Ludmila Kozlová.Ludmila Kozlová.Zdroj: Gratias TibiCena Gratias Tibi oceňuje mladé lidi, kteří aktivně mění okolní svět k lepšímu, a to ve třech věkových kategoriích: základní školy, střední školy a lidé do 30 let. Vítěze jednotlivých kategorií vybírá porota. Každoročně se ale uděluje také Cena veřejnosti, o jejímž vítězi rozhodnou lidé prostřednictvím online hlasování, které organizátoři spustí 28. srpna. „Letos jsme obdrželi 83 nominací, což je více než v předešlém roce. Máme z toho velkou radost především proto, že to značí neutuchající snahy mladých lidí měnit věci k lepšímu. Gratulujeme všem finalistům, ale zároveň moc děkujeme všem nominovaným projektům za to, že se nebojí brát věci do vlastních rukou,“ říká Linda Šilingerová, koordinátorka Ceny Gratias Tibi.

Projekty, které se neprobojovaly do finále, mají ještě šanci získat zvláštní uznání Člověka v tísni za nejlepší environmentální projekt. A novinkou posledních let je Cena za výrazný lidskoprávní počin, kterou obdrží zahraniční projekt z některé ze zemí, kde Člověk v tísni pomáhá. Mezi letošní finálové projekty postoupil například projekt Směřování mysli k udržitelným činům, za kterým stojí Ludmila Kozlová z Prachatic. Ta už na základní škole založila nezávislý Ekotým a s mladšími spolužáky a spolužačkami řešila místní environmentální problémy. Budovala v nich důvěru, že i přes nízký věk může každý přispět k udržitelnosti. V současné době, jako studentka gymnázia, pokračuje ve svých aktivitách a využívá svého vlastního příběhu k inspiraci vrstevníků.

Nepořádek u laviček v parcích je v Prachaticích v posledních týdnech na denním pořádku.
Odpadky patří do koše, ne pod lavičku. Strážníci si na bordeláře posvítí

Projekt Ludmily Kozlové bojuje v kategorii střední školy a ve finálovém klání je jediným z jihu Čech. Nese název Směřování mysli k udržitelným činům. Ludmila Kozlová byla velmi aktivní už jako žákyně základní školy v Prachaticích. Založila tam nezávislý Ekotým a s mladšími spolužáky a spolužačkami řešila místní environmentální problémy. Učila je samostatnosti a díky aktivní formě se děti dozvěděly mnohé o ochraně životního prostředí, naučily, co obnáší připravit vlastní projekt, procvičovaly komunikační schopnosti a objevovaly mediální a kritické myšlení. Budovala v nich důvěru, že i přes nízký věk může každý přispět k udržitelnosti. V současné době, jako studentka gymnázia, pokračuje ve svých aktivitách a využívá svého vlastního příběhu k inspiraci vrstevníků.

Porota u Ludmily velmi oceňuje, jak aktivně a dlouhodobě se věnuje problematice životního prostředí. Sama v této oblasti realizuje projekty a zároveň motivuje a pomáhá spolužákům s realizací jejich vlastních počinů zaměřených na ochranu životního prostředí. Je inspirativní a jako jednotlivec může mít pozitivní vliv na své okolí, pokud se věnuje projektu s takovým nasazením. Porota dále vyzdvihla, jak Ludmila využívá nejen přímého kontaktu se spolužáky, ale také se účastní různých debat, konferencí a šíří osvětu na mnoha platformách.