VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dotazníky nemocnici ukázaly, co je ještě třeba zlepšovat

Prachatice - Prachatická nemocnice už má jasné výsledky z anketního šetření, do kterého se pustila.

19.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Vyplývá z něho, co se pacientům v nemocnici líbí, s čím jsou spokojeni a co by chtěli naopak zlepšit. Oproti prvnímu čtvrtletí tak pacienti velice pozitivně hodnotí zlepšení informovanosti pacientů ze strany lékařů, stran léčení a vyšetřování pacientů. V devíti případech se pacientům „nezdála“ nemocniční strava a v případě ambulancí si pak pacienti stěžují na nedosažitelnost lékařů.
Je třeba ale upřesnit, že na stravu poukázalo devět rodiček, dvě maminky na dětském oddělení a dva pacienti si pak stěžovali na nedostatek stravy. Obecně je ale právě strava jedna z věcí, kterou si lidé chválí. Kladné ohlasy má nemocnice od pacientů, personálu i cizích strávníků. Přesto, že je číslo nespokojenosti vyšší, vyšlo pouze vyjádřením některých maminek, kterým nevyhovuje skladba – některá jídla hůře snáší. Ale jídelníček je celkem jednoduše řešitelný problém.
„Oproti tomu se ukázalo, že naši pacienti jsou spokojeni s jednáním a vystupováním sester. Ze sto devadesáti čtyř odpovídajících je chválí sto devadesát dva respondentů,“ říká hlavní sestra Nemocnice Prachatice, a. s., Dagmar Janoušková. Za druhé čtvrtletí letošního roku lidé v nemocnici odevzdali dvě stě sedmdesát čtyři dotazníků, na lůžkové části 197, v ambulancích 77.
Lůžkové části vyšly z ankety lépe. „Dotazníky jsou pro nás ukazatelem, co je třeba zlepšit. Například připomínky ke stravě nás vedou k tomu, že maminkám bude strava v rámci možností upravena, a to i na základě dotazů a přání. Opakuje se nespokojenost s hygienickým zařízením. Toho jsme si na některých odděleních vědomi a je v plánu rekonstrukce pavilonu chirurgie, kterého se to zejména týká,“ poznamenává hlavní sestra.
Do nespokojenosti s ambulantními složkami se podle vrchní sestry promítly především dovolené lékařů a řady pacientů ještě navíc zvýšili turisté.
„Přesto je zvýšená nespokojenost pacientů v této otázce nepříjemné zjištění a budeme tuto problematiku znovu projednávat a řešit. Čekání ale není problém jen naší nemocnice, vzhledem ke stížnostem pacientů se tím ordinace lékařů v kraji i republice zabývají stále více a začínají zvolna přistupovat na systém objednávání pacientů,“ vysvětluje Dagmar Janoušková.

Leona Fröhlichová

Nemocnice Prachatice, a.s.: Výsledky ankety na téma spokojenosti pacientů

V minulých měsících jste se někteří možná dočetli o výsledcích dotazníkového šetření na téma (ne)spokojenosti pacientů v Nemocnici Prachatice, a.s. v Radničním listě. Protože někteří pacienti, zvláště z okolních obcí, neměli možnost se s výsledky seznámit, napravujeme to dnes prostřednictvím Prachatického deníku.
V minulosti jsme již psali o zavedení systému řízení kvality, tzv. „ISO“ v Nemocnici Prachatice, a.s. Smyslem tohoto systému je snaha trvale zlepšovat služby, tj. poskytování zdravotní péče a součástí měření kvality služeb je též zjišťování spokojenosti pacientů – klientů. Proto jsou již od ledna v nemocnici trvale k dispozici dotazníky, které mohou pacienti na odděleních i v ambulancích (čekárnách) vyplňovat. V minulých týdnech proběhlo hodnocení druhé etapy vydaných dotazníků. Zde nabízíme zjištění z nich.


