Podle ředitele prachatického závodu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Jiřího Růžičky bylo zpevnění svahu už naprostou nutností. Řidiči si možná ještě vzpomenou na léto roku 2006, kdy po přívalových deštích poprvé ujela část svahu až na vozovku. Vzhledem k poměrně velkému rozvodí nad tímto úsekem silnice a spodním pramenům přímo ve stráni byl i v dalších letech celý svah méně stabilní. „Je potřeba svah zpevnit štěrkovým drenem a geotextilními vrstvami. Svah se pak znovu zatravní, aby následně prorostl,“ uvedl Jiří Růžička. Podobné úpravy před lety řešili silničáři na stejné silnici u Bělče.

Příčinou narušování svahu byly jednak vydatné srážky stékající navíc z velké plochy nad svahem, a pak spodní prameny. „Ve výsledku to narušilo svah natolik, že jedna jeho část se sesunula na vozovku a v dalších letech docházelo k jeho dalšímu narušování,“ uvedl ředitel prachatické SÚSky. Zamezit dalšímu narušování chtějí silničáři nejen úpravami samotného svahu, ale už v jeho horní části odvedením povrchových vod betonovým úžlabím, spodní vodu budou odvádět drenáže v samotném svahu.

Sanace svahu bude stát zhruba půl milionu korun. Při rekonstrukci by podle Martina Grožaje z prachatického závodu SÚS měla dodavatelská firma do svahu postupně uložit zhruba pět set tun štěrkodrtě, necelých pět set metrů čtverečních geotextilních vrstev a necelých sto třicet tun drceného kameniva.

Vzhledem k tomu, že sanaci zajišťuje těžká technika, je aktuálně provoz po silnici II/145 v daném úseku řízena světelnou signalizací obousměrně jen jedním jízdním pruhem. Přestože jsou na to řidiči upozorněni v dostatečném předstihu v obou směrech, zejména od Husince, kde je doprava ze dvou jízdních pruhů svedena následně do jednoho v protisměru, je řidiči respektují doslova až na poslední chvíli. „Nemohu souhlasit s tvrzením, že by dopravní značení někdo mohl přehlédnout. Řidiči jsou v dostatečném předstihu a opakovaně upozorněni jak na práce, tak na povinnost snížit rychlost jízdy vozidla. Bohužel, někteří tomu nevěnují pozornost, a jak jsem se měl možnost osobně přesvědčit, na světelnou signalizaci a staveniště reagují až doslova na poslední chvíli,“ upozornil Martin Grožaj.