Celých dvanáct měsíců tak tito řidiči nesmějí za volant. A nemají ani možnost žádat si o vrácení řidičského průkazu dřív než po roce od chvíle jeho zadržení. „To, že dotyčný řidič nasbíral dvanáct bodů, mu oficiálně oznámíme,“ vysvětlila Ludmila Volčíková z agendy řidičských průkazů odboru komunálních služeb a dopravy Městského úřadu v Prachaticích. Úřad ale už nesleduje a ani neupozorňuje, že nastala ta správná chvíle podat žádost o vrácení řidičského průkazu. „To si musí každý řidič hlídat sám,“ upozornila.

Pozbytí řidičského oprávnění na dvanáct měsíců začíná běžet pátý den od doručení oznámení nebo pravomocného skončení řízení o námitce. Takže například, když člověk nasbírá plný počet bodů v červnu, ale zdržuje odevzdání námitkami až do září, začne lhůta plynout až v září. Druhý den po jejím uplynutí pak teprve může požádat o vrácení, stejně jako může udělat přezkoušení. V době, kdy dotyčný pozbyl řidičské oprávnění, totiž nesmí za volant, a tak ani nesmí do autoškoly. „Námitky jsou více méně zbytečné. Za čtyři roky, co bodový systém funguje, se stala chyba pouze dvakrát, a to špatnou právní kvalifikací přestupku. Po přezkoumání se dotyčným body zase odečetly,“ řekla Ludmila Volčíková.

Někdy se může stát, že řidič není zastaven přímo na místě, ale dostane domů fotografii, kde je uvedeno, že byl změřen na nějakém místě v republice, nejčastěji to bývá Praha, jakou rychlostí jel a jak se má dále zachovat. „Vždy se ale člověk dozví o tom, že přestupek udělal. Buď ho zastaví policejní hlídka, nebo mu přijde obsílka,“ tvrdí Ludmila Volčíková a vyvrací tak fámy o tom, že někteří dostali body a úřady je o tom ani neinformovaly. Pokud se ale někdo záměrně vyhýbá přebírání zásilek, zadělává si na pořádný problém. „Není totiž věcí úřadu, jestli se o tom dotyčný dozvěděl. Pokud pošťačka v případě, že se člověk na adrese zdržuje, na obálku napíše, že byla vhozena do schránky, byl s přestupkem vlastně seznámen,“ popsala Ludmila Volčíková postup. Prostě body nelze získat nevědomky. „To, že lidé dělají, že nic nevědí, je neomlouvá,“ varuje. Když ale řidiče zastaví policejní hlídka, nemá právo sdělovat počet bodů. Policisté vystaví pokutu a příslušné městské úřady pak přestupek zaevidují a systém sám dohledá, kolik připíše do karty jednotlivého řidiče bodů. Každý šofér si ale své bodové konto může zjistit buď dotazem na příslušném městském úřadu, nebo na kontaktních místech Czech Point.

Ze čtyřiačtyřiceti řidičů, kteří odevzdali průkaz na městských úřad vinou toho, že nasbírali za přestupky dvanáct bodů, není ani jeden řidič autobusu nebo kamionu. „Není tedy pravda to, co někteří říkají, že při denním používání auta se body nasbírají rychleji. Všichni tihle lidé jsou si vědomi toho, že volant je jejich chleba a dávají si pozor,“ řekla Ludmila Volčíková z prachatického městského úřadu, agendy řidičských průkazů. Doplnila, že když už náhodou by se mohlo schylovat k tomu, že by mohlo hrozit odebrání, buď tito lidé sundají nohu z plynu a po roce jsou jim čtyři body odečteny, nebo zajedou na Polygon do Mostu, kde se jim po absolvování placeného kurzu tři body odečtou.

I jízdy a odečty bodů na polygonu ale mají svá pravidla. Odečíst si je totiž mohou jen ti, jejichž přestupek byl obodován maximálně pěti body. A navíc jich na svém kontě dotyčný řidič nesmí mít více než deset. „Když má řidič šestibodový přestupek, může sice na polygonu absolvovat kurz, ale body nelze smazat,“ upozornila Ludmila Volčíková.

Kurz na Polygonu v Mostě stojí standardně osm tisíc tři sta korun. V době letních prázdnin platí ale sezonní cena pět tisíc korun. To se případným hříšníkům rozhodně vyplatí, protože získat posudek o odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, nebo–li lidově řečeno přezkoušení v autoškole, může vyjít několikrát dráž.

S tím, že majitel přijde o průkaz, totiž musí přezkoušení skládat pro každou skupinu, kterou vlastní, zvlášť. Podle našeho zjištění, například v Prachaticích vyjde majitele skupin A, B a C na osm tisíc korun. K tomu je ještě nutné zaplatit správní poplatek městskému úřadu ve výši sedm set korun. „Ceny se pohybují v závislosti na typu vozidla od patnácti set korun do dvou tisíc plus poplatek za zkoušku. Každá skupina řidičského průkazu je počítána samostatně,“ řekl majitel autoškoly ve Vlachově Březí Jan Havlan. Asi nejlevněji vyjde přezkoušení v Autoškole Vimperk, kde si za skupinu B účtují pouze osm set korun. Správní poplatek se ale platí vždy. Pouze však jednou za všechny přezkušované skupiny. „Někteří řidiči to řeší i tak, že si ve chvíli, kdy jim skončí trest, udělají řidičský průkaz pouze na auto, tedy skupinu B, a za čas, když našetří peníze, si další skupiny, které již měli, dodělají,“ přidala příklad z praxe Ludmila Volčíková. Stejně tak se to řeší v případě, když má někdo řidičský průkaz na motocykl. Ve většině případů totiž autoškoly v zimních měsících přezkoušení na motocykly z bezpečnostních důvodů vůbec nedělají.