„Toto číslo už ale dnes neplatí, protože jeden autovrak si již jeden majitel odstranil. V současné době tak máme ve městě zaregistrovaných třináct takových vozidel,“ vysvětloval ředitel Městské policie v Prachaticích Ivo Novotný s tím, že nejdéle registrovaným vozidlem je subaru v Nemocniční ulici. To si jako autovrak vytipovali strážníci už 12.12. 2008 a od té doby se ho nepodařilo odstranit.
„Majitele jsme kontaktovali už v té době. Po dvou měsících od kontaktu zprávu vždy předáváme na městský úřad, kde rozhodnou, zda se jedná o autovrak, nebo ne. Pokud by automobil splnil všechny požadavky tak, aby mohl být označen za vrak, mohlo by ho město po dvou měsících nechat okamžitě sešrotovat. Problém je v tom, že výraz „automobil trvale technicky nezpůsobilý provozu na technických komunikacích“ je zřejmě nešťastně zvolený. Pokud by se město rozhodlo takový automobil sešrotovat a majitel by se potom soudil, mohlo by se stát, že město spor nakonec prohraje. Proto nejsem schopen říci, jak dlouho ještě například tento vrak bude v ulici stát,“ vysvětloval dále Ivo Novotný. Problémy s autovraky mají i v dalších městech regionu.
Pokud by ulice měst hyzdily autovraky, nebyl by to takový problém. Po dvou měsících by je mohla dát města odtáhnout a sešrotovat, což se dnes většinou řeší bezplatně. Problém je v tom, že odstavená vozidla většinou nesplňují zákonná kritéria, podle nichž by mohla být za autovraky označena. Městům tak nezbývá, než se snažit domluvit s jejich majiteli. To se většinou daří, ale výjimky samozřejmě potvrzují pravidlo.
„Většinou se nám podaří majitele sehnat a přimět ho k tomu, aby vozidlo odstranil. Když se to nepodaří, máme dohodu s odtahovou službou, která vozidlo zdarma zlikviduje. To se ale naštěstí příliš často nestává. Pokud se lidé zajímají o to, jak se dá auto zlikvidovat, dám jim na odtahovou službu kontakt a tím se to často bez problémů vyřeší,“ vysvětlovala městská strážnice z Netolic Yveta Janotová.
Podobným způsobem se snaží postupovat i ve Volarech. „Samozřejmě je taková prevence lepší a zájemcům takové informace o takových firmách poskytujeme. Nějaké autovraky se ale vyskytnou i tak, je to problém,“ konstatoval Stanislav Kadlčík, referent odboru výstavby a životního prostředí městského úřadu ve Volarech. Ten v současné době ví o dvou autovracích ve volarských ulicích. „Nejprve se snažíme zjistit ve spolupráci s policií majitele vozidla, což bývá složité, protože v registru bývá uveden často majitel, který mezitím automobil prodal. V takovém případě nastupuje správní řízení, v němž majitele vyzveme k odstranění vozidla. Pokud se výzva nesetká s úspěchem, můžeme vozidlo odtáhnout a na náklady majitele ho potom dva měsíce skladujeme. Loni se nám nepřihlásil majitel jen v jednom případě,“ vysvětloval dále Kadlčík s tím, že po dobu svého působení na úřadu ještě neudělil ohledně odložených aut žádnou sankci. „Nechci rozdávat pokuty, hlavní je, aby se to auto podařilo z ulic města odstranit. Sankce by měly být výchovným prostředkem a je lepší, když se to řeší bez ní,“ myslí si Kadlčík.
Problém s autovraky mají i ve Vimperku. „Městská policie Vimperk výskyt autovraků monitoruje neustále v součinnosti s městským úřadem. V současnosti je hlášen na veřejných prostranstvích jeden autovrak, jehož majitel na výzvu k odstranění zatím nereagoval. V loňském roce se přitom policie podílela na odstranění osmadvaceti autovraků, ve většině případů stačilo upozornění strážníků či písemná výzva. I u nás ale lidé hlásí déle odstavená vozidla, která z hlediska zákona autovraky nejsou,“ uvedl vedoucí Městské policie Vimperk Pavel Dub.