Po úvodním proškolení se šest týmů pedagogů pustilo do práce, jejímž cílem je zkvalitňovat výuku i život ve škole. Rok se s rokem sešel a co se podařilo?
Tým Osobnostní a sociální výchovy vdechl život třídnickým hodinám, jež se staly pevnou součástí rozvrhu všech tříd. Každé pondělí 1. hodinu se třídní učitel věnuje své třídě. Žáci zahajují školní týden společným povídáním o svém víkendu, a pak třeba formou her řeší aktuální problémy třídy, vztahy mezi sebou i vztahy k okolí. Etický charakter těchto činností postupně zlepšuje klima školy a to je cílem daného tématu.
Jak ve vědomí žáků budovat smysl pro demokratické principy? Přímou cestou je modelová situace fungování demokracie. Hlavním úkolem týmu Výchovy demokratického občana se tak stal funkční školní parlament, nabízející žákům prostřednictvím voleného zástupce smysluplný podíl na dění ve škole. Žákovský parlament má od začátku školního roku za sebou výjezdní zasedání, drakiádu, soutěž „Národka hledá Superstar“, Den sv. Valentýna. Mimořádnou akcí byl celoškolní projekt ke Dni boje za svobodu a demokracii, který poskytl žákům možnost interaktivní formou i besedou s pamětníky nahlédnout do života za totality. Tým VDO projekt metodicky zpracoval, a tak bude velmi jednoduché tento typ výuky použít opět v dalších letech. V současné době naše „demokraty“ čeká projekt „Namaluj mi právo“ zaštítěný EU, jehož výstupem budou výtvarné návrhy plakátů pro společnost Euromládež, a výtvarná soutěž „Naše škola v ročních obdobích“ k 20. výročí ZŠ Národní.
Pro tým multikulturní výchovy bylo jistě velmi důležitým momentem navázání spolupráce s občanským sdružením Romea, které se soustřeďuje na život Romů, jejich kulturu, práci, na jejich problémy. ZŠ Národní je tak jednou z deseti škol ČR, které vstoupily do tříletého projektu spolupráce romských a neromských dětí, podporujícího tvorbu nexenofobního prostředí na školách, mj. formou spoluvytváření nově vzniklého časopisu Romano Voďori. Občanské sdružení spolu s týmem MKV pomáhá dětem nacházet toleranci k různým typům odlišností, ať už se jedná o sexuální orientaci, barvu kůže či jazyk. 6. a 7. třídy prošly dílnou na téma Předsudky a stereotypy. Praktické zvládání situací, kdy se žáci vyrovnávají s rozdíly mezi lidmi, bylo programem i multikulturního dne ve škole. Žáci 3. – 9. třídy tehdy mezi sebou přivítali Afričany prezentující svoji zemi, svou kulturu. Společně se Základní školou Zlatá stezka připravuje tým MKV ještě další projekt věnovaný romské kultuře. Názor, že na lidech je nejzajímavější právě to, že jsou neopakovatelně odlišní, pomáhají ve škole budovat i jazykové lektorky. Od začátku školního roku pracuje ve škole lektorka angličtiny, která vyučuje nejen děti, ale vede dva kurzy i pro pedagogy školy. Od 2. pololetí školního roku navíc dochází do hodin angličtiny 3. – 9. ročníku rodilá mluvčí – Britka Anna. Živá konverzace k nejrůznějším tématům zbavuje děti obavy pustit se do hovoru s cizincem v jeho mateřštině. Ukazuje se, že někdy k prolomení bariér stačí třeba jen housle a anglická písnička.
Před týmem Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech stál na začátku opravdu těžký úkol – metodické zpracování učiva o zemích světa jako modelu OSN. Tým se rozhodl pojmout téma poněkud skromněji a zaměřil pozornost na Evropskou unii. Nápad přebudovat jednu z místností školy na učebnu, kde se shromáždí veškeré materiály k evropským zemím, k fungování orgánů EU, začal nabývat konkrétní podobu už nádhernou malbou stěn v podobě výjevů od vesmírných dimenzí až po mapu České republiky. I tento tým zpracovává metodiku výuky tak, aby byla k dispozici pro učitele všech ročníků.
Tým mediální výchovy zahájil školní rok slavnostním otevřením učebny, která je už nyní hojně využívána nejen povinně volitelným předmětem mediální výchovy, ale probíhají zde i prezentace hudební, výtvarné výchovy, informatiky apod.
Žáci mediální výchovy se podílejí na tvorbě školního měsíčníku Větrník, připravují i moderují živé vysílání školního rozhlasu. Seznamují se nejen se stavbou mediálního sdělení, ale využívají veškeré technické vymoženosti, které mohla škola díky grantu zakoupit. Oblíbená je digitální kamera, diktafon i nový fotoaparát. Učí se upravovat fotografie a zpracovávat video. Velmi přínosná v této oblasti je spolupráce s časopisem Romano Voďori a s prachatickým Muzeem české loutky a cirkusu . Po zhlédnutí muzejní expozice a besedě s pražským loutkářem Janem Kuklou, autorem moderní loutky Hellboye, zpracovali žáci mediální výchovy reportáž, videozáznam i Power pointovou prezentaci. Muzeum škole zprostředkovalo i tvořivou dílnu pro tvorbu animací. A záměry týmu do budoucna? Třeba návštěva vysílače ČT1 na Kavčích horách, rozhovory s osobnostmi profesionálních pracovišť a médií.
Na tým environmentální výchovy čeká především velká porce fyzické práce na školní zahradě. Přes různé peripetie s povolováním stavby přírodní učebny se chce tým ve spolupráci s rodiči a žáky pustit do budování naučné stezky, jejíž součástí bude právě zmiňovaná učebna. Výukové prostředí školní zahrady budou využívat především žáci přírodovědného semináře.

HANA BOLKOVÁ
ředitelka ZŠ Národní