VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dotazníky nemocnici ukázaly, co je ještě třeba zlepšovat

Prachatice - Prachatická nemocnice už má jasné výsledky z anketního šetření, do kterého se pustila.

19.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Vyplývá z něho, co se pacientům v nemocnici líbí, s čím jsou spokojeni a co by chtěli naopak zlepšit. Oproti prvnímu čtvrtletí tak pacienti velice pozitivně hodnotí zlepšení informovanosti pacientů ze strany lékařů, stran léčení a vyšetřování pacientů. V devíti případech se pacientům „nezdála“ nemocniční strava a v případě ambulancí si pak pacienti stěžují na nedosažitelnost lékařů.
Je třeba ale upřesnit, že na stravu poukázalo devět rodiček, dvě maminky na dětském oddělení a dva pacienti si pak stěžovali na nedostatek stravy. Obecně je ale právě strava jedna z věcí, kterou si lidé chválí. Kladné ohlasy má nemocnice od pacientů, personálu i cizích strávníků. Přesto, že je číslo nespokojenosti vyšší, vyšlo pouze vyjádřením některých maminek, kterým nevyhovuje skladba – některá jídla hůře snáší. Ale jídelníček je celkem jednoduše řešitelný problém.
„Oproti tomu se ukázalo, že naši pacienti jsou spokojeni s jednáním a vystupováním sester. Ze sto devadesáti čtyř odpovídajících je chválí sto devadesát dva respondentů,“ říká hlavní sestra Nemocnice Prachatice, a. s., Dagmar Janoušková. Za druhé čtvrtletí letošního roku lidé v nemocnici odevzdali dvě stě sedmdesát čtyři dotazníků, na lůžkové části 197, v ambulancích 77.
Lůžkové části vyšly z ankety lépe. „Dotazníky jsou pro nás ukazatelem, co je třeba zlepšit. Například připomínky ke stravě nás vedou k tomu, že maminkám bude strava v rámci možností upravena, a to i na základě dotazů a přání. Opakuje se nespokojenost s hygienickým zařízením. Toho jsme si na některých odděleních vědomi a je v plánu rekonstrukce pavilonu chirurgie, kterého se to zejména týká,“ poznamenává hlavní sestra.
Do nespokojenosti s ambulantními složkami se podle vrchní sestry promítly především dovolené lékařů a řady pacientů ještě navíc zvýšili turisté.
„Přesto je zvýšená nespokojenost pacientů v této otázce nepříjemné zjištění a budeme tuto problematiku znovu projednávat a řešit. Čekání ale není problém jen naší nemocnice, vzhledem ke stížnostem pacientů se tím ordinace lékařů v kraji i republice zabývají stále více a začínají zvolna přistupovat na systém objednávání pacientů,“ vysvětluje Dagmar Janoušková.

Leona Fröhlichová

Nemocnice Prachatice, a.s.: Výsledky ankety na téma spokojenosti pacientů

V minulých měsících jste se někteří možná dočetli o výsledcích dotazníkového šetření na téma (ne)spokojenosti pacientů v Nemocnici Prachatice, a.s. v Radničním listě. Protože někteří pacienti, zvláště z okolních obcí, neměli možnost se s výsledky seznámit, napravujeme to dnes prostřednictvím Prachatického deníku.
V minulosti jsme již psali o zavedení systému řízení kvality, tzv. „ISO“ v Nemocnici Prachatice, a.s. Smyslem tohoto systému je snaha trvale zlepšovat služby, tj. poskytování zdravotní péče a součástí měření kvality služeb je též zjišťování spokojenosti pacientů – klientů. Proto jsou již od ledna v nemocnici trvale k dispozici dotazníky, které mohou pacienti na odděleních i v ambulancích (čekárnách) vyplňovat. V minulých týdnech proběhlo hodnocení druhé etapy vydaných dotazníků. Zde nabízíme zjištění z nich.


Výsledné hodnocení dotazníků:
Za sledované období dalších tří měsíců (2.čtvrtletí) bylo vybráno a celkem vyhodnoceno 274 dotazníků. Z toho v lůžkové části 197, v ambulantních složkách 77. Ve srovnání s minulým obdobím se zvýšil počet vyplněných dotazníků v lůžkové části - minule byla „lůžka k ambulanci“ v poměru 167:104.
A jaký byl výsledek hodnocení spokojenosti pacientů tentokrát? Nabízíme nejvýraznější zjištění; celý přehled za nemocnici je možné shlédnout na www.nempt.cz .
V lůžkové části byl nejvyšší počet kladných odpovědí (spokojených pacientů) zjištěn opět u otázky na jednání a vystupování sester a to v poměru 194:2 (nehodnoceno nebo nezodpovězeno 1 – dále jen N/číslo), projev zájmu ze strany sester (192:3, N/2) a v otázce na úroveň poskytování ošetřovatelské péče (192:3, N/2). Ve shodě s minulými výsledky se opakuje spokojenost s čistotou a pořádkem na odděleních (188:1, N/8). Celkem výrazné zlepšení jsme zaznamenali u hodnocení informovanosti pacientů o léčbě a vyšetření a to v poměru 179:6 (N/12). (Předchozí stav vyjadřoval poměr 142:22).
Nejvyšší počet nespokojených pacientů v lůžkové části se tentokrát ukázal v oblasti stravování (173:13; N/10), resp. ve složení stravy, na kterou poukázaly zejména maminky-rodičky (9) a dvě maminky na dětském oddělení. Zbylí 2 pacienti vyjádřili nespokojenost s množstvím - pociťovali nedostatek stravy. Maminkám bude strava upravena a to i na základě dotazů a přání, kterým v rámci možností vyhovíme. Jinak strava bývá v naší nemocnici hodnocena obvykle pozitivně; i mimo otázky, tedy formou poznámky navíc byly připsány (tentokrát 2) pochvaly pro stravovací provoz.
Opakuje se nespokojenost s hygienickým zařízením (177:11; N/ 9). Tohoto jsme si na některých odděleních vědomi a již je v plánu rekonstrukce pavilonu chirurgie, kterého se to zejména týká.

V ambulantní složce vyznívá tentokrát hodnocení méně příznivě – jednak z důvodu menšího počtu vyplněných dotazníků, ale mohl se projevit i důsledek dovolených a někdy pozměněného personálního obsazení na ambulancích. Výsledky hovoří takto:
Nejvyšší počet kladných odpovědí zjištěn opět v otázkách na jednání a vystupování sester (64:9, N/4).

Nejvyšší počet záporných odpovědí se opakuje a je to v otázce na dosažitelnost lékaře na ambulanci – nespokojenost s čekáním na vyšetření. Čísla se bohužel zvýšila na straně nespokojených pacientů. Důvody, proč k tomu docházelo, bylo jistě více. Vedle již uvedených (vybírání dovolených, změna personálu) to nemalou měrou způsobil na některých ambulancích i vyšší počet pacientů. Vedle těch „obvyklých“ se v době prázdnin dostavují vždy ještě zranění či nemocní „dovolenkáři“. A v období, kdy jsou uzavřené ambulance jiných zdravotnických zařízení (Vimperk, event. další soukromé provozy), nemůže naše nemocnice nápor pacientů běžně zvládnout. To není omluva, pouze částečné vysvětlení příčin neobvykle dlouhého čekání.
Přesto je zvýšená nespokojenost pacientů v této otázce pro nás opětovně nepříjemné zjištění; bude nutné tuto problematiku znovu projednat a promyslet možnosti řešení. Čekání není problém jen naší nemocnice; vzhledem ke stížnostem pacientů se tím ordinace lékařů v kraji i republice zabývají stále více a začínají zvolna přistupovat na (z pohledu personálu obávaný) systém objednávání pacientů.


Ukázka výsledků dalších otázek z ambulantní složky:
- spokojenost s informacemi o onemocnění, zranění a léčbě: 63:11 (N/3).
- spokojenost s informacemi lékaře, jak se chovat po vyšetření či ošetření: 59:11 (N/7).
- spokojenost se zájmem ze strany lékaře o problém pacienta: 60:13 (N/4).
Je pro nás potěšující vyšší počet vyplněných dotazníků a zejména zlepšení výsledků alespoň z lůžkového oddělení. Vedení nemocnice touto cestou děkuje opět všem pacientům a klientům, kteří dotazníky v minulých měsících vyplnili, za jejich čas i pozornost, které dotazníkům věnovali. Zároveň si dovolujeme tímto vyzvat naše pacienty a klienty i nadále ke spolupráci a vyplňování dotazníků. Právě opakovaná zjištění a informace „říkají“, že to nejsou fakta náhodná, ale opakující se zjištěné důvody, kterými je nutno se zabývat.
Dotazníky jsou na odděleních a v ambulancích k dispozici trvale. Jejich podoba se v příštím roce pravděpodobně změní (některé otázky se překrývají, jiné možná chybí – byl převzat vzor „z kraje“). Stále však bude vyhodnocování probíhat minimálně čtvrtletně a o výsledcích budeme vždy následně informovat . (Na stránkách nemocnice najdete současný i minulý celkový přehled jednotlivých otázek za lůžkovou a ambulantní část (www.nempt.cz).


D. Janoušková, hlavní sestra-manažer kvality ve spolupráci s Ing. Z. Opluštilovou, garant pro dotazníkové šetření, Nemocnice Prachatice, a.s.


Připomínky či náměty ke zlepšení našich služeb je možné vyjádřit i na adrese kvalita@nempt.cz či telefonním čísle 388 600 295.

19.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Pokojská100 Kč

Uklízeči a pomocníci v ubytovacích a vzdělávacích zařízeních uklízeč-uklízečka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Neurčeno, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 150 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Úklid penzionu - Dobrá (u Volar) - práce jen o sobotách, řidičský průkaz sk.B a vlastní auto výhodou, Kontakt: , -Martina Wernerová, tel.: 723462069, e-mail: martinawernerova1@seznam.cz. Pracoviště: Martina wernerová, Národní, č.p. 1010, 383 01 Prachatice. Informace: Martina Wernerová, +420 723 462 069.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Zedník20 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) zedník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky:, - praxe v oboru, Místo výkonu práce:, - stavby po Jihočeském kraji, Informace - Hotel Zlatá Hvězda - Zdeněk Kutil , tel. 602461629, Dagmar Chodorová , tel. 776488717. Pracoviště: Gsi invest s.r.o. - vimperk, 1. máje, č.p. 103, 385 01 Vimperk. Informace: Zdeněk Kutil, +420 602 461 629.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač30 000 Kč

Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Obsluha CNC strojů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Čtení výkresové dokumentace. Praxe: práce na CNC strojích min. 3 roky. Manuální zručnost, zájem o práci, samostatnost, soustředěnost a smysl pro přesnost. Zaměstnanecké výhody: závodní stravování. Bližší informace podá paní Lenka Pazderská tel: 388 601 309, e-mail: pazderska@klimacz.cz. Pracoviště: Klima s.r.o., Krumlovská, č.p. 38, 383 01 Prachatice. Informace: Lenka Pazderská, +420 388 601 309.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač20 700 Kč

Seřizovači a obsluha obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Obsluha SMT osazovací linky. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20700 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Informace poskytně paní Hana Rodová , tel.: 388 452 254, e-mail: hana.rodova@rohde-schwarz.com, Náplň práce:, - Doplňování materiálu., - Nastavování a přenastavování osazovacích strojů., - Provádění mezioperačních kontrol během osazovaní desky plošných spojů., - Hospodaření s materiálem na zakázku., Požadujeme:, - SŠ technického směru., - Spolehlivost, zručnost, pečlivost, učenlivost., - Znalost čtení technických výkresů., , Zaměstnanecké výhody:příspěvek na penzijní připojištění, zdravotní bonus, podnikové stravování,dovolená navíc,jízdní výhody.. Pracoviště: Rohde & schwarz závod vimperk, s.r.o., Špidrova, č.p. 49, 385 01 Vimperk. Informace: Hana Rodová, +420 388 452 254.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ester Ledecká při sobotním závodě na snowboardu
AKTUALIZUJEME
5

Ledecká je olympijskou legendou. Získala druhé zlato, po lyžích i na snowboardu

Videosouhrn Deníku – pátek 23. února 2018

Znavený dvouletý dveřník, fet za volantem a soutěž střihačů vína: videa dne

Kam na bohoslužbu

Prachaticko - Přehled nedělních bohoslužeb na Prachaticku.

OBRAZEM: Čtyři osobní automobily se srazily na E 55 u Kaplice

Kaplice - Před páteční 17. hodinou se srazily čtyři automobily na přeložce kolem Kaplice.

OBRAZEM: Soutěžní část Štítu skončila, v sobotu bude znám vítěz festivalu

Prachatice - Městským divadlem v Prachaticích zněl ve čtvrtek večer smích. O dobrou náladu se postaral divadlení spolek Pod Plachtou z Vodňan a jejich autorské představení K smrti dobrý.

Kam s bolavými zuby o víkendu?

Prachaticko - Víkendovou zubní pohotovost na Prachaticku zajišťuje:

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT