VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prachatice čekají automobilové závody

Prachatice - Po dvaceti letech se na silnici z Prachatic na Libínské Sedlo vrací tehdy tradiční automobilové závody do vrchu. Pojede se závod, který bude součástí mistrovství České republiky, a to ve dnech 13. a 14. června.

17.5.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Pokračují

„Odjelo se zde tehdy čtrnáct ročníků a my bychom chtěli na to navázat a pokračovat rovnou patnáctým. Nechceme všechno zahodit a začínat od nuly,“ říká Karel Švec, který stojí v čele organizátorů této akce.

Republika

Prachatičtí se pokusili hned zařadit do významného seriálu a povedlo se. Závod bude součástí desetidílného mistrovství České republiky. „Dostalo se nám podpory od města Prachatice i dalších partnerů, bez kterých by se podobná akce nedala uspořádat. Je to pro nás zavazující, v seriálu mistrovství republiky chceme organizací i vším okolo uspět. Jede se ve dnech 13. a 14. června, jedná se tedy o dvoudenní závody,“ dodává Karel Švec.

Program

Jedná se prakticky o dva na sobě nezávislé závody. „V sobotu se dopoledne od osmi do půl jedenácté odjedou dva tréninky, od jedné hodiny odpoledne začne samotný závod. Po jeho odjetí dojde na vyhlášení vítězů a úplně stejný program bude připraven i v neděli.

Zajímavá trať

Soutěž na trase mezi Prachaticemi byla vždy oblíbenou a určitě přitáhne silnou konkurenci. „Trasa zůstává a měří 5,1 kilometru. Startovat budeme asi třicet metrů nad semafory na výpadovce na Volary. Nad startem bude vytvořen umělý retardér, kde bude i první divácké místo. Je tam rozhled až tři sta metrů na trať, kde mohou fanoušci auto sledovat. Druhé divácké místo bude u Fefrovského rybníčku, kde bude nainstalován i radar měřící rychlost přijíždějících aut. Jejich rychlost se bude přenášet na světelnou tabuli, aby měli diváci možnost porovnávat rychlosti aut. Třetím diváckým místem je samozřejmě Americká zatáčka a čtvrtým Perlovická zatáčka, kde je výhled na trať skoro půl kilometru. Cíl je přibližně padesát metrů pod horizontem při vjezdu do obce Libínské Sedlo,“ popsal trať i se zajímavými místy šéf soutěže.

Bezpečnost

Zajímavých míst pro diváky je však na trati ještě daleko více, ale těžko by se asi zvládalo organizačně. „Jsme si vědomi, že vybraná divácká místa musíme perfektně zajistit proti případnému střetu aut s diváky. Je mi jasné, že při možnosti přístupu k trati je těch míst více, ale vše se budeme snažit směřovat do těchto čtyř, kde jsme schopni maximální bezpečnost zajistit,“ říká Karel Švec a dodává: „Události z některých závodů v republice samozřejmě varují a jsme si vědomi, že na sebe bereme velkou zodpovědnost. V diváckých místech budeme diváky umisťovat do bezpečné vzdálenosti, aby i při případném vyjetí z trati nemohli být autem zasaženi. V zatáčkách budeme lidi stavět do jejich vnitřku, tedy na druhou stranu než by mohlo auto vyletět. Vše bude takzvaně zamlíkované, všude budou pořadatelé, budou instalovány cedule se zakázaným prostorem, takže pro bezpečnost uděláme maximum. Je to na druhé straně i o lidech. Když se snažím dostat někam, odkud mě pořadatel vykáže, tak hazarduji se svým životem. Někdy se setkáváme s lidmi, kteří nechtějí pořadatele poslechnout. Řeknou, že tam stojí na vlastní nebezpečí, ale to je absolutní nesmysl. Po letech zkušeností z rallye víme, kam a do jaké vzdálenosti můžeme diváky postavit.“

Technická zóna

Automobilové závody nejsou jen o tom vidět auta na trati, ale diváci se rádi kochají zajímavými stroji i v technické zóně, kde si je mohou prohlédnout. Při rallye bývají taková místa v kasárnách. Při závodu do vrchu je na podobnou věc také myšleno. „Jako servisní zónu využijeme prachatický obchvat. Silnice tak bude uzavřena od křižovatky u bývalého Šumavanu až k odbočce k mlékárně. Tam to bude úplně uzavřené a fanoušci si budou moci auta prohlédnout. Musí se však počítat s tím, že silnice od odbočky k mlékárně ke světlům bude průjezdná, aby se mohli lidé dostat do Lázní svaté Markéty. Tam budeme apelovat na lidi, aby chodili po chodnících a ne mezi svodidly. Budou tam pořadatelé, kteří to budou vše hlídat a korigovat,“ dává další důležité informace Karel Švec.

Zajímavé vozy

Již před avizovanými dvaceti lety mohli diváci vidět opravdové lahůdky automobilového sportu. Vývoj jde nezadržitelně dál a o to více zajímavých aut bude k vidění i v červnu. „Musím na tomto místě říci, že oproti závodům před těmi dvaceti lety se neobjevují formule. U těch je povinnost mít kolem trati trojitá svodidla, protože pod dvojitá by formule mohla vjet. Jinak ale uvidíme auta v jedenácti třídách a samozřejmě tady budou i historici. Ten, kdo si pamatuje závody z minulosti, tak se setká třeba se Škodou 130 RS, jsou tam trabanty, Renault Alpine. Veteránů bude hodně, ale zajímavá budou i nová vozidla. Například Mitsubishi EVO IX, jedou Lotusy a další moderní vozy dnes vyráběné, které jsou přestavěné na závody. Konkurence bude obrovská, může se mluvit o takových sto padesáti autech. Tak trochu neznámým autem je NCU TT, což možná nikomu nic neříká. Raritou bude Renault Alpine R 110, pojedou Audi Quattro a pokud se dostaví Škoda 200 RS, tak to bude velká historická lahůdka, těch je v republice snad jen pět,“ vypočítává ze startovního pole Karel Švec.

Vstupné lidové

Otázkou automobilových závodů je vždy zda vstupné ano či ne. Organizátoři udělali jakýsi kompromis, vstupné ano, ale hodně lidové. „Na zajímavých místech uděláme vstupy a bude se vybírat padesát korun na oba dva dny. Za tu padesátku lidé obdrží ještě průvodce sezonou závodů do vrchu, program závodu se startovní listinou. V tomto kontextu je ta padesátka opravdu symbolická,“ dodává ke startovnému Karel Švec.

Jedou i místní

I Prachaticko má závodníky, kteří se zúčastňují různých automobilových závodů. Někteří pojedou i zde. „Přímo z místních jsou přihlášeni René Klíma a jeho syn Roman. Je zde ještě další jezdec, jméno si však nemohu vybavit. Z Prachaticka by se však mohla objevit i další jména,“ věří Švec.

Omezení dopravy

Dostat do Prachatic mistrovství republiky asi nebylo až tak jednoduché, ale vše organizátoři zvládli. „Přes automobilový svaz to nabylo až tak těžké. Oslovil nás promotér těchto závodů Eda Patera, který zde také jezdíval, zda bychom tradici obnovili a šli do vrchů. My si s touto myšlenkou již čas pohrávali, takže nás brzy ukecal. Má to větší tradici než rallye a přitáhne to i více diváků. Slovo dalo slovo a šli jsme do toho. Pak jsme společně s Martinem Grožajem museli dát dohromady možné objízdné trasy pro nákladní i osobní dopravu, přeci jenom bude dva dny zavřen hlavní tah z Prachatic na Volary. Oslovili jsme město Prachatice, které tento záměr podpořilo a v neposlední řadě to byly opět stohy žádostí na obce, kudy povedou objízdné trasy, aby nám daly souhlas, stejně tak i Okresní správu silnic. Nejtěžší bylo samozřejmě sehnat finance. Sháníme to po kouskách, ale věřím, že se nám všechno povede,“ dodává Karel Švec

Bude i rallye?

Se jménem Karla Švece byly spojeny v minulých letech závody ve sprintrally. Uspořádat však dva tak náročné podniky v jednom roce je asi nad síly organizační i finanční. „Sprintrally je pro mě velké dítě. Začínal jsem před sedmi lety a museli jsme nejprve odjet tři závody, abychom se mohli dostat do mistrovství republiky. Tři roky nás hodnotili a nakonec jsme se do seriálu dostali. Chtěli bychom u sprintrally zůstat a termín máme první víkend v září. Nejhorší je však finanční otázka a současná finanční krize nám asi nedovolí tento podnik u nás uspořádat. Mě osobně to hodně mrzí. Sedm let kolem soutěží a mraky práce, to nikdo nechce hodit za hlavu. Vrchy jsou jakoby novým dítětem a vážím si jich stejně jako rallye a chtěl bych v nich pokračovat, pokud to bude možné. Chtěl bych v podvědomí lidí zanechat ten automobilový sport, aby tady něco bylo a je jedno, zda rallye či vrchy. Věřím tomu, že vrchy budou velkým tahákem, místní se dostanou k trati pěšky, nemusí se nikde přesouvat. To je oproti rallye velké plus,“ dodal k otázce, zda se pojede i sprintrally Karel Švec s tím, že zve všechny fanoušky automobilového sportu na dobrý sport.

Autor: Vladimír Klíma

17.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Horská služba zachránila běžkaře, pomoc volal přes aplikaci Záchranka

DUTAM zajel pobavit diváky do Zbytin.
40

DUTAM pobavil plný sál ve Zbytinách

Další medaile! Bronz pro Erbanovou, vybojovala ho ve sprintu na 500 metrů

Na nejkratší rychlobruslařské trati, sprintu na 500 metrů, vybojovala česká jezdkyně Karolína Erbanová bronzovou medaili! Lepší byla pouze zlatá Japonka Nao Kodairaová a stříbrná Korejka I Sang-Hwa.

Výhra ve skupině! Češi si poradili i se Švýcary

/FOTOGALERIE/ Ani ve třetím olympijském zápase nenašli hokejisté České republiky přemožitele a po úspěších nad Koreou a Kanadou v neděli ráno našeho času porazili Švýcarsko 4:1. Tím si zajistili vítězství ve skupině a přímý postup do čtvrtfinále.

Nový hlubocký kastelán se na zámku i ženil

Hluboká nad Vltavou - Zámek Hluboká nad Vltavou má od začátku roku nového kastelána.

OBRAZEM: Zbytinskému masopustu vládlo mládí a tance Huhu v podání miss Afrika.

Zbytiny - I když po Popeleční středě, tedy již v době půstu, ale na ten si dali domácí výjimku a masopust se ve Zbytinách konal se vším všudy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT