Už ale čeká sedmý měsíc a své peníze stále nemá. Tedy ještě minulý čtvrtek před odjezdem na dovolenou neměl.
Výpověď podal 26. října s tím, že od prosince mu běží dvouměsíční výpovědní lhůta. Jenže ta se o měsíc prodloužila, neboť dokumenty dorazily na centrálu firmy až  2. listopadu. „To jsem vůbec netušil. Myslel jsem, že lhůta běží od chvíle, kdy jsem byl na přepážce. Tohle mi vysvětlili na bezplatné lince fondu až začátkem května, když jsem se začal zajímat, proč stále nic nemám," upřesnil.
Výpovědní lhůta proto začala běžet od následujícího měsíce, tedy od prosince. Skončila v lednu. Od února běží tři měsíce na zpracování.  „Pořád mi to ale nevychází podle toho, co mi všude vysvětlují. Nejdéle na začátku května jsem měl peníze mít na účtu a zatím stále nic," konstatoval  pan Fišer.


Pokud by výpověď podal o pár dnů dříve, mohl si svých peněz užívat možná už na konci dubna.
Jak má klient penzijního fondu postupovat, vysvětlil jeho mluvčí Petr Brousil: „Klient bude na přepážce potřebovat svůj občanský průkaz, podle dokladu úřednice ověří podpis. Pokud svou žádost sepíše na přepážce pojišťovny výpověď smlouvy se žádostí o odbytné dnes, tedy 15. května, do čtyř pracovních dnů bychom ji měli obdržet v sídle společnosti. Od následujícího měsíce, tedy od června, běží výpovědní lhůta. Ta činí dva měsíce. Smlouva tak zanikne 31. července, v poslední den výpovědní lhůty. Nevyužije-li klient žádné naší akce pro urychlení výplaty, obdrží finanční prostředky do tří měsíců od ukončení, tedy do 31. října 2012."
Už při podávání výpovědi ze smlouvy se podivoval nad tím, že po něm úřednice vyžadovaly důchodový výměr, i přesto, že měl v ruce oficiální kartu o nástupu do důchodu od ministerstva vnitra. Vše ale předložil.


Zároveň odmítl nabídku, že by část uspořených peněz nechal ve fondu. „To prý by mi zbytek vyplatili okamžitě," podotkl s tím, že i přesto, mu ještě přišel návrh smlouvy v obálce poštou na adresu bydliště. Ani na něj ale nereagoval.  „Peníze jsem chtěl dát dětem. Jsem z toho trošku rozčarovaný,"  podotkl pan Fišer s tím, že nechce rozhodně hanit penzijní fondy: „Chtěl jsem se jen podělit o svou zkušenost. Asi by se celý příběh více hodil do pravidelné páteční rubriky Co mě v tomto týdnu naštvalo. Chci, aby i ostatní senioři věděli, co je čeká, než se ke svým úsporám  dostanou. Musejí žádat včas."

Výplata úspor z penzijního fondu může trvat klidně šest měsíců
Vybrat si peníze z penzijního připojištění nemusejí jen senioři. Než ale dotyčný  naspořené peníze získá, trvá to půl roku. Každý z nás má k dispozici podmínky smlouvy, které by si měl nastudovat. Na dotazy Prachatického deníku, jak postupovat při výpovědi smlouvy, odpovídal tiskový mluvčí Penzijního fondu České pojišťovny Petr Brousil.

Jaká pravidla má Česká pojišťovna při vyplácení peněz z penzijního spoření?
Pravidla pro výplatu úspor v penzijním fondu se řídí podmínkami danými penzijním plánem platnými v době uzavření smlouvy. Pokud si klient např. sjednal spoření v roce 2004, je při jednorázové výplatě vkladů lhůta zmíněných šest  měsíců.

Upozorňujete klienty na taková pravidla předem?
Klient se před podpisem smlouvy musí seznámit s podmínkami smlouvy včetně uvedených lhůt. Toto při sjednání smlouvy také stvrzuje svým podpisem. V tomto ohledu školíme i spolupracující finanční poradce, kteří s klienty smlouvy uzavírají nebo sepisují žádosti o výplatu.

Jaký datum výpovědi smlouvy vlastně platí? Ten, který má klient na dokumentu, jež si odnese z přepážky, nebo ten, který si zaevidují v Praze, i když o týden déle?
Podle podmínek daných penzijním plánem platí datum doručení smlouvy do sídla fondu. Pokud tedy někdo sepisuje žádost o výplatu na samém konci měsíce, může se stát, že bude do sídla fondu doručena až v následujícím měsíci, jako v tomto případě.

Je běžné, že trvá týden, než se papír s výpovědí podepsaný klientem dostane v době internetové komunikace do sídla firmy až po týdnu?
K takové situaci může dojít, zvláště, když dokumenty „cestují" ke zpracování z jednotlivých regionů Česka. Většinu dokumentace ale obdržíme v sídle společnosti do čtyř pracovních dnů.
Pouze elektronická data k přijetí žádosti o výplatu nestačí. Ke schválení výplaty fond potřebuje písemný dokument s podpisem a s potřebným ověřením, který ještě u nás projde důkladnou interní kontrolou a samozřejmě se archivuje – jde přece o výplatu peněz, maximální pečlivost je proto v takových případech na místě.

Proč, když jednou klient odmítl nechat si část naspořených peněz ve fondu, ho opět kontaktuje dopisem a návrhem smlouvy, kterou nechce?
Naši finanční poradci od nás mají pokyn tuto možnost klientům nabízet. Centrála penzijního fondu ovšem nemá informaci, zda to bylo skutečně provedeno. Protože víme, že řada klientů má o zrychlený režim výplaty peněz zájem, ale informováni o ní občas nebývají, pro jistotu tuto možnost nabízíme ještě korespondenčně. Navíc, pro klienty jde o možnost jednoduše dál získávat státní příspěvky.

Je výpověď penzijního spoření zpoplatněná? Jakou částkou? Kdy se  částka platí?
Výplata jednorázového vyrovnání nijak zpoplatněná není.

Musí být člověk v důchodu, aby si vybral peníze ze svého důchodového připojištění? Je nutné to dokládat například důchodovým výměrem?
Stávající zákon nijak neřeší, zda je klient již v důchodu či nikoliv a stanovuje lhůty shodně pro všechny osoby.