„Tehdy jsme házeli jen létající modely z balzy. Teprve začátkem sedmdesátých let jsem se dozvěděl o skládacích modelech. Viděl jsem je poprvé za výlohou v Tuzexu. Byly ale až příliš drahé a já mohl jenom snít. Později jsem je objevil v jiném obchodě, kde se daly sehnat za rozumnou cenu,“ popisoval Emil Halfar.

Mezi jeho první modely letadel patřil Mustang 1, Wampire, Thunderbold ale také legendární Spitfire. „Byly to modely vyrobené firmami Frog a Rewell. První model naší výroby jsem získal v roce 1973. Byl to L 29 Delfín, který tehdy vyráběly Kovozávody Prostějov. Začaly se objevovat i první barvy,“ upozorňoval modelář.

V souvislosti s Chartou 77 ale nastal ve světě místních modelářů útlum. „Každý se musel rozhodnout, která letadla bude sbírat. Někdo zvolil ta z druhé světové války, někdo proudová letadla. S jedním kamarádem jsem se tehdy dohodl, že já budu sbírat hlavně americká letadla a on ta z druhé světové války. Modely byly drahé, nikdo si nemohl dovolit sbírat vše,“ hodnotil Emil Halfar.

Sbírka Emila Halfara skýtá mimo jiné i osmdesát japonských letadel. „Před čtyřmi roky jsem měl v prachatickém muzeu vlastní výstavu, kde nechyběly ani tyto modely. Řada návštěvníků se divila, kolik druhů japonských letadel existuje. Většinou totiž znali jen Zero, Salli, Hellen či Emily. Já se ale nezaměřuji pouze na stíhačky či bombardéry, ale také na hydroplány, cvičná letadla či průzkumné letouny. Rád také sbírám civilní letadla,“ popisoval dále.

Emil Halfar sbírá modely v měřítku 1:72. „Pokud se mi nepodaří jej sehnat, zvolím 1:48. Mám doma ještě takových tři sta až čtyři sta doposud nepostavených modelů. Samozřejmě se nejedná o levnou záležitost,“ hodnotil dále Emil Halfar.

Svět letadel je pro Emila Halfara nejenom koníčkem, ale především velkou láskou. „Je to zábava i láska. Relaxuji při tom. V mé sbírce lze najít také skoro osm tisíc pohlednic s dopravními letadly, tři a půl tisíce znaků leteckých společností a zhruba dva a půl tisíce kusů různých letových řádů a prospektů. Rád si kupuji i literaturu. Ještě k tomu mám nespočet výstřižků z různých leteckých časopisů, a to asi v třiceti krabicích od bot. Nemám žádný vyhraněný cíl, zkrátka mě to baví,“ dodal Emil Halfar.