Přesně dnes začala na Šumavě slavnostně zimní běžkařská sezona. Správa Národního parku Šumava ve spolupráci s několika obcemi proto připravila pro návštěvníky celou řadu akcí. Jenomže začátek sezony v jižní části Šumavy poznamenala těžba dřeva a s ní spojené prohrnutí několika kilometrů lesních cest. Ještě 14. prosince odvážela ze Stožecka a Českožlebska nákladní vozidla dřevo, které Správa prodala v aukcích.


Podle některých místních podnikatelů a starostů dotčených obcí tím Správa vlastně zmařila to, o co veřejně usiluje, což je propojení šumavské magistrály od Železné Rudy po Lipno, a na co sehnala dva miliony korun od generálního sponzora. Tím je pro letošní Bílou stopu Česká spořitelna.


Vedení Správy protažení lesních cest jen krátce před zahájením zimní běžkařské sezony omlouvá tím, že neporušila žádný předpis a nutností vyvézt z lesa vytěžené a v aukcích prodané dřevo. Podle ředitele Správy Jiřího Mánka je v regionu všeobecně známa směrnice pro úpravu či neúpravu lesní cestní sítě. „Podle těchto pravidel se lesní cesty smí udržovat až do 15. prosince kalendářního roku. Snažíme se dbát na to, aby cesty byly včas připraveny pro zimní lyžařskou sezonu. V tomto konkrétním případě se jednalo o úpravu cest pro možnost přiblížení dřeva, které bylo již prodáno v aukcích a nebylo již v majetku Správy Národního parku Šumava. V rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů jsme byli povinni zajistit transport tohoto dřeva z lesa," uvedl Jiří Mánek.


Současně připustil, že je podobný přístup do budoucna třeba upravit. „Musím říci, že s aukcemi teprve ve větší míře začínáme a do budoucna se celou realizaci budeme muset naučit lépe koordinovat. To znamená, že aukce budeme na příští rok muset ukončit mnohem dříve, byť v souladu se všemi směrnicemi může Správa protáhnout cesty ještě 14. prosince, aby k podobným situacím jako v letošním roce nedocházelo," uznal ředitel Správy. Diskutovat o možných řešeních chce jednat v příštím roce i v Radě parku.


To potvrdil rovněž Jan Kozel, náměstek ředitele pro lesní ekosystémy. „Úmyslné těžby bychom chtěli rozprostřít do celého roku, což by znamenalo, že plánování pro nás bude jednodušší než letos a uděláme vše pro to, aby k podobným situacím nedocházelo," naznačil náměstek Kozel možné řešení.


K prohrnutí přibližovacích lesních cest, které přes zimu slouží veřejnosti jako běžecké lyžařské trasy, ale dochází podle starosty Stožce Martina Černého pravidelně. „Myslím si, že se nejedná o pochybení jednotlivce, jak se to někdo snaží prezentovat, ale spíše celkové organizace těžby a odvozu jako systému, zejména ve spojení s výraznějším využívání prodeje dřeva přes elektronické aukce," domnívá se stožecký starosta.


Pokud už někdo podle něho přistoupí na myšlenku, že bude kvůli ekonomice těžit, což samo o sobě v případě národního parku vyvolává celou řadu spekulací, měl by je zkoordinovat tak, aby těžby nenarušovaly následně další aktivity, které jsou ekonomicky podstatné pro existenci obcí na Šumavě, a to je turistický ruch. Na zřetel by měla Správa parku brát i fakt, že právě Stožecko a Novopecko leží v nižších polohách, sněhové srážky jsou zde nižší než u výš položených šumavských obcí a délku zimní sezony ovlivní i fakt, že sníh v těchto klimatických podmínkách i rychleji odtává.