Na středeční jednání do Prahy cestoval ředitel Správy Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava autobusem. Veřejnou hromadnou dopravu nebo služby známých ale bude využívat následující rok mnohem častěji.

Stráský informaci Deníku potvrdil s tím, že udělené body měl hlavně za překročení rychlosti.

„Podle písemné výzvy Městského úřadu Prachatice k odevzdání řidičského oprávnění jsem dvanáct bodů nastřádal v letech 2007 až 2011,“ upřesnil Jan Stráský. Řidičské oprávnění musel odevzdat do úschovy 6. října.

Podle ředitele správy parku nesouvisel žádný z udělených bodů s dopravní nehodou ani s tím, že by někomu svým vozidlem způsobil zranění.

Kdy a kde ale nedodržel povolenou rychlost si ředitel národního parku Jan Stráský ale už nevzpomněl. „Ve dvou případech šlo o záznamy snímací techniky,“ doplnil Stráský. Současně zdůraznil, že nikdy nepoužil k omluvě přestupku institut osoby blízké.

Ředitel správy parku podle svých slov najezdí ročně tisíce kilometrů. „Mám najeto téměř jeden milion kilometrů na motocyklu, osobním a nákladním autem. Na jedné straně si uvědomuji, že jezdím-li ročně padesát až sedmdesát tisíc kilometrů, pravděpodobnost drobného překročení rychlosti a současně zjištění přestupku je vysoká. Na druhé straně je právě v případě tak intenzivního použití vozidla na místě zvýšená pozornost, kterou jsem na chvíli ztratil,“ připustil ředitel Stráský.

Záliba v turistice se teď bude řediteli Správy Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava Janu Stráskému hodit víc, než kdy před tím. Rok totiž nesmí usednou za volant žádného motorového vozidla. Pro plný počet nasbíraných trestných bodů totiž na jeden rok přišel o řidičský průkaz.

Převážně se jednalo o překročení rychlosti, což potvrdil sám Jan Stráský. „Žádný ze šesti případů nezpochybňuji,“ zdůraznil. S vidinou podobných důsledků si podle tiskového mluvčího Správy NP a CHKO Šumava Pavla Pechouška zjistili někteří další zaměstnanci správy, jak jsou na tom s přidělenými body. „Podle mých informací nikomu z pracovníků správy parku odebrání řidičského oprávnění nehrozí,“ uvedl Pechoušek, který si sám ověřil, jak je na tom s trestnými body. „Já nemám žádné,“ doplnil.

Bez možnosti využít osobní vozidlo je pro Jana Stráského cesta do práce poměrně komplikovaná. „Vzhledem k tomu, že nastalá okolnost je až nepředstavitelně velký zásah do života, nemohu se zbavit dojmu, že by řidič měl být varován v předstihu,“ podotkl Stráský. Aktuální zkušenost ale rozšířila jeho znalosti o bodovém systému. „Dnes vím, že existují legální prostředky, jak se tak citlivému zásahu do soukromí vyhnout. Měl jsem se informovat z vlastní iniciativy o svém bodovém stavu,“ říká Stráský.

Pokud se týká cesty do sídla správy parku, využívá podle slov mluvčího správy Pavla Pechouška Jan Stráský společnou dopravu s jinými zaměstnanci. „Do Vimperka vozí ředitele spolupracovníci z Národního parku Šumava, kteří bydlí v Prachaticích nebo poblíž. Snaží se využívat autobus, jako tomu bylo například dnes,“ uvedl Pechoušek. Připustil ale, že pokud jede na služební cestu, což v jeho případě bývá dost často, tak se pro něj zastaví ten, který s ním na tu služební cestu jede. „To se stalo například minulý týden, kdy jsme ředitele vyzvedávali společně s náměstkem Mánkem při cestě na Smrčinu. Určitě to není tak, že by pro ředitele jezdilo služební auto a vozilo ho do práce a z práce,“ zdůraznil Pechoušek.