čele se zastupitelem Pavlem Štětinou. Přijeli také zástupci Správy Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava, mezi nimi její ředitel František Krejčí. Významným účastníkem jednání byl také Jan Stráský, předseda rady NP Šumava a předseda Klubu českých turistů.

Ti, kteří podporují výstavbu lanovky, měli jednoznačné argumenty. „Byla by to převratná záležitost. Dnes je zde turistická sezona zhruba šest až sedm týdnů. Ve chvíli, kdy by byla lanovka, by zde našlo mnoho lidí práci v podstatě celoročně. Turistický ruch by výrazně stoupl,“ shodovali se zastánci stavby.

Místní obyvatelé pak jednohlasně dodali, že v Nové Peci, jak se říká, chcípnul pes a hlavně mladí lidé zde žít nechtějí. I tomu by prý výstavba lanovky pomohla.

Přírodě neuškodí

Čeští lyžaři, kteří jezdí na Hochficht, a podle současných průzkumů je jich 30 procent ze všech návštěvníků areálu, musejí urazit o padesát kilometrů více, než kdyby stála u Nové Pece lanovka. To znamená obrovské množství aut a výfukových plynů, kterých by mohla být Šumava ušetřena.

Hledání skulin

Vše je stále ještě na začátku. Jednou z důležitých věcí bude například také to, kudy by lanovka měla případně vést. Zda by končila na Smrčině či Hraničníku. „Jsem přesvědčen, že jsou zde místa, kde bychom žádným způsobem nenarušili zdejší krajinu,“ řekl zastupitel Nové Pece Pavel Štětina.

Všechny názory pozorně vyslechl také ředitel Správy NP a CHKO Šumava. „V tuto chvíli nemohu slíbit, že bude možné lanovku postavit. Je zde opravdu mnoho překážek. Ale zároveň chci říct, že jsem pro to, abychom zasedli ke stolu a o celé věci jednali,“ řekl František Krejčí. Nezapomněl doplnit, že zastánci stavby budou muset mít na papíře faktické argumenty, jako je například studie proveditelnosti, socioekonomickou studii a další věci, o které se budou moci opřít, aby byli úspěšní.

Výsledek jednání je takový, že se zástupci dohodli, že vytvoří pracovní skupinu, která připraví potřebné podklady, aby se věci hýbaly dále. Přibližně za dva měsíce by se mělo uskutečnit další podobné setkání.

„Mimo jiné je také nutné, abychom stavbu jednoznačně podpořili. Proto je také důležité, aby se stabilizovala situace ve vedení obce,“ doplnil Pavel Štětina.

Alespoň částečně mohl být spokojen i senátor Tomáš Jirsa. „Je dobře, že Správa Národního parku Šumava dnes viděla, že pro stavbu lanovky je drtivá většina podnikatelů i místních obyvatel. Tato myšlenka je zde již od 90. let a je stále živá a věřím, že se podaří ji zrealizovat,“ doplnil Tomáš Jirsa. Poslední slovo dostal Jan Stráský, který jednoznačně řekl: „Jsem připraven pro celou věc udělat maximum.“

Další osud je tedy zatím nejasný, ale u lanovky by měla být podle některých plánů logicky i sjezdovka. Podobné vize má zřejmě i vedení Jihočeského kraje.