V Prachaticích jsou mu vymezeny celkem dvě dráhy. Na menší projížďky mohou bruslaři využít okruh na prachatickém městském stadionu a nebo se pak vydat na delší štaci, která začíná pod Lázněmi a končí na Rohanově. Bruslaři mohou povětšinou počítat s naprosto čistou tratí, na které by se neměly objevovat žádné jiné dopravní prostředky. „Případů, které by na trati omezovaly činnost bruslařů, je opravdu minimum. Samozřejmě se někdy stane, že na okruh vyjede z nějakého nedopatření auto a způsobí tak velké komplikace. Lidé z Prachaticka se už ale naučili respektovat obě tratě, takže bruslaři se mohou neomezeně prohánět po svých cestách,“ ujistil Karel Rabenhaupt z prachatické městské policie.

Na Šumavě jsou celkem tři bezpečné trasy na in–line bruslení. Jedna z nejzajímavějších tratí vede z Nové Pece do Stožce. Tato cesta měří celkem 16 km a je zasazena do nádherného prostředí šumavského národního parku. „Trasa je dobře sjízdná z obou směrů. Začátečníkům bych doporučoval raději směr z Nové Pece do Stožce. Dráha není klasickou in–line stezkou, a proto na ní můžeme potkat cyklisty nebo automobily. Trať je opravdu unikátní svým překrásným prostředím s možností občerstvení v Nové Peci, v Černém Kříži a ve Stožci. Po celou dobu jedeme navíc na kolečkových bruslích souběžně s kolejemi, takže je zde možnost dopravy do výchozího bodu či zkrácení výletu. O in–line dráze, která vede z Nové Pece do Stožce, je také známo, že se může pyšnit primátem nejnavštěvovanější v regionu. Zajímavostí pro začátečníky je, že koleje, které několikrát zkříží trasu, se dají na bruslích přejet bez větších obtíží,“ přiblížil ojedinělost jedné z drah trenér Ski klubu Šumava Petr Steinbach, který se také podílí na organizaci závodů v in–line bruslení. „V loňském roce se zde konal první ročník závodu Stožecká brusle, který chystáme i na letošek. Datum je stanoveno na 21. srpna a vytyčené trasy jsou 3, 8 a 16 km. Akce je zorganizována pro širokou veřejnost s možností bezplatného zapůjčení kolečkových bruslí, se zajištěným občerstvením a doprovodným programem. Závod je zařazen do Českomoravského poháru, tudíž jsou k vidění i špičkové bruslařské výkony,“ pozval na nejbližší akci Steinbach.

Oblíbenost tohoto sportu dokazuje fakt, že ve Vimperku letos otevřeli novou in line dráhu ve sportovním Areálu Vodník. „O otevření se postaral závod s názvem Vodnická brusle. Trasa je určena výhradně pro bruslaře, možná je zde i jízda na kole. Dráha měří 985 metrů a sportovci ji mohou využívat bezplatně. Zároveň se ale lidé ve Vimperku mohou přihlásit do školy bruslení pro začátečníky, kterou pořádá Ski klub Šumava,“ vysvětlil podrobnosti k nově otevřené cestě Steinbach.

Každý sport má svá určitá specifika a jinak tomu není ani u in–line. Jiné možnosti mají například pokročilí bruslaři, kteří mohou používat více typů bruslí. „Pokud jste začátečník, je nejlepší začít na bruslích, které mají kolečka menšího průměru. Pak platí pravidlo, čím pokročilejší bruslař, tím si může dovolit větší kolečka. Výhoda větších koleček spočívá v tom, že člověk si může dovolit rychlejší a agresivnější jízdu, popisoval různé typy bruslí prodejce sportovního zboží Petr Sládek, který dodává, že v dnešní době existuje velmi pestrá škála výběru tohoto sportovního zboží,“. V našem obchodě máme hned několik typů bruslí, které se pohybují v cenové relaci od 2000 Kč do 5000 Kč. Brusle jdou celkem na odbyt, ale pořád to není takový boom, který jsme zaznamenali před třemi roky“.

In–line bruslení je při rychlé jízdě mnohdy velmi nebezpečný sport. Zranění pak bývá velmi nepříjemné. „Lidé, kteří chtějí provozovat tento sport, se musí přirozeně chránit před možným nebezpečím úrazu. Základ je používání helmy, která může být i cyklistická. Snadno dostupné k prodeji jsou také kompletní sady chráničů, které používáme na dlaně, lokte a kolena,“ řekl k bezpečnosti Petr Sládek.

Libor Staněk