Právě v tomto úseku v úterý odpoledne havaroval autobus jihočeské přepravní firmy Záruba, který měl na palubě třiatřicet lyžařů. S nimi se autobus vracel z rakouského zimního střediska Hochficht. „Jedno z osmi zranění je vážné,“ upřesnila Prokešová s tím, že jde vlastně o štěstí v neštěstí. „Mohli jsme tu mít obdobu Nažidel,“ uvažovala.

Podle obou zmíněných totiž vozovka svým rozměrem neodpovídá obousměrnému provozu. „Vyhnou se tam těžko dvě osobní auta,“ řekl Martin Grožaj s tím, že od počátku, kdy se v úseku obousměrný provoz povolil, s tím nesouhlasil. Navíc jde o jediné místo na Prachaticku, kde je umístěna značka Povinná zimní výbava. „Technický stav autobusu tomu ale odpovídal. Hloubka dezénu s důrazem na hnací nápravu splňovala hranici danou zákonem,“ uvedl Martin Grožaj. V současné době policie případ šetří jako přestupek v dopravě. „S ohledem na další šetření, zdravotní dokumentaci zraněných lidí a vyhodnocení důkazů může být ale překvalifikován na trestný čin,“ informovala Prokešová s tím, že státní zastupitelství a dopravní inspektorát v této věci spolupracují.

Úzká silnice mezi Novou Pecí a Zadní Zvonkovou na hranici Prachaticka a Českokrumlovska připravuje v zimních měsících mnoha řidičům horké chvíle. Auta se musí opatrně vyhýbat nebo dokonce couvat, přesto občas některá zahučí mimo silnici. To platí i o autobusech.

„V úterý byly podmínky na Hornoplánsku docela tvrdé. Sněhu napadlo hodně. Není v silách žádného člověka, aby udržel stoprocentně sjízdné silnice v celé oblasti. Hlavní pozornost vždy směřuje na silnici první třídy. Silnice přes Zadní Zvonkovou je však trojka,“ řekl starosta Horní Plané Jiří Hůlka. „Takováhle havárie autobusu je ale na tomto úseku ojedinělý případ. Bohužel nejspíš selhal lidský faktor. Silnice přes Zadní Zvonkovou je specifická. Musí se na ní jezdit velice opatrně,“ dodal.

Podle slov vedoucího prachatického dopravního inspektorátu Martina Grožaje ale byla vozovka ošetřena vzhledem k okolnostem a klimatickým podmínkám dobře. „Problém nebyl v tom, že byla cesta pod sněhem,“ upozornil Grožaj. Cesta je na území národního parku, a tudíž na ní není možné použít chemický posyp.

Vozovku z Nové Pece směrem k hranicím Rakouska využívají podle jeho slov prakticky jenom lyžaři, kteří míří na Hochficht. Rozšíření vozovky v kritickém úseku brání ekologové, kteří jsou i proti stavbě lanovky z Nové Pece na Hochficht. Podle Jiřího Hůlky lze ovšem zajistit větší bezpečnost lyžařů jedině jejím vybudováním, o což Hornoplánští usilují už několik let. „Alternativní dopravní propojení do lyžařského areálu Hochficht by se mělo co nejrychleji vyřešit, protože k ničemu jinému tato silnice v zimě opravdu neslouží,“ podotkl Hůlka.

Pro lanovku je po své nepříjemné zkušenosti všemi deseti například Yvetta Dejmková z Horní Plané. Vloni se také vyhýbala protijedoucímu autu a kvůli tomu skončila mimo silnici. „Je to tam boj o život,“ zdůraznila Dejmková.

Ačkoliv se řidiči shodují, že je cesta přes Zadní Zvonkovou nebezpečná, využívají ji neustále. Důvod je jednoduchý – žádnou jinou možnost nemají. Pokud se tedy řidič nevydá přes Vyšší Brod, kudy se jezdilo kdysi. Jenomže, jak zavzpomínal Emil Horváth z penzionu U Medvídků v Hůrce, cesta to byla neskutečně zdlouhavá. „Byla to katastrofa,“ dodal Horváth.

„Každopádně silnice je to úzká a jsou tu problémy i v létě, natož v zimě,“ zhodnotil stav přístupové komunikace na Hochficht starosta Nové Pece Petr Sedláček. Jednoznačně by podle jeho slov pomohla výstavba lanovky z české strany. „Pro tuhle silnici by to znamenalo veliké odlehčení,“ domnívá se starosta. I když podle něho dopadla krize na turismus až nyní, pořád je frekvence lyžařů směřující tudy na rakouské sjezdovky velká. „Je to nárazové, nejvíce aut tudy jede v koloně ráno na Hochficht a odpoledne, když skončí provoz lanovky, zase zpět,“ doplnil starosta Sedláček