„Po dlouhých letech se změní přednosti v jízdě jinak, než byli řidiči zvyklí. Křížení dvou silnic druhé třídy Prachatice – Vodňany a Vimperk – České Budějovice bude vyžadovat maximální pozornost všech. Řidiči od Prachatic či Vodňan musejí dát přednost těm, kteří pojedou po nové vozovce,“ upozornil na hlavní změnu vedoucí dopravního inspektorátu Policie ČR Martin Grožaj.

Pro zvýšení bezpečnosti jsou ta této silnici značky takzvaně dálničního typu. Jsou o něco větší a dobře viditelné. „Například trojúhelník známé značky Dej přednost v jízdě bude mít strany o délce více než jeden metr. Navíc jsou značky zasazeny do materiálu v reflexním provedení, aby byly dostatečně viditelné už na dálku,“ řekl.

Hlavním důvodem změny přednosti je to, že řidič, který jede od Prachatic, bude mít větší šanci napravit případnou chybu, než kdyby na něco zapomněl šofér na nové vozovce od Husince.

Povolená rychlost ale bude snížena až na padesát kilometrů v hodině. „Nejde o to, vytvořit si tam místo vhodné pro měření radarem. Jde o zvýšení bezpečnosti všech řidičů v křižovatce. Zkušenost ze sousední křižovatky U Stopařky ukázala, že u dvanácti nehod z devatenácti od roku 2005 bylo na vině nedání přednosti v jízdě a došlo k újmám jak na zdraví, tak k hmotným škodám. Proto je od Prachatic umístěna značka Stop a řidiči budou nuceni zastavit,“ vysvětlil.

Z pohledu policistů jde o křížení dvou nejvýznamnějších úseků silnic v jejich teritoriu. Proto také dopravní policisté předpokládají z počátku téměř denní dohled nad provozem, a to minimálně po dobu letní turistické sezony. „Už jsem zaslechl i výroky motocyklistů, že tam motorky pojedou i tři sta. Takoví motorkáři se asi brzy dostanou do konfliktu ze zákonem,“ varuje dopředu Martin Grožaj.

Pokud budou všichni řidiči dodržovat předepsané rychlostní limity a umístěné značení, je křižovatka dostatečně bezpečná. „Praxe ukazuje, že ne všichni řidiči jsou ochotni smířit se zákonnými normami provozu na silnicích. Problémy proto v tomto křížení nevylučuji,“ myslí si policista. Rozhodně nechce o křižovatce mluvit jako o problémové. To ukáže až čas.

Je ale možné říci, že silnice II/145 od Kašperských Hor po České Budějovice je jednou z nejvíce nebezpečných. Nejen délkou, ale i technickým stavem. Ten neodpovídá současné hustotě provozu.