VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dotazníky nemocnici ukázaly, co je ještě třeba zlepšovat

Prachatice - Prachatická nemocnice už má jasné výsledky z anketního šetření, do kterého se pustila.

19.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Vyplývá z něho, co se pacientům v nemocnici líbí, s čím jsou spokojeni a co by chtěli naopak zlepšit. Oproti prvnímu čtvrtletí tak pacienti velice pozitivně hodnotí zlepšení informovanosti pacientů ze strany lékařů, stran léčení a vyšetřování pacientů. V devíti případech se pacientům „nezdála“ nemocniční strava a v případě ambulancí si pak pacienti stěžují na nedosažitelnost lékařů.
Je třeba ale upřesnit, že na stravu poukázalo devět rodiček, dvě maminky na dětském oddělení a dva pacienti si pak stěžovali na nedostatek stravy. Obecně je ale právě strava jedna z věcí, kterou si lidé chválí. Kladné ohlasy má nemocnice od pacientů, personálu i cizích strávníků. Přesto, že je číslo nespokojenosti vyšší, vyšlo pouze vyjádřením některých maminek, kterým nevyhovuje skladba – některá jídla hůře snáší. Ale jídelníček je celkem jednoduše řešitelný problém.
„Oproti tomu se ukázalo, že naši pacienti jsou spokojeni s jednáním a vystupováním sester. Ze sto devadesáti čtyř odpovídajících je chválí sto devadesát dva respondentů,“ říká hlavní sestra Nemocnice Prachatice, a. s., Dagmar Janoušková. Za druhé čtvrtletí letošního roku lidé v nemocnici odevzdali dvě stě sedmdesát čtyři dotazníků, na lůžkové části 197, v ambulancích 77.
Lůžkové části vyšly z ankety lépe. „Dotazníky jsou pro nás ukazatelem, co je třeba zlepšit. Například připomínky ke stravě nás vedou k tomu, že maminkám bude strava v rámci možností upravena, a to i na základě dotazů a přání. Opakuje se nespokojenost s hygienickým zařízením. Toho jsme si na některých odděleních vědomi a je v plánu rekonstrukce pavilonu chirurgie, kterého se to zejména týká,“ poznamenává hlavní sestra.
Do nespokojenosti s ambulantními složkami se podle vrchní sestry promítly především dovolené lékařů a řady pacientů ještě navíc zvýšili turisté.
„Přesto je zvýšená nespokojenost pacientů v této otázce nepříjemné zjištění a budeme tuto problematiku znovu projednávat a řešit. Čekání ale není problém jen naší nemocnice, vzhledem ke stížnostem pacientů se tím ordinace lékařů v kraji i republice zabývají stále více a začínají zvolna přistupovat na systém objednávání pacientů,“ vysvětluje Dagmar Janoušková.

Leona Fröhlichová

Nemocnice Prachatice, a.s.: Výsledky ankety na téma spokojenosti pacientů

V minulých měsících jste se někteří možná dočetli o výsledcích dotazníkového šetření na téma (ne)spokojenosti pacientů v Nemocnici Prachatice, a.s. v Radničním listě. Protože někteří pacienti, zvláště z okolních obcí, neměli možnost se s výsledky seznámit, napravujeme to dnes prostřednictvím Prachatického deníku.
V minulosti jsme již psali o zavedení systému řízení kvality, tzv. „ISO“ v Nemocnici Prachatice, a.s. Smyslem tohoto systému je snaha trvale zlepšovat služby, tj. poskytování zdravotní péče a součástí měření kvality služeb je též zjišťování spokojenosti pacientů – klientů. Proto jsou již od ledna v nemocnici trvale k dispozici dotazníky, které mohou pacienti na odděleních i v ambulancích (čekárnách) vyplňovat. V minulých týdnech proběhlo hodnocení druhé etapy vydaných dotazníků. Zde nabízíme zjištění z nich.


