Občané a městský úřad žádali o vrácení značky s omezením rychlosti na sedmdesát kilometrů v hodině. Bohužel, cíle se nedosáhlo. Tak se jezdí přes Chlum povolenou i nepovolenou rychlostí,“ píše ve svém dopise redakci Prachatického Deníku Václav Soldát z Chlumu a zároveň pokládá otázku, zda šlo předejít tragické dopravní nehodě, která se stala 1. srpna.
Zemřela při ní řidička malého motockylu Babeta, když při výjezdu z vedlejší komunikace nedala přednost osobnímu automobilu.
Označení zmizelo při čištění silnic
„To, že právě v tomto úseku chybí označení obce a omezení nejvyšší povolené rychlosti vzniklo v rámci akce Čisté silnice. Vlastníci pozemní komunikace na tuto akci, kterou před časem nařídila vláda, reagovali vytipováním silnic, kde pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti silnice není nutné takové dopravní značení,“ vysvětlil odstranění dopravních zanček vedoucí prachatického dopravního inspektorátu Martin Grožaj.
Výhledu vadí plot a jalovec
Václav Soldát zároveň upozorňuje na fakt, že v místo pro výjezd na silnici je velmi nepřehledné. „Majitelé domu s číslem popisným 55 svévolně a bez jakéhokoliv povolení vybudovali plot s kamenou podezdívkou a vysadili jalovec. Při budování plotu významně zasáhli do majetkových poměrů a část pozemku náležícího k silnici si připlotili ke svému domu. Tím se zorné pole výhledu z účelové silnice stalo nepřehledným.
Svou vinu má také město Volary
Taktéž má zodpovědnost majitel sousedního pozemku město Volary, které nechalo připlotit část svého pozemku k č.p. 55 a ze směru od Nové Pece nelze dobře vidět účastníka na vedlejší komunikaci. Nedivím se, že řidička osobní automobil přehlédla a řidička peugeotu již tragédii nemohla zabránit. Pokud by byla snížená rychlsot v Chlumu a přehlednost z účelové komunikace, nemuselo k této tragédii dojít.
Chlum ztratil prvního průkopníka ve stavění od roku 1945, rodina toho nejbližšího a Volarský region lékaře – pediatra. A sehnat lékaře do Volar nebylo nikdy snadné,“ píše v závěru dopisu Václav Soldát.
Zasáhnout mohou jen úřady
„Pokud je některá z komunikací připojená na silnici I. třídy, jako je tomu v Chlumu, musí odpovídat rozhledovým poměrům. To znamená, že podle normy nesmí být v rozhledových poměrech nic vyššího než 0,9 metru. V každém případě musí výstavbu povolit vlastník komunikace, pokud je v její těsné blízkosti, kterým je v tomto případě odbor dopravy krajského úřadu, nebo stavební úřad, v tomto případě volarská radnice,“ vysvětluje dopravní inženýr Okresního ředitelství Policie ČR v Prachaticích Václav Kalous. Podle jeho slov je v případě, že se jedná o nepovolenou výstavbu, na příslušných úřadech, aby nařídily odstranění.
Starostka Volar stavbu prověří
Celou věcí se zabývala i volarská radnice, jmenovitě Jana Bártová ze stavebního odboru. Té se bohužel nepodařilo zjistit, zda byla zmíněná stavba povolena či ne. Vedoucí odboru je bohužel na dovolené a sama zaměstnankyně se do práce vrátila po mateřské dovolené teprve před několika dny. „Nedokážu hned z patra říci, jak ta zmíněná situace v Chlumu přesně vypadá, a jak je to s výhledem z účelové komunikace a s údajnou nepovolenou výstavbou. O celé věci se však budu určitě informovat,“ doplnila včera odpoledne volarská starostka Martina Pospíšilová.
I když tento případ nemá s vysokou rychlostí nic společného, je dobré doplnit, že vedení města již velmi dlouhou dobu usiluje o omezení rychlosti v Chlumu na sedmdesát kilometrů v hodině.
Grožaj by snížení rychlosti přivítal
Z hlediska přehlednosti úseku nemá například prachatický dopravní inspektorát potřebné pravomoce. Primárně se k tomu může vyjádřit kraj. „Úsek není statisticky nijak zvlášť nebezpečný a tato nešťastná událost nemá spojitost s rychlostí. Co se týče přehlednosti úseku, je to záležitost příslušného stavebního úřadu,“ sdělil vedoucí dopravního inspektorátu v Prachaticích Martin Grožaj.
Ten potvrdil, že se v místě nedávné tragédie i nadále provádějí kontroly v rámci dopravně bezpečnostních akcí a ještě na závěr dodal, že pokud by on osobně měl možnost, uvítal by zde doporučenou omezenou rychlost.