„V praxi to znamená, že jsou upravena pravidla schvalování technické způsobilosti a technické podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích,“ řekl vedoucí prachatického dopravního inspektorátu Martin Grožaj.

Pořád je nákladní

Jednou z nejdiskutovanějších částí vyhlášky je možnost demontáže přepážek oddělujících prostor pro cestující od prostoru nákladového. „Provozovatel vozidla si nově může přepážku demontovat bez toho, aby změnu ohlásil na registru vozidel. Musí však i nadále počítat s tím, že jeho auto zůstává stále vedeno jako nákladní,“ upozornil policista.

V případě, že by takovou změnu chtěl provést majitel auta například typu MPV, může tak učinit, ale nesmí přidat do vozidla pohotovostní sedadla a zvýšit tak počet míst k sezení. „To může učinit pouze se souhlasem výrobce vozu a jeho následnou změnou v registru, kde mu bude úředně povoleno navýšení počtu míst k sezení,“ potvrdil Martin Grožaj.

V případě, že v registru vozidel nedojde ke změně, fakticky provozovatel vozidla přepravuje osoby v ložném prostoru, což je zákonem přímo zakázáno.
„V případě dopravní nehody by mohly být dopady pro provozovatele dost fatální,“ řekl Martin Grožaj s tím, že každý takový prohřešek snadno při silniční kontrole prozradí malý technický průkaz.

Doplnění lékárniček

Další změnou je vybavení lékárniček. Nově nemusejí být lékárničky vybaveny sterilními obvazy, ale na druhou stranu přibyla povinnost vybavit lékárničku letákem o postupu při zvládnutí dopravní nehody.

„S doplněním lékárniček ale vlastníci motorových vozidel nemusejí úplně spěchat, neboť na doplnění požadovaného materiálu mají čas až do konce příštího roku,“ doplnil policista.
Lékárnička je povinná výbava vozidla, a tak k její kontrole policisté čas od času přistoupí už jen z toho důvodu, že je nutné hlídat dobu použitelnosti. „Osobně jsem se při kontrole jednoho vozidla setkal s lékárničkou sedmatřicet let starou. Obvaz už nebyl obvazem, ale rozpadající se hmotou,“ popsal Grožaj případ z praxe.

Delší tramvaje

Další od úterý platnou novinkou je také povinnost mít v každém vozidle reflexní vestu. „I zde ale platí lhůta na doplnění, a to až do konce příštího roku,“ upřesnil.

Kuriózní změnou je navýšení celkové délky u tramvaje ze současných čtyřiceti metrů na šedesát dva metrů. „S tímto typem vozidla se ale řidiči na území Prachaticka nepotkávají,“ uzavřel Martin Grožaj s tím, že také přípojné vozidlo vykonávající práci na silnici musí být nově vybaveno oranžovým majákem.

Druhy lékárniček, jejich obsah a výbava a jejich použití podle druhů vozidel včetně vzoru letáku o postupu při zvládání dopravní nehody