Výsledné hodnocení dotazníků:
Za sledované období dalších tří měsíců (2.čtvrtletí) bylo vybráno a celkem vyhodnoceno 274 dotazníků. Z toho v lůžkové části 197, v ambulantních složkách 77. Ve srovnání s minulým obdobím se zvýšil počet vyplněných dotazníků v lůžkové části - minule byla „lůžka k ambulanci“ v poměru 167:104.
A jaký byl výsledek hodnocení spokojenosti pacientů tentokrát? Nabízíme nejvýraznější zjištění; celý přehled za nemocnici je možné shlédnout na www.nempt.cz .
V lůžkové části byl nejvyšší počet kladných odpovědí (spokojených pacientů) zjištěn opět u otázky na jednání a vystupování sester a to v poměru 194:2 (nehodnoceno nebo nezodpovězeno 1 – dále jen N/číslo), projev zájmu ze strany sester (192:3, N/2) a v otázce na úroveň poskytování ošetřovatelské péče (192:3, N/2). Ve shodě s minulými výsledky se opakuje spokojenost s čistotou a pořádkem na odděleních (188:1, N/8). Celkem výrazné zlepšení jsme zaznamenali u hodnocení informovanosti pacientů o léčbě a vyšetření a to v poměru 179:6 (N/12). (Předchozí stav vyjadřoval poměr 142:22).
Nejvyšší počet nespokojených pacientů v lůžkové části se tentokrát ukázal v oblasti stravování (173:13; N/10), resp. ve složení stravy, na kterou poukázaly zejména maminky-rodičky (9) a dvě maminky na dětském oddělení. Zbylí 2 pacienti vyjádřili nespokojenost s množstvím - pociťovali nedostatek stravy. Maminkám bude strava upravena a to i na základě dotazů a přání, kterým v rámci možností vyhovíme. Jinak strava bývá v naší nemocnici hodnocena obvykle pozitivně; i mimo otázky, tedy formou poznámky navíc byly připsány (tentokrát 2) pochvaly pro stravovací provoz.
Opakuje se nespokojenost s hygienickým zařízením (177:11; N/ 9). Tohoto jsme si na některých odděleních vědomi a již je v plánu rekonstrukce pavilonu chirurgie, kterého se to zejména týká.

V ambulantní složce vyznívá tentokrát hodnocení méně příznivě – jednak z důvodu menšího počtu vyplněných dotazníků, ale mohl se projevit i důsledek dovolených a někdy pozměněného personálního obsazení na ambulancích. Výsledky hovoří takto:
Nejvyšší počet kladných odpovědí zjištěn opět v otázkách na jednání a vystupování sester (64:9, N/4).

Nejvyšší počet záporných odpovědí se opakuje a je to v otázce na dosažitelnost lékaře na ambulanci – nespokojenost s čekáním na vyšetření. Čísla se bohužel zvýšila na straně nespokojených pacientů. Důvody, proč k tomu docházelo, bylo jistě více. Vedle již uvedených (vybírání dovolených, změna personálu) to nemalou měrou způsobil na některých ambulancích i vyšší počet pacientů. Vedle těch „obvyklých“ se v době prázdnin dostavují vždy ještě zranění či nemocní „dovolenkáři“. A v období, kdy jsou uzavřené ambulance jiných zdravotnických zařízení (Vimperk, event. další soukromé provozy), nemůže naše nemocnice nápor pacientů běžně zvládnout. To není omluva, pouze částečné vysvětlení příčin neobvykle dlouhého čekání.
Přesto je zvýšená nespokojenost pacientů v této otázce pro nás opětovně nepříjemné zjištění; bude nutné tuto problematiku znovu projednat a promyslet možnosti řešení. Čekání není problém jen naší nemocnice; vzhledem ke stížnostem pacientů se tím ordinace lékařů v kraji i republice zabývají stále více a začínají zvolna přistupovat na (z pohledu personálu obávaný) systém objednávání pacientů.


Ukázka výsledků dalších otázek z ambulantní složky:
- spokojenost s informacemi o onemocnění, zranění a léčbě: 63:11 (N/3).
- spokojenost s informacemi lékaře, jak se chovat po vyšetření či ošetření: 59:11 (N/7).
- spokojenost se zájmem ze strany lékaře o problém pacienta: 60:13 (N/4).
Je pro nás potěšující vyšší počet vyplněných dotazníků a zejména zlepšení výsledků alespoň z lůžkového oddělení. Vedení nemocnice touto cestou děkuje opět všem pacientům a klientům, kteří dotazníky v minulých měsících vyplnili, za jejich čas i pozornost, které dotazníkům věnovali. Zároveň si dovolujeme tímto vyzvat naše pacienty a klienty i nadále ke spolupráci a vyplňování dotazníků. Právě opakovaná zjištění a informace „říkají“, že to nejsou fakta náhodná, ale opakující se zjištěné důvody, kterými je nutno se zabývat.
Dotazníky jsou na odděleních a v ambulancích k dispozici trvale. Jejich podoba se v příštím roce pravděpodobně změní (některé otázky se překrývají, jiné možná chybí – byl převzat vzor „z kraje“). Stále však bude vyhodnocování probíhat minimálně čtvrtletně a o výsledcích budeme vždy následně informovat . (Na stránkách nemocnice najdete současný i minulý celkový přehled jednotlivých otázek za lůžkovou a ambulantní část (www.nempt.cz).


D. Janoušková, hlavní sestra-manažer kvality ve spolupráci s Ing. Z. Opluštilovou, garant pro dotazníkové šetření, Nemocnice Prachatice, a.s.


Připomínky či náměty ke zlepšení našich služeb je možné vyjádřit i na adrese kvalita@nempt.cz či telefonním čísle 388 600 295.

19.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 800 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel řidič mezinárodní kamionové dopravy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14800 kč. Volných pracovních míst: 87. Poznámka: Požadavky:, - řidičský průkaz sk. C+E, profesní průkaz, ADR výhodou, Kontakt:, - Juřica Daniel, tel.: 602180033, e-mail: djurica@koritensky.cz. Pracoviště: Koritensky a.s.-provozovna, Zlatá stezka, č.p. 138, 383 01 Prachatice. Informace: Daniel Juřica, +420 602 180 033.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč

Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Práce v celé ČR, Místo na zaučení, Způsob prvního kontaktu zájemce o volné pracovní místo se zaměstnavatelem - telefonický kontakt nebo e-mailem:, - Reindl Pavel, tel.: 604 296 700, e-mail: pavel.reindl@seznam.cz. Pracoviště: Arep servis s.r.o. - provozovna, Na Horánku, č.p. 699, 384 11 Netolice. Informace: Pavel Reindl, +420 604 296 700.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 18 500 Kč

Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z plastu obsluha strojů a zařízení pro zpracování plastů. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč, mzda max. 24500 kč. Volných pracovních míst: 17. Poznámka: Obsluha strojů a zařízení na zpracování dílů z plastů, gumy a kovů, pro automobilový průmysl. Zaučení trvá 2-3 týdny,provádíme sami. Práce v stoje i v sedě, třísměnný provoz, noční směny, i občasné víkendové výroby. , Závodní stravování, příspěvky na dopravu do zaměstnání, letní a zimní oblečení a obuv, ubytovna pro zaměstnance.Motivační a věrnostní odměny. 5 týdnů dovolené., Kontaktní osoby: paní Jana Vlachová, tel. 388 402 922 , jana.vlachova@uniwellcz.cz.. Pracoviště: Uniwell cz s.r.o.-provozovna, 384 72 Zdíkov. Informace: Jana Vlachová, +420 388 402 922.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 12 200 Kč

Montéři kovových konstrukcí Montéři kovových konstrukcí. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Služební cesty v rámci celé ČR, svoz z Netolic., Způsob prvního kontaktu zájemce o volné pracovní místo se zaměstnavatelem - telefonický kontakt nebo e-mailem:, - Reindl Pavel, tel.: 604 296 700, e-mail: pavel.reindl@seznam.cz. Pracoviště: Arep servis s.r.o. - provozovna, Na Horánku, č.p. 699, 384 11 Netolice. Informace: Pavel Reindl, +420 604 296 700.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

U Bernartic při nehodě vyhasl zbytečně další život

Účinkující. Zleva: Kateřina Martínková (maskérka), Petr Kužvart, Adámek Vodsloň, Jitka Ježková
2

EXKLUZIVNĚ V DENÍKU: Projekt Upíři ve škole nabádá k dárcovství

Střelci pálili při Srpnových manévrech

Prachatice – Víkend patřil na místní střelnici Srpnovým prachatickým manévrům. Tradiční střelecká akce měla na pořadu hned několik disciplín s velice dobrými nástřely.

Beton cup pro Old Boys Tatranu

Husinec – Zajímavý fotbalový turnaj se hrál o víkendu na husineckém pažitu. Za pořadatelství Betonu Těšovice a jeho výběru se zde představili i hráči Bavorova, slovenského FK Rohožník u Malacek a Old Boys Tatranu Prachatice.

Práce v Němčicích končí, chybí krajnice a „lajny“

Němčice – Do finále se blíží stavba obchvatu Němčic. Oficiálně se řidičům silnice otevře v pátek 31. srpna.

Na Leptač se projet dá, ale jen pomalu a velmi opatrně

Prachatice, Leptač – Frézování zbytku silnice od Prachatic na Leptač bude pokračovat během pátku 17. srpna.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT