VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dotazníky nemocnici ukázaly, co je ještě třeba zlepšovat

Prachatice - Prachatická nemocnice už má jasné výsledky z anketního šetření, do kterého se pustila.

19.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Vyplývá z něho, co se pacientům v nemocnici líbí, s čím jsou spokojeni a co by chtěli naopak zlepšit. Oproti prvnímu čtvrtletí tak pacienti velice pozitivně hodnotí zlepšení informovanosti pacientů ze strany lékařů, stran léčení a vyšetřování pacientů. V devíti případech se pacientům „nezdála“ nemocniční strava a v případě ambulancí si pak pacienti stěžují na nedosažitelnost lékařů.
Je třeba ale upřesnit, že na stravu poukázalo devět rodiček, dvě maminky na dětském oddělení a dva pacienti si pak stěžovali na nedostatek stravy. Obecně je ale právě strava jedna z věcí, kterou si lidé chválí. Kladné ohlasy má nemocnice od pacientů, personálu i cizích strávníků. Přesto, že je číslo nespokojenosti vyšší, vyšlo pouze vyjádřením některých maminek, kterým nevyhovuje skladba – některá jídla hůře snáší. Ale jídelníček je celkem jednoduše řešitelný problém.
„Oproti tomu se ukázalo, že naši pacienti jsou spokojeni s jednáním a vystupováním sester. Ze sto devadesáti čtyř odpovídajících je chválí sto devadesát dva respondentů,“ říká hlavní sestra Nemocnice Prachatice, a. s., Dagmar Janoušková. Za druhé čtvrtletí letošního roku lidé v nemocnici odevzdali dvě stě sedmdesát čtyři dotazníků, na lůžkové části 197, v ambulancích 77.
Lůžkové části vyšly z ankety lépe. „Dotazníky jsou pro nás ukazatelem, co je třeba zlepšit. Například připomínky ke stravě nás vedou k tomu, že maminkám bude strava v rámci možností upravena, a to i na základě dotazů a přání. Opakuje se nespokojenost s hygienickým zařízením. Toho jsme si na některých odděleních vědomi a je v plánu rekonstrukce pavilonu chirurgie, kterého se to zejména týká,“ poznamenává hlavní sestra.
Do nespokojenosti s ambulantními složkami se podle vrchní sestry promítly především dovolené lékařů a řady pacientů ještě navíc zvýšili turisté.
„Přesto je zvýšená nespokojenost pacientů v této otázce nepříjemné zjištění a budeme tuto problematiku znovu projednávat a řešit. Čekání ale není problém jen naší nemocnice, vzhledem ke stížnostem pacientů se tím ordinace lékařů v kraji i republice zabývají stále více a začínají zvolna přistupovat na systém objednávání pacientů,“ vysvětluje Dagmar Janoušková.

Leona Fröhlichová

Nemocnice Prachatice, a.s.: Výsledky ankety na téma spokojenosti pacientů

V minulých měsících jste se někteří možná dočetli o výsledcích dotazníkového šetření na téma (ne)spokojenosti pacientů v Nemocnici Prachatice, a.s. v Radničním listě. Protože někteří pacienti, zvláště z okolních obcí, neměli možnost se s výsledky seznámit, napravujeme to dnes prostřednictvím Prachatického deníku.
V minulosti jsme již psali o zavedení systému řízení kvality, tzv. „ISO“ v Nemocnici Prachatice, a.s. Smyslem tohoto systému je snaha trvale zlepšovat služby, tj. poskytování zdravotní péče a součástí měření kvality služeb je též zjišťování spokojenosti pacientů – klientů. Proto jsou již od ledna v nemocnici trvale k dispozici dotazníky, které mohou pacienti na odděleních i v ambulancích (čekárnách) vyplňovat. V minulých týdnech proběhlo hodnocení druhé etapy vydaných dotazníků. Zde nabízíme zjištění z nich.


Výsledné hodnocení dotazníků:
Za sledované období dalších tří měsíců (2.čtvrtletí) bylo vybráno a celkem vyhodnoceno 274 dotazníků. Z toho v lůžkové části 197, v ambulantních složkách 77. Ve srovnání s minulým obdobím se zvýšil počet vyplněných dotazníků v lůžkové části - minule byla „lůžka k ambulanci“ v poměru 167:104.
A jaký byl výsledek hodnocení spokojenosti pacientů tentokrát? Nabízíme nejvýraznější zjištění; celý přehled za nemocnici je možné shlédnout na www.nempt.cz .
V lůžkové části byl nejvyšší počet kladných odpovědí (spokojených pacientů) zjištěn opět u otázky na jednání a vystupování sester a to v poměru 194:2 (nehodnoceno nebo nezodpovězeno 1 – dále jen N/číslo), projev zájmu ze strany sester (192:3, N/2) a v otázce na úroveň poskytování ošetřovatelské péče (192:3, N/2). Ve shodě s minulými výsledky se opakuje spokojenost s čistotou a pořádkem na odděleních (188:1, N/8). Celkem výrazné zlepšení jsme zaznamenali u hodnocení informovanosti pacientů o léčbě a vyšetření a to v poměru 179:6 (N/12). (Předchozí stav vyjadřoval poměr 142:22).
Nejvyšší počet nespokojených pacientů v lůžkové části se tentokrát ukázal v oblasti stravování (173:13; N/10), resp. ve složení stravy, na kterou poukázaly zejména maminky-rodičky (9) a dvě maminky na dětském oddělení. Zbylí 2 pacienti vyjádřili nespokojenost s množstvím - pociťovali nedostatek stravy. Maminkám bude strava upravena a to i na základě dotazů a přání, kterým v rámci možností vyhovíme. Jinak strava bývá v naší nemocnici hodnocena obvykle pozitivně; i mimo otázky, tedy formou poznámky navíc byly připsány (tentokrát 2) pochvaly pro stravovací provoz.
Opakuje se nespokojenost s hygienickým zařízením (177:11; N/ 9). Tohoto jsme si na některých odděleních vědomi a již je v plánu rekonstrukce pavilonu chirurgie, kterého se to zejména týká.

V ambulantní složce vyznívá tentokrát hodnocení méně příznivě – jednak z důvodu menšího počtu vyplněných dotazníků, ale mohl se projevit i důsledek dovolených a někdy pozměněného personálního obsazení na ambulancích. Výsledky hovoří takto:
Nejvyšší počet kladných odpovědí zjištěn opět v otázkách na jednání a vystupování sester (64:9, N/4).

Nejvyšší počet záporných odpovědí se opakuje a je to v otázce na dosažitelnost lékaře na ambulanci – nespokojenost s čekáním na vyšetření. Čísla se bohužel zvýšila na straně nespokojených pacientů. Důvody, proč k tomu docházelo, bylo jistě více. Vedle již uvedených (vybírání dovolených, změna personálu) to nemalou měrou způsobil na některých ambulancích i vyšší počet pacientů. Vedle těch „obvyklých“ se v době prázdnin dostavují vždy ještě zranění či nemocní „dovolenkáři“. A v období, kdy jsou uzavřené ambulance jiných zdravotnických zařízení (Vimperk, event. další soukromé provozy), nemůže naše nemocnice nápor pacientů běžně zvládnout. To není omluva, pouze částečné vysvětlení příčin neobvykle dlouhého čekání.
Přesto je zvýšená nespokojenost pacientů v této otázce pro nás opětovně nepříjemné zjištění; bude nutné tuto problematiku znovu projednat a promyslet možnosti řešení. Čekání není problém jen naší nemocnice; vzhledem ke stížnostem pacientů se tím ordinace lékařů v kraji i republice zabývají stále více a začínají zvolna přistupovat na (z pohledu personálu obávaný) systém objednávání pacientů.


Ukázka výsledků dalších otázek z ambulantní složky:
- spokojenost s informacemi o onemocnění, zranění a léčbě: 63:11 (N/3).
- spokojenost s informacemi lékaře, jak se chovat po vyšetření či ošetření: 59:11 (N/7).
- spokojenost se zájmem ze strany lékaře o problém pacienta: 60:13 (N/4).
Je pro nás potěšující vyšší počet vyplněných dotazníků a zejména zlepšení výsledků alespoň z lůžkového oddělení. Vedení nemocnice touto cestou děkuje opět všem pacientům a klientům, kteří dotazníky v minulých měsících vyplnili, za jejich čas i pozornost, které dotazníkům věnovali. Zároveň si dovolujeme tímto vyzvat naše pacienty a klienty i nadále ke spolupráci a vyplňování dotazníků. Právě opakovaná zjištění a informace „říkají“, že to nejsou fakta náhodná, ale opakující se zjištěné důvody, kterými je nutno se zabývat.
Dotazníky jsou na odděleních a v ambulancích k dispozici trvale. Jejich podoba se v příštím roce pravděpodobně změní (některé otázky se překrývají, jiné možná chybí – byl převzat vzor „z kraje“). Stále však bude vyhodnocování probíhat minimálně čtvrtletně a o výsledcích budeme vždy následně informovat . (Na stránkách nemocnice najdete současný i minulý celkový přehled jednotlivých otázek za lůžkovou a ambulantní část (www.nempt.cz).


D. Janoušková, hlavní sestra-manažer kvality ve spolupráci s Ing. Z. Opluštilovou, garant pro dotazníkové šetření, Nemocnice Prachatice, a.s.


Připomínky či náměty ke zlepšení našich služeb je možné vyjádřit i na adrese kvalita@nempt.cz či telefonním čísle 388 600 295.

19.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 95 Kč

Pomocníci v kuchyni Pomocná síla do kuchyně. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 95 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadavky: zdravotní průkaz., Výhoda: možnost příspěvku na dopravu. Vlakové spojení směr Volary (2 stanice). , Směnnost: na domluvě, práce o víkendech., Místo výkonu - Penzion Harmonie - Rohanov u Chrobol., Kontakt: M. Kubešová, tel. 388 311 648 nebo 773 585 870, Nástup ihned.. Pracoviště: Martina kubešová - provozovna, 383 01 Prachatice. Informace: Martina Kubešová, +420 388 311 648.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Pracovníci přímé obslužné péče v 16 690 Kč

Ostatní pracovníci v sociálních službách v oblasti pobytové péče aktivizační pracovník v sociálních službách. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16690 kč, mzda max. 25100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Výše platu - dle započitatelné praxe., Zaměstnání na dobu určitou s možností prodloužení. , Výhody:, Podnikové stravování, možnost osobního příplatku, Kontakt:, Drahomíra Stauberová, DiS., tel: 388306145, e-mail: sekretariat@domovseniorupt.cz. Pracoviště: Domov seniorů mistra křišťana, Bavorská, č.p. 936, 383 01 Prachatice. Informace: Drahomíra Stauberová, +420 388 306 145.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník dělník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nabízíme:, * příjemné pracovní prostředí, * po zaučení možnost navýšení mzdy, * závodní stravování, * jednosměnný provoz, * příspěvek na penzijní připojištění, * práce je svým charakterem vhodná spíše pro muže!!, , požadujeme:, 1) zodpovědnost , 2) spolehlivost, 3) oprávnění na VZV, , Popis práce:, , - vykládka a nakládka určeného zboží, které je v podobě zabalených palet a žoků pomocí VZV, - zodpovědnost za pořádek a čistotu ve skladě, - dbání pokynů nadřízeného. Pracoviště: Bachl, spol. s r.o. - bohumilice, 384 81 Čkyně. Informace: Martina Bělíková, +420 720 966 742.

Administrativa - Administrativa Asistent, asistentka 20 000 Kč

Odborní asistenti v administrativě asistent/ka účetního oddělení. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: praxe s účetnictvím podmínkou, samostatnost, splolehlivost, částečná znalost NJ, 20 dnů dovolené. Info na tel: 388304210 - Lenka Wimberskynebo lenka.wimbersky@fsgruppe.com.. Pracoviště: Fetter + spiritini konfex s.r.o. - prachatice, Nebahovská, č.p. 68, 383 01 Prachatice. Informace: Lenka Wimbersky, +420 388 304 210.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koncert Majáles 2018 se konal v sobotu 19. května ve Vimperku.
65

OBRAZEM: Na Majáles přišlo na osmnáct stovek lidí

V Lenoře pořádali dobrovolní hasiči ve své hasičárně tradiční oslavy sv. Floriána.
13

OBRAZEM: Lenorští ukázali dvě nová auta

OBRAZEM: Malé judisty vedl Mistr Evropy

Prachatice - Třídenní tréninkový kemp mladých judistů v rámci projektu Judo & Art zakončil nedělní tréninkový blok.

Třeboň ve čtvrtek zažije dětské dopravní klání

Třeboň - Žáky, kteří nejlépe uspěli v oblastních kolech soutěže mladých cyklistů BESIP, čeká 24. května okresní klání. Konat se bude v Třeboni.

OBRAZEM: Plavení dřeva na Schwarzenberském kanále zahájilo 21. sezonu

Jelení Vrchy - V roce 1997 po rekonstrukci Schwarzenberského plavebního kanálu v oblasti česko-rakouských hranic u potoka Ježová a údržbě doprovodné komunikace podél něj byl v pozdním jaru tehdy ještě mimořádně otevřen hraniční přechod Ježová – Iglbach.

Vimperk porazil dalšího lídra tabulky

Prachaticko - Fotbalová A skupina I.A třídy hrála 22. kolo a především na Vacov čekal zápas o mnoho.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT