Jediný, kdo trpí, jsou řidiči. Právě ti totiž musejí krkolomně uhýbat značkám. Ty jsou v tuhle chvíli jediné, které řidiče upozorňují na dopravní komplikaci. „Vozovka se propadla do Živného potoka, pozemek pod vozovkou není náš. My spravujeme pouze komunikaci,“ vysvětlil ředitel prachatického střediska Správy a údržby silnic Jiří Růžička. Ten včera Deníku řekl, že ve chvíli, kdy bude opraveno koryto potoka pod vozovkou, okamžitě zadá, aby byl na silnici položen nový asfalt. „S korytem potoka nemáme nic společného, není to silniční propust,“ řekl s tím, že pozemek pod vozovkou patří městu. To ale tvrdí, že zodpovědnost je na vodohospodářích. Ti oponují, že mají ve správě pouze vodní tok. Nikoliv však betonové koryto potoka. Nikdo tak nedokáže říci, zda jde o vodní dílo a komu vlastně patří.

Na naši výzvu včera na místo vyjel vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Martin Grožaj. Podle jeho slov jde o velmi nebezpečnou past na šoféry. „Na první pohled to vypadalo, že je díra zakrytá panelem, který jen tak někdo neodsune. Je to ale obyčejná paleta. Tu nohou odkopne malé dítě,“ netajil své rozčarování Martin Grožaj. Z místa proto volal správci komunikace, tedy SÚS, a dozvěděl se stejnou odpověď. „Položíme nový asfalt ve chvíli, kdy někdo opraví koryto potoka,“ ujistil ho ředitel SÚS Růžička.

Odbor komunálních služeb a dopravy městského úřadu ústy Zdeňka Rubeše slíbil, že do konce týdne bude situace vyřešena, město opraví koryto a místo připraví pro položení asfaltu.

Zdeněk Rubeš ujistil, že se do toho město pustí okamžitě. „Vlastnické vztahy budeme řešit potom,“ řekl. Město totiž vlastní pozemek pod komunikací, ale koryto potoka, coby vodní dílo, není v katastrálních mapách zaneseno. „Může to být ještě rest z dřívějších dob,“ připustil jednu z možností tajemník prachatické radnice Karel Pašek a dodal, že to, čí koryto je, v tuto chvíli není podstatné. „Je nutné zajistit okamžitou nápravu stavu,“ řekl.

Jisté je, že koryto potoka nevlastní Zemědělská a vodohospodářská správa (ZVHS) v Českých Budějovicích. „Takové vodní dílo nemáme v evidenci, proto nemůžeme do jeho opravy investovat státní prostředky. Prostě to není náš majetek,“ ujistila tisková mluvčí zemědělské vodohospodářské správy Jana Timmermansová. ZVHS spravuje pouze samotný vodní tok, tedy vodu Živného potoka, který pod povrchem vozovky protéká. „Na opravě se musejí domluvit město a prachatické středisko správy a údržby silnic,“ upřesnila.

To se také ještě včera odpoledne stalo. Město opraví koryto a silničáři vyspraví vozovku. „Až to bude hotové, jsme schopni v případě příznivých klimatických podmínek položit nový asfalt do dvou dnů,“ ujistil Růžička.

Co se týká vlastnických vztahů koryta potoka, to podle Deníkem zjištěných informací může dopadnout i tak, že koryto připadne do vlastnictví města. Pokud se totiž o vodní stavbu nikdo nepřihlásí, podle občanského zákoníku může být prohlášena za věc opuštěnou. Po dodržení zákonné lhůty přibližně půl roku následně taková věc propadá obecnímu nebo městskému úřadu.