Výsledné hodnocení dotazníků:
Za sledované období dalších tří měsíců (2.čtvrtletí) bylo vybráno a celkem vyhodnoceno 274 dotazníků. Z toho v lůžkové části 197, v ambulantních složkách 77. Ve srovnání s minulým obdobím se zvýšil počet vyplněných dotazníků v lůžkové části - minule byla „lůžka k ambulanci“ v poměru 167:104.
A jaký byl výsledek hodnocení spokojenosti pacientů tentokrát? Nabízíme nejvýraznější zjištění; celý přehled za nemocnici je možné shlédnout na www.nempt.cz .
V lůžkové části byl nejvyšší počet kladných odpovědí (spokojených pacientů) zjištěn opět u otázky na jednání a vystupování sester a to v poměru 194:2 (nehodnoceno nebo nezodpovězeno 1 – dále jen N/číslo), projev zájmu ze strany sester (192:3, N/2) a v otázce na úroveň poskytování ošetřovatelské péče (192:3, N/2). Ve shodě s minulými výsledky se opakuje spokojenost s čistotou a pořádkem na odděleních (188:1, N/8). Celkem výrazné zlepšení jsme zaznamenali u hodnocení informovanosti pacientů o léčbě a vyšetření a to v poměru 179:6 (N/12). (Předchozí stav vyjadřoval poměr 142:22).
Nejvyšší počet nespokojených pacientů v lůžkové části se tentokrát ukázal v oblasti stravování (173:13; N/10), resp. ve složení stravy, na kterou poukázaly zejména maminky-rodičky (9) a dvě maminky na dětském oddělení. Zbylí 2 pacienti vyjádřili nespokojenost s množstvím - pociťovali nedostatek stravy. Maminkám bude strava upravena a to i na základě dotazů a přání, kterým v rámci možností vyhovíme. Jinak strava bývá v naší nemocnici hodnocena obvykle pozitivně; i mimo otázky, tedy formou poznámky navíc byly připsány (tentokrát 2) pochvaly pro stravovací provoz.
Opakuje se nespokojenost s hygienickým zařízením (177:11; N/ 9). Tohoto jsme si na některých odděleních vědomi a již je v plánu rekonstrukce pavilonu chirurgie, kterého se to zejména týká.

V ambulantní složce vyznívá tentokrát hodnocení méně příznivě – jednak z důvodu menšího počtu vyplněných dotazníků, ale mohl se projevit i důsledek dovolených a někdy pozměněného personálního obsazení na ambulancích. Výsledky hovoří takto:
Nejvyšší počet kladných odpovědí zjištěn opět v otázkách na jednání a vystupování sester (64:9, N/4).

Nejvyšší počet záporných odpovědí se opakuje a je to v otázce na dosažitelnost lékaře na ambulanci – nespokojenost s čekáním na vyšetření. Čísla se bohužel zvýšila na straně nespokojených pacientů. Důvody, proč k tomu docházelo, bylo jistě více. Vedle již uvedených (vybírání dovolených, změna personálu) to nemalou měrou způsobil na některých ambulancích i vyšší počet pacientů. Vedle těch „obvyklých“ se v době prázdnin dostavují vždy ještě zranění či nemocní „dovolenkáři“. A v období, kdy jsou uzavřené ambulance jiných zdravotnických zařízení (Vimperk, event. další soukromé provozy), nemůže naše nemocnice nápor pacientů běžně zvládnout. To není omluva, pouze částečné vysvětlení příčin neobvykle dlouhého čekání.
Přesto je zvýšená nespokojenost pacientů v této otázce pro nás opětovně nepříjemné zjištění; bude nutné tuto problematiku znovu projednat a promyslet možnosti řešení. Čekání není problém jen naší nemocnice; vzhledem ke stížnostem pacientů se tím ordinace lékařů v kraji i republice zabývají stále více a začínají zvolna přistupovat na (z pohledu personálu obávaný) systém objednávání pacientů.


Ukázka výsledků dalších otázek z ambulantní složky:
- spokojenost s informacemi o onemocnění, zranění a léčbě: 63:11 (N/3).
- spokojenost s informacemi lékaře, jak se chovat po vyšetření či ošetření: 59:11 (N/7).
- spokojenost se zájmem ze strany lékaře o problém pacienta: 60:13 (N/4).
Je pro nás potěšující vyšší počet vyplněných dotazníků a zejména zlepšení výsledků alespoň z lůžkového oddělení. Vedení nemocnice touto cestou děkuje opět všem pacientům a klientům, kteří dotazníky v minulých měsících vyplnili, za jejich čas i pozornost, které dotazníkům věnovali. Zároveň si dovolujeme tímto vyzvat naše pacienty a klienty i nadále ke spolupráci a vyplňování dotazníků. Právě opakovaná zjištění a informace „říkají“, že to nejsou fakta náhodná, ale opakující se zjištěné důvody, kterými je nutno se zabývat.
Dotazníky jsou na odděleních a v ambulancích k dispozici trvale. Jejich podoba se v příštím roce pravděpodobně změní (některé otázky se překrývají, jiné možná chybí – byl převzat vzor „z kraje“). Stále však bude vyhodnocování probíhat minimálně čtvrtletně a o výsledcích budeme vždy následně informovat . (Na stránkách nemocnice najdete současný i minulý celkový přehled jednotlivých otázek za lůžkovou a ambulantní část (www.nempt.cz).


D. Janoušková, hlavní sestra-manažer kvality ve spolupráci s Ing. Z. Opluštilovou, garant pro dotazníkové šetření, Nemocnice Prachatice, a.s.


Připomínky či náměty ke zlepšení našich služeb je možné vyjádřit i na adrese kvalita@nempt.cz či telefonním čísle 388 600 295.

19.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 15 000 Kč Mechanici a opraváři motorových vozidel MECHANIK. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: , ˘ vyučení v oboru mechanik nebo příbuzný obor, ˘ spolehlivost, samostatnost, zodpovědnost, ˘ čistý trestní rejstřík, ˘ praxe v autoservisu výhodou, Nabízíme:, ˘ jistotu zaměstnání u stabilní české společnosti s mezinárodní účastí, ˘ zázemí v prosperující dopravní a logistické společnosti, ˘ pracovní poměr na dobu neurčitou, ˘ jistotu vyplacení mzdy na výplatní pásku, pevný výplatní termín, ˘ příjemný pracovní kolektiv, ˘ platové ohodnocení dle zkušeností , prémie a diety při výjezdech do zahraničí , Kontakt, ˘ Vodňanská č.p. 533, 384 11 Netolice personální oddělení tel. 731 123 112, ˘ e-mail: personalni@sindelar-spedition.cz. Pracoviště: Šindelář spedition s.r.o. - netolice, Vodňanská, č.p. 533, 384 11 Netolice. Informace: Vendula Gregorová, +420 731 123 112. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební údržbáři budov 17 000 Kč Stavební údržbáři budov Údržbář. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplní práce budou /topení v objektu firmy, úklid, mytí a drobná údržba aut a pod., Zaměstnanecké výhody: Možnost ubytování ., Vhodné i pro osoby se zdravotním postižením, případně penzisty., Kontakt: Králová Milena, tel.: 606 164 590, e-mail: drevostachy@wo.cz. Pracoviště: Dřevostavby stachy s.r.o., 384 73 Stachy. Informace: Milena Králová, +420 606 164 590. Výroba - Výroba Montážní dělník 14 500 Kč Montážní dělníci výrobků z kartonu a papíru montážní dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Jedná se o montážní práce při výrobě reklamních předmětů z papíru v ženském kolektivu. Vhodné i pro osoby ze zdravotním postižením., Požadujeme:, -manuální zručnost, -spolehlivost, pracovitost, -možnost nástupu ihned /dohoda, Výhody:, - podnikové stravování, , , Kontakt:, - Lišková M. , tel.608 062 573, e-mail: ekonomika@refeka.cz. Pracoviště: Fox - pt s.r.o., Krumlovská, č.p. 1124, 383 01 Prachatice. Informace: Marie Lišková, +420 608 062 573. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 800 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel řidič mezinárodní kamionové dopravy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14800 kč. Volných pracovních míst: 28. Poznámka: Požadavky:, - řidičský průkaz sk. C+E, profesní průkaz, ADR výhodou, Kontakt:, - Juřica Daniel, tel.: 602180033, e-mail: djurica@koritensky.cz. Pracoviště: Koritensky a.s.-provozovna, Zlatá stezka, č.p. 138, 383 01 Prachatice. Informace: Daniel Juřica, +420 602 180 033.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Starší dorost: Vimperk - Čtyři Dvory 3:2 (0:2).
50

Vimperští starší dorostenci otočili zápas se Čtyrákem

První republika na zámku. Bučovičtí uspořádali kloboukové odpoledne ve stylu dvacátých a třicátých let.

Jak jsme se změnili: Češi, Moravané a Slezané 1918-2018

Řidiči náklaďáků a autobusů chybovali

Jihočeský kraj - Policisté se po tři dny minulého týdne zaměřili na kontrolu 390 řidičů nákladních automobilů a autobusů.

Koalici určila noční debata

České Budějovice – České Budějovice možná zvýší počet náměstků primátora, ale stále se jedná.

Pomáhat je zvyklý

Třeboň - Skromnost. „Není to nic neobvyklého,“ začal vyprávění o svém hrdinském činu Josef Vaněk poté, co byl oceněn při výročním vyznamenávání nejlepších jihočeských hasičů na třeboňském zámku.

Vimperští přestříleli Krumlov a vedou tabulku

Vimperk – Lídr tabulky Krajské ligy hokeje hostil silný celek z Krumlova a fanoušci viděli pořádnou bitvu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT