„Ještě před tím, než vůbec začaly změny platit, jsme uspořádali řadu seminářů na téma daňové reformy. Ze strany podnikatelů se setkaly s ohlasem. Bylo totiž znát, že ve chvíli, kdy na semináře přišli, byli mnohdy ze změn zmatení, především pak živnostníci. Poslední seminář se konal v uplynulém týdnu, další, v němž budou praktické ukázky, čeho a jakým způsobem se reforma dotkne,“ říká ředitelka prachatické oblastní kanceláře Jihočeské hospodářské komory Radka Dvořáková. Podle jejích slov by nástup změn neměl mít vliv na to, zda lidé začnou podnikat.

Změna

„Že by nám reforma přinesla doslova těžkosti, to se říct nedá. Každopádně je pro nás zásadní změnou přechod výše daně z přidaného hodnoty z pěti na devět procent,“ říká majitelka prachatické stavební firmy Jaroslava Rosová. Každopádně se prý nekonal předpokládaný boom ve stavebnictví před koncem roku. „Stavět se bude dál, nebojím se, že by s nárůstem daně z přidané hodnoty o čtyři procenta lidé přestali stavět. Zároveň si je nutné uvědomit, že když si lidé nakoupí materiál na stavbu sami, kupují jej s devatenácti procenty, pokud stavbu dělá firma, účtuje za materiál zmíněných devět procent,“ ukazuje na příkladu Jaroslava Rosová.

Změnu podnikatelé pocítí v případě, že si budou chtít koupit auto s leasingovými splátkami. Zatím co ještě vloni mohli vozidlo splácet minimálně tři roky, aby mohli splátky uplatnit v odpočtech daně z příjmů, nyní je minimální hranice pět let.

Prodraží se

„To samozřejmě znamená jediný problém, a to, že se vozidla na leasing prodraží,“ říká vedoucí autosalonu Škoda, závodu pro Prachatice a Vimperk Vojtěch Toman.

Podle jeho slov jsou tak splátky daňově uznatelné jen v případě, že kupující přistoupí na pětileté splácení. Pokud by chtěl splácet kratší dobu, má smůlu. „Zatím ale není vše vyjasněné, jedná se o tom, že by mohli podnikatelé po třech letech splácení auto jednorázově do pětileté hranice doplatit. Tím by se jim samozřejmě ulevilo, neboť by úroky nebyly tak vysoké,“ říká Vojtěch Toman a upozorňuje, že jednání s ministerstvem financí o tomto řešení ale ještě nejsou skončena.

Pokud by tato navrhovaná varianta nebyla přijata, může mít nová hranice splácení dva dopady. Malí živnostníci si rozmyslí, jaký vůz si k podnikání koupí, aby byl co nejlevnější a sleví tak ze svých nároků. „Ale cena je jen jedním aspektem při koupi vozidla. Záleží samozřejmě na tom, jaké vozidlo ke svému podnikání kupující potřebuje. Nepředpokládám tak, že by velké firmy začaly nakupovat levná vozidla, která by jim ale nevyhovovala. Zatím je navíc toto vše v účinnosti první měsíc, a tak je těžké odhadovat,“ poznamenává Vojtěch Toman.

Vyčkají?

Druhým dopadem může být to, že podnikatelé, kteří už nyní na leasing vůz mají a doplatí jej, si nekoupí hned nové vozidlo, ale budou ještě další dobu splacený vůz užívat.

„Aniž bych o této změně věděla, koupila jsem do firmy auto nové už v druhé polovině loňského roku. Takže tato změna mne nijak neohrozí. Navíc už máme vozový park celý nový, další vozidla v tuto chvíli nepotřebuje, takže to na nás nemá žádný dopad,“ dodává Jaroslava Rosová.