„Lanový park jsme si vybrali z toho důvodu, že kompozičně zapadá do přípravy policistů. Učí se zde pracovat jak jednotlivě, tak i v týmu. Policisté musí přemýšlet nad každou jednotlivou překážkou a hledat nejvhodnější řešení, jak ji překonat,“ popisoval instruktor zásahové služby pro práci ve výškách Milan Linhart.

Extrémní podmínky

Policisté zdolávali jednotlivé překážky s velkým nasazením.
„Nemají ochranné balistické prostředky, ale pouze taktické vesty, tedy odlehčenou výstroj. Podobná cvičení učí policisty řešit situace v extrémních podmínkách, se kterými se běžně ve výkonu služby setkávají. Tyto znalosti a zkušenosti využili naši policisté například při nedávných povodních na Moravě a v Čechách. Zde se mohou naučit jak se správně zachovat v nestabilním prostředí a podle toho reagovat. Úzce spolupracujeme i s integrovaným záchranným systémem“ popisuje Linhart.

Podle slov Milana Linharta absolvují příslušníci zásahové služby ročně hned několik cvičení. „Jsou cvičeni na různých přírodních překážkách, trenažerech. Výcvik tvoří zhruba pětadvacet procent jejich pracovní doby. Je vidět, že si policisté celou trasu skutečně užívají a jednotlivé překážky zvládají s velkým odhodláním,“ dodal.

V parku poprvé

Podle slov tiskové mluvčí jihočeské policie Jany Kameníkové má policie rozhodně v plánu v podobných cvičeních v lanovém parku pokračovat. „Je to přínos pro práci policistů. V tomto parku jsme dnes poprvé a je vidět, že to byla správná volba. Příslušníci zásahové služby jsou nasazováni na skutečně nebezpečné pachatele,“ zhodnotila mluvčí.
Na policisty čekalo v lanovém parku celkem šedesát překážek.

„Park je rozdělen do čtyř tras. Nejobtížnější představuje technická část. Celková délka trasy je potom jeden a půl kilometru. Běžní návštěvníci našeho parku zvládnou celý okruh za zhruba šest až sedm hodin. Příslušníci zásahové služby však vzhledem ke své dobré kondici potřebují poloviční čas, tedy okolo tří až čtyř hodin,“ popsal Filip Pekárek, ředitel společnosti, jež lanový park vlastní a provozuje.

Policisté podle jeho slov na dráze nacházejí překážky vysoké i dvacet metrů.
„Nejnižší začínají na čtyřech metrech. Do budoucna plánujeme výstavbu další části, ve které nabídneme dalších zhruba dvacet překážek,“ dodal Pekárek.

Více v tištěném vydání ve čtvrtek 16. dubna 2